Zdaniem EXPERTa: Grzegorz Toczyński z Magneti Marelli

Zdaniem EXPERTa: Grzegorz Toczyński z Magneti Marelli Raven Media
8.4.2025

Zdaniem EXPERTa: Grzegorz Toczyński, Technical Service Senior Specialist w firmie Magneti Marelli, odpowiada na pytania dotyczące serwisowania układu klimatyzacji w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

Jakie dodatkowe urządzenia diagnostyczne są niezbędne do serwisowania układów klimatyzacji w pojazdach elektrycznych i hybrydowych?

Do serwisowania układów klimatyzacji w pojazdach elektrycznych i hybrydowych niezbędne są zaawansowane urządzenia diagnostyczne. Kluczowe są stacje obsługi, takie jak Magneti Marelli Alaska Prime H, dedykowana czynnikowi R1234yf.

Identyfikatory gazu, np. zintegrowane w stacjach Magneti Marelli, zapewniają precyzyjną analizę składu czynnika. Testery diagnostyczne, jak Magneti Marelli Logic, umożliwiają ocenę elektroniki sterującej klimatyzacją, a oscyloskopy badają sygnały sprężarek elektrycznych.

Termometry cyfrowe i manometry mierzą parametry pracy układu. Zestawy do płukania, np. Magneti Marelli A/C Flush Pro, usuwają zanieczyszczenia, a urządzenia do wykrywania nieszczelności (np. z użyciem wodoru) gwarantują szczelność i bezpieczeństwo obsługi tych specyficznych układów.

W jaki sposób warsztaty powinny przygotować się na obsługę układów klimatyzacji w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, mając na uwadze zastosowane w nich czynniki chłodnicze?

Warsztaty przygotowujące się do obsługi układów klimatyzacji w pojazdach elektrycznych i hybrydowych powinny uwzględnić specyfikę czynników chłodniczych, takich jak R1234yf czy R134a. Kluczowe 4 kroki to:

1. Zakup odpowiednich urządzeń: stacje obsługi (np. Magneti Marelli Alaska Prime H dla R1234yf) z funkcją identyfikacji gazu, zestawy do płukania (A/C Flush Pro) oraz detektory nieszczelności (np. wodorowe).

2. Szkolenie personelu: mechanicy muszą znać procedury bezpiecznej obsługi łatwopalnych czynników (R1234yf) oraz specyfikę sprężarek elektrycznych.

3. Adaptacja infrastruktury: wyposażenie w manometry, testery diagnostyczne (np. Magneti Marelli Logic) i oscyloskopy do analizy układów.

4. Zgodność z normami: zapewnienie certyfikatów i przestrzeganie przepisów o czynnikach chłodniczych.

autoExpert 04 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę