Rozwój zawodowy mechanika samochodowego – droga do profesjonalizmu
Mimo braku własnej – międzynarodowej marki, polska motoryzacja stanowi ważny filar gospodarczy, dając zatrudnienie wielu osobom i znacząco wpływając na PKB. Aby nadążyć za koniunkturą i wciąż współtworząc silne tradycje zawodowe w obszarze napraw oraz obsługi pojazdów, potrzebny jest stały rozwój kompetencji, umiejętności oraz uprawnień pracowników warsztatów. Jakie kursy i certyfikaty w 2025 r. będą cieszyć się największą popularnością?
- Podnoszenie kwalifikacji w 2025 r. – jakie kursy przydadzą się mechanikom? Poznaj najnowsze warsztatowe – edukacyjne trendy!
- Gdzie szukać informacji o webinarach i szkoleniach (również darmowych), dedykowanych pracownikom branży motoryzacyjnej?
- Poznaj opinię ucznia technikum samochodowego, dowiedz się jak obecnie wygląda system edukacji w Polsce, a także przeczytaj, co na temat samorozwoju zawodowego mówią eksperci ze znanych firm.
Trendy edukacyjne w branży motoryzacyjnej, które nie tracą na aktualności:
1. Niektóre części samochodowe zostają wycofane z produkcji, warsztaty muszą więc świadomie poruszać się w obszarze zamienników, komponentów regenerowanych. Potrzebne predyspozycje u warsztatowców:
- komunikacja z dostawcami,
- umiejętność dokonania researchu,
- znajomość wymogów technicznych dotyczących pracy z nieoryginalnymi częściami.
2. Rośnie zapotrzebowanie na zaawansowane części do układów elektronicznych, inteligentne pojazdy stają się powszechniejsze w użyciu. Potrzebne predyspozycje u warsztatowców:
- rozległa wiedza z zakresu mechatroniki, elektryki i elektroniki,
- otwartość na nowości,
- uprawnienia do naprawy elektryków,
- znajomość korelacji sensorów z poszczególnymi układami pojazdu.
3. W całym kraju wzrasta znaczenie B+R (badań i rozwoju dla branży warsztatowej), automatyzacja & robotyzacja stają się bardzo przydatne przy wykonywaniu codziennych zawodowych zadań. Potrzebne predyspozycje u warsztatowców: myślenie ergonomiczne i ekonomiczne, np. jak naprawiać auta, aby oszczędzić posiadane zasoby, a jednocześnie by zapewnić klientom wysoką jakość świadczonych usług.
Szkolenia online czy na żywo – które są popularniejsze?
Firmy z sektora automotive również zauważają duże zainteresowanie różnego rodzaju kursami czy webinarami, które często są organizowane w ramach akcji promocyjnych przy wprowadzaniu na rynek nowych produktów bądź usług. Kacper Zabłocki, Product Management & Technical Services Manager w Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions Poland stwierdza:
– Tak jak wszyscy inni specjaliści, również pracownicy warsztatów, by dobrze i sprawnie wykonywać swoją pracę, muszą stale rozwijać wiedzę oraz umiejętności praktyczne. Wymuszają to: zmiany rynkowe, innowacje w zakresie konstrukcji pojazdów i dostępnych części zamiennych oraz sami użytkownicy pojazdów, którzy oczekują od mechaników kompleksowej obsługi. Schaeffler, jako wiodący dostawca zestawów naprawczych na rynku niezależnym, zapewnia warsztatom szerokie wsparcie, dostęp do informacji technicznych o produktach oraz możliwość korzystania z pełnej gamy szkoleń. W 2024 r. przeprowadziliśmy 202 szkolenia (60 webinarów online i 142 szkolenia stacjonarne), w których uczestniczyło ponad 7 220 mechaników.
W Nowym Roku firmowa oferta wciąż obowiązuje:
– Praktycznie co poniedziałek można wziąć udział w organizowanych przez nas treningach online, dotyczących wybranego tematu. Co bardzo ważne – podczas takiego spotkania jest szansa na rozmowę z ekspertem, zadanie mu pytań czy podzielenie się swoim doświadczeniem z montażu. Taka forma edukacji cieszy się dużą i wciąż rosnącą popularnością, gdyż umożliwia zdalny udział uczestników – bez konieczności podróżowania. Trening online gwarantuje szybką dawkę wiedzy i dodatkowo: możliwość powrotu do wieczornej sesji powtórkowej. Podczas webinaru staramy się nie tylko przekazywać informacje teoretyczne, ale staramy się też pokazywać na żywo różne aspekty montażowe, jak i diagnostyczne. Zwracamy uwagę na najczęściej występujące błędy czy trudności, które mogą się pojawić w pracy mechaników. Zwykle w takich spotkaniach uczestniczy od kilkudziesięciu do nawet kilkuset osób – w zależności od tematyki. W zeszłym roku do najpopularniejszych zagadnień interesujących mechaników należały szkolenia z zakresu pompy wody oraz inteligentne układy chłodzenia INA TMM. Proponowane przez nas szkolenia online są otwarte dla wszystkich chętnych, prowadzimy je bezpłatnie, a stale aktualizowany kalendarz szkoleń dostępny jest na stronie: szkolenia.repxpert.pl – wystarczy się zarejestrować, by korzystać z oferty – zachęca Kacper Zabłocki.
Jak być na bieżąco w automoto
Istotne staje się także śledzenie branżowych wydarzeń: eventów i webinarów dedykowanych specjalistom od motoryzacji.
Które z kursów są obecnie mocno promowane wśród pracowników warsztatów i lakierni?
Wciąż potrzebni są audytorzy i eksperci od BHP – od przepisów związanych z organizacją miejsca pracy, bezpieczną obsługą serwisową. Początek 2025 r. to także dużo propozycji szkoleń oraz prezentacji z zastosowań kluczowych narzędzi dla automotive. Są to okazje do zapoznania mechaników z innowacjami na rynku, mogą też stanowić zachętę do poszerzenia zakresu swoich umiejętności, szansę na zdobycie kolejnego dyplomu, który w przełoży się na wyższe zarobki.
Staże, konkursy, stypednia i wyjazdy zagraniczne – czy to wszystko jest możliwe w szkole branżowej?
Dlatego różni producenci części samochodowych mają w swojej ofercie szkolenia sygnowane znaną marką, a także te dotyczące np. obsługi sprzętu od konkretnego dostawcy. Szkoły branżowe również podpisują umowy z wybranymi producentami, co umożliwia nauczycielom oraz uczniom dostęp do najnowszej wiedzy i wzięcie udziału w ciekawych projektach naukowo-technicznych. Jak również w konkursach (m.in. lakierniczych, informatycznych), które gwarantują zwycięzcom staże w największych polskich oraz międzynarodowych jednostkach naprawczo-lakierniczych lub w placówkach kształcących specjalistów w danym zakresie technicznym: diagnostycznym, elektronicznym itp.
Praktyczne aspekty doskonalenia zawodowego to:
- Zaplanowana ścieżka rozwoju, ustalenie budżetu i czasu w ciągu roku, który możemy przeznaczyć na edukację, egzaminy eksperckie, wydatki związane z zakupem nowego sprzętu.
- Wybór merytorycznych szkoleń w sprawdzonych firmach, jednostkach oświatowych. Co ważne: każde zdobyte uprawnienie powinno zostać udokumentowane, egzamin zakończony otrzymaniem certyfikatu / dyplomu / zaświadczenia o nabytej wiedzy czy umiejętności praktycznej.
- Łączenie teorii z praktyką, a wiedzy książkowej z najnowszymi technologiami – stąd kursy prowadzone z pomocą gogli VR, szkolenia online, indywidualne staże w wybranych miejscach.
- Networking oraz stała wymiana doświadczeń z innymi osobami z branży, udział w motoryzacyjnych eventach, targach i konferencjach, podczas których można nawiązać intratne znajomości.
- Pozyskiwanie funduszy na zawodowy rozwój, korzystanie z dofinansowań, np. z Bazy Usług Rozwojowych prowadzonej przez PARP (Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości), śledzenie propozycji edukacyjnej na państwowych portalach internetowych.
Jakie umiejętności najbardziej przydadzą się mechanikom w 2025 r.?
Jak zapewniają fachowcy monitorujący rozwój branży motoryzacyjnej, w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy nieodzowne staną się: pobierane na bieżąco informacje o nowych technologiach i ofertach IT, dotyczących programów oraz aplikacji wspierających pracę współczesnych mechaników, a także dane o zmianach przebiegających w procesach naprawczych:
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
- ustalenie priorytetów,
- podział ról w zespole,
- dobór narzędzi,
- ustalenie deadlinów na wykonanie zleceń dla poszczególnych klientów.
W Nowym Roku warto podnieść swoje kompetencje cyfrowe, bo samochody stopniowo stają się komputerami na kółkach, do których zrozumienia (i naprawienia) potrzeba wiedzy z wielu dziedzin.
Z kolei na portalu prowadzonym przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich (simp.pl) mocny nacisk szkoleniowy kładzie się na obsługę oraz naprawę klimatyzacji. Ale nie tylko:
Oferta tematyczna obejmuje obszary dozoru technicznego, bezpieczeństwa i higieny pracy, nowoczesnego zarządzania firmą, poprawy produktywności przedsiębiorstw, organizacji oraz normowania pracy, konkurencyjności i innowacyjności, (…) obsługi różnego rodzaju maszyn oraz urządzeń technicznych, badania technicznego pojazdów, norm ISO-9000 i ISO-14001 (zarządzanie jakością)” – czytamy w zakładce Usługi szkoleniowe – ZODOK (Zespół Ośrodków Doskonalenia i Kadr).
Poszczególne ośrodki organizują:
- kursy,
- seminaria,
- konferencje,
- sympozja
- i narady naukowo-techniczne.
Wydają też drukiem materiały naukowe oraz skrypty. Paleta edukacyjna jest więc szeroka: od bezpłatnych, państwowych kursów podnoszących kompetencje z obszaru diagnostyki samochodowej, po edukację z zakresu wyceny szkód powypadkowych, do specjalistycznych kursów z zakresu elektromobilności. U progu Nowego Roku jest w czym wybierać, by sprostać wymaganiom branży motoryzacyjnej.
Rafał Wróbel, Technical Department w firmie Marelli Aftermarket Poland Sp. z o.o. podkreśla, że jest wiele metod doszkalania oraz sukcesywnego poszerzania zakresu swoich kompetencji:
– Mechanicy czy też przyszyli mechanicy zazwyczaj czerpią wiedzę z dokumentacji technicznych znajdujących się na różnych platformach płatnych czy też bezpłatnych – dostępnych dla użytkowników. Oczywiście źródłem wiedzy są również wszelkiego rodzaju szkolenia branżowe przybliżające daną tematykę, jak również wiedza osób „po fachu”, czerpana bezpośrednio „u źródła”.
Głos Młodych
Młodzi ludzie, którzy świadomie wybrali naukę w szkołach branżowych, są zainteresowani różnymi formami podnoszenia swoich kompetencji zawodowych. Stąd chęć wzięcia udziału w wyjazdach stypendialnych na staże do warsztatów zlokalizowanych w innych krajach.
Z roku na rok rośnie też zaangażowanie młodzieży w różne specjalistyczne projekty oraz konkursy, w tym np. lakiernicze. Często stanowią one początek nowej przygody – dynamicznego rozwijania swoich umiejętności praktycznych pod okiem specjalistów. Stale poszukiwani są kompetentni nauczyciele, którzy poza przekazaniem wiedzy z zakresu mechatroniki czy elektroniki, będą umieli zarazić warsztatową pasją swoich podopiecznych. I wykształcą kolejne pokolenie mechaników i lakierników.
Poznaj opinię ucznia szkoły branżowej, który opisuje, jak wygląda system szkolny w jego placówce edukacyjnej.
Nikodem Sprot
uczeń klasy drugiej o profilu
Technik pojazdów samochodowych,
Technikum nr 2 w Zespole Szkół nr 2 we Wrocławiu
Pierwsza klasa technikum to dużo teorii, czas porządkowania wiedzy. Zajęć praktycznych wprawdzie jest tyle samo co w klasie drugiej, ale dotyczą one bardziej oswajania nas z tematami technicznymi, a nie działania na konkretnych przypadkach, takich wprost z warsztatu.
Ma to jednak sens – chodzi o zdobycie informacji z różnych przedmiotów, nim zacznie się prawdziwa przygoda motoryzacyjna. Ale zdarza się, że dla pasjonatów mechaniki te pierwsze 2 semestry nauki często okazują się albo za trudne albo za nudne. Zależy, kto z jakim nastawieniem przychodzi do klasy o specjalizacji Technik pojazdów samochodowych.
Dla mnie tak naprawdę teraz, w drugim semestrze drugiej klasy, zaczną się zajęcia na które czekam z niecierpliwością. Choć trzeba przyznać, że w Zespole Szkół Nr 2 we Wrocławiu większość nauczycieli to osoby z pasją, potrafiące zaciekawić całą grupę omawianym zagadnieniem. Żmudną teorię łatwiej można przyswoić, gdy lekcje prowadzone są przez specjalistów z danej dziedziny.
Gdybym mógł lekko zmodyfikować program, dodałbym już na początku edukacji więcej ćwiczeń – np. ze spawania. To na pewno przydaje się w dalszej pracy w warsztacie. Przede mną też wyczekiwane praktyki w siedzibie Mercedesa – jest to okazja do zdobycia cennego doświadczenia, do zobaczenia na żywo, jak mechanicy radzą sobie z wykonywaniem codziennych zadań.
Z kolei w czwartej klasie organizowane są praktyki zagraniczne, w ramach programu Erasmus – osoby, które wracają z takich wyjazdów, zwykle są już w 100% pewne, w którym kierunku się specjalizować. Młodzi ludzi mają porównanie, jak działa polski warsztat, a jak jego odpowiednik np. w Hiszpanii. To zwiększa świadomość zawodową, daje szansę na dobry start w branży motoryzacyjnej.
Co jest interesującym tematem, realizowanym w mojej szkole? Naprawy powypadkowe – jak je klasyfikować, jak je przeprowadzać.
A co najbardziej lubię z przedmiotów już poznanych? Podwozia oraz nadwozia, a także PKM – Podstawy konstrukcji maszyn. Informacje z tych obszarów przydają się na co dzień, nie tylko podczas sprawdzianów czy egzaminów końcowych.
Do Zespołu Szkół Nr 2 należą także branżowa szkoła I & II stopnia: zs2.wroclaw.pl.
Źródło: Materiały redakcyjne