Rola czujników w sterowaniu pracą silnika (cz. 3.)
Tematem przewodnim trzeciej części cyklu będą czujniki położenia przepustnicy i spalania stukowego. Oba pełnią ważną funkcję w silniku: mają znaczący wpływ na jego przebieg spalania i osiągi.
inż. Piotr Wróblewski
Podpisy do ilustracji:
Rys. 18. Czujnik położenia przepustnicy (Źródło: Bosch)
Rys. 19. Budowa czujnika przepustnicy: 1 – oś przepustnicy, 2 – ścieżka rezystancyjna nr 1, 3 – ścieżka rezystancyjna
nr 2, 4 – ramię ślizgacza ze stykiem, 5 – czterobiegunowe przyłącze elektryczne
Rys. 20. A – wewnętrzny ogranicznik, 1 – charakterystyka o wysokiej rozdzielczości w zakresie kąta 0-23°, 2 – charakterystyka w zakresie kąta 15-88°, U0 – napięcie zasilania, UV – napięcie robocze, UA – napięcie pomiarowe, aw – użyteczny kąt pomiaru
Rys. 21. Układ połączeń czujnika przepustnicy: 1 – przepustnica, 2 – czujnik przepustnicy, R1,R2 – ścieżki rezystancyjne 1 i 2, R3,R4 – rezystory wyrównawcze, R5 i R6 – rezystory bezpieczeństwa, UA – napięcie pomiarowe, UV – napięcie robocze
Rys. 22. a – przebieg ciśnienia w cylindrze, b – odfiltrowany przebieg sygnału ciśnienia, c – sygnał czujnika ciśnienia
Rys. 23. Czujnik spalania stukowego (Źródło: Bosch)
Więcej interesujących informacji w najnowszym „autoEXPERCIE” 6/2012.