Rola czujników w sterowaniu pracą silnika (cz. 3.)

Piotr Wróblewski
Reklama
Reklama

Tematem przewodnim trzeciej części cyklu będą czujniki położenia przepustnicy i spalania stukowego. Oba pełnią ważną funkcję w silniku: mają znaczący wpływ na jego przebieg spalania i osiągi.

inż. Piotr Wróblewski

Reklama

Podpisy do ilustracji:

Rys. 18. Czujnik położenia przepustnicy (Źródło: Bosch)

Rys. 19. Budowa czujnika przepustnicy: 1 – oś przepustnicy, 2 – ścieżka rezystancyjna nr 1, 3 – ścieżka rezystancyjna

nr 2, 4 – ramię ślizgacza ze stykiem, 5 – czterobiegunowe przyłącze elektryczne

Reklama

Rys. 20. A – wewnętrzny ogranicznik, 1 – charakterystyka o wysokiej rozdzielczości w zakresie kąta 0-23°, 2 – charakterystyka w zakresie kąta 15-88°, U0 – napięcie zasilania, UV – napięcie robocze, UA – napięcie pomiarowe, aw – użyteczny kąt pomiaru

Rys. 21. Układ połączeń czujnika przepustnicy: 1 – przepustnica, 2 – czujnik przepustnicy, R1,R2 – ścieżki rezystancyjne 1 i 2, R3,R4 – rezystory wyrównawcze, R5 i R6 – rezystory bezpieczeństwa, UA – napięcie pomiarowe, UV – napięcie robocze

Rys. 22. a – przebieg ciśnienia w cylindrze, b – odfiltrowany przebieg sygnału ciśnienia, c – sygnał czujnika ciśnienia

Rys. 23. Czujnik spalania stukowego (Źródło: Bosch)

Więcej interesujących informacji w najnowszym „autoEXPERCIE” 6/2012.

Reklama

O Autorze

Piotr Wróblewski

Pracownik naukowy WSKM Konin

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama