Piotr Wróblewski
Pracownik naukowy WSKM Konin
WSKM Konin
Do pomiaru temperatury medium chłodzącego w silniku wykorzystuje się czujniki rezystancyjne ze współczynnikiem temperaturowym dodatnim PTC lub ujemnym NTC.
Grupa tłokowo-cylindrowa silnika spalinowego przez cały okres pracy silnika podlega zmiennym obciążeniom cieplnym.
Jak zużyta lub uszkodzona świeca zapłonowa pracująca w podwyższonych temperaturach wpływa na pracę silnika?
Jak naprawić i wyregulować przekładnię główną?
Zadaniem przekładni głównej jest redukcja prędkości obrotowej, zmiana kierunku przekazywania napędu z podłużnego na poprzeczny w pojazdach samochodowych, w których silnik jest usytuowany wzdłuż osi podłużnej oraz zwiększanie momentu obrotowego kół wskutek dodatkowych przełożeń.
W pierwszej części artykułu opisana została zasada działania regulatora napięcia, która polega na ciągłym, potencjometrycznym regulowaniu napięcia zasilającego uzwojenie wzbudzenia lub na skokowej zmianie wartości tego napięcia.
Zasada działania elektronicznych regulatorów napięcia polega na ciągłym, potencjometrycznym regulowaniu napięcia zasilającego uzwojenie wzbudzenia lub na skokowej zmianie wartości tego napięcia.
W wydaniu 10/2019 opisaliśmy zasadę działania czujników tlenu w spalinach, czyli tzw. sond lambda. Teraz kontynuujemy temat, uzupełniając go o zagadnienia dokładnej interpretacji sygnałów oraz sposobu ich powstawania.
Określenie zawartości tlenu w spalinach odbywa się za pomocą oddzielnego czujnika, który w wyniku reakcji chemicznych wysyła sygnał elektryczny, proporcjonalny do zawartości tlenu w spalinach (np. czujnik galwaniczny).
Współczesne silniki spalinowe charakteryzują się znakomitymi osiągami, niskim spalaniem, doskonałą kulturą pracy oraz dużą niezawodnością. Rola czujników w zapewnieniu prawidłowej pracy i optymalnych parametrów silnika wiąże się ściśle z jego układami: wtryskowym i zapłonowym. To głównie one decydują o kulturze pracy silnika.