ZF liderem rynku brake-by-wire dla pojazdów lekkich
ZF, globalny lider w dziedzinie rozwiązań dla przemysłu motoryzacyjnego, umocnił swoją pozycję wiodącego na świecie dostawcy komponentów układu jezdnego, zdobywając znaczące zamówienie od globalnego producenta pojazdów. Transakcja ta podkreśla znaczenie niedawno utworzonego przez firmę dywizji rozwiązań z zakresu podwozi, która generuje korzyści dla swoich klientów i umożliwia rozwój pojazdów definiowanych programowo (Software Defined Vehicle) dzięki rozwiązaniom typu by-wire.
- ZF umacnia swoją pozycję wiodącego światowego dostawcy komponentów układu jezdnego, modułów i systemów z jednego źródła.
- Umowa z globalnym producentem oryginalnego wyposażenia (OEM) pozwoli zaopatrzyć prawie 5 milionów pojazdów w elektromechaniczny układ hamulcowy w okresie jej obowiązywania.
- Jako lider branży w technologii podwozi, firma ZF wyznacza kierunki w dziedzinie układów hamulcowych typu by-wire, które nie wymagają już połączeń mechanicznych, a także w obszarze najnowocześniejszych układów kierowniczych.
Obecnie ZF jest dostawcą wszystkich komponentów podwozia w każdym regionie świata, a umowa obejmuje planowaną produkcję seryjną technologii brake-by-wire wraz z najnowocześniejszym układem kierowniczym w jednej klasie pojazdów.
Wyposażony w elektromechaniczny układ hamulcowy i technologię „by-wire” w tylnych hamulcach, projekt będzie również obejmował zintegrowany układ sterowania hamulcami ZF i tradycyjne przednie zaciski, tworząc „hybrydowy” układ hamulcowy z przewodem i hydrauliką, który oferuje producentowi większą elastyczność. Ponadto zawarta umowa przewiduje wprowadzenie technologii układu kierowniczego z elektryczną przekładnią kierowniczą ZF z obiegiem kulowym. Ta najnowocześniejsza technologia hamowania w połączeniu z tradycyjnymi układami hamulcowymi i innowacyjnymi elementami układu kierowniczego dodatkowo umacnia pozycję ZF jako lidera branży w dostarczaniu klientom kompletnych rozwiązań w zakresie układów jezdnych.
Jesteśmy dumni, że wiodąca technologia ZF w segmencie układów jezdnych zapewnia wymierną wartość dodaną dla naszych klientów. Naszym celem przy łączeniu systemów układu kierowniczego, hamulcowego, amortyzatorów i siłowników, a także odpowiedniego oprogramowania w jedną dywizję było stworzenie najbardziej kompleksowej oferty produktów i systemów Chassis Solutions na świecie. To zintegrowane centrum kompetencji pozwala nam oferować kompleksowe rozwiązania, które integrują zaawansowaną inżynierię, innowacyjną technologię i najnowocześniejsze rozwiązania, aby zapewnić niezrównane osiągi i bezpieczeństwo – powiedział Peter Holdmann, członek zarządu ZF i szef dywizji ZF Chassis Solutions.
W drodze do pojazdu definiowanego programowo
Dzięki hamulcowi elektromechanicznemu (EMB) jako kluczowemu elementowi technologii brake-by-wire, ZF tworzy fundamenty dla pojazdu definiowanego programowo, które doprowadzą do nowych funkcji i cech, z których wiele kładzie nacisk na bezpieczeństwo w równym stopniu, co na komfort jazdy. Jedną z takich funkcji badanych w ramach technologii by-wire jest zdolność pojazdu do autonomicznego hamowania i kierowania w sytuacji kolizji.
To istotne osiągnięcie biznesowe pokazuje, że nasza strategia jest właściwa i skuteczna. Dzięki kompleksowemu portfolio produktów składającemu się ze sprzętu i oprogramowania z rozwiązaniami do sterowania ruchem pojazdów w dynamice pionowej, poprzecznej i wzdłużnej, dostarczamy klientom systemowe know-how z jednego źródła. W ten sposób aktywnie kształtujemy transformację w kierunku pojazdów definiowanych programowo – powiedział Holdmann.
Hybrydowe hamowanie w połączeniu z zaawansowanym układem kierowniczym
Układ EMB firmy ZF znajduje się w centrum „suchego” układu hamulcowego, w którym płyn hamulcowy nie jest już wymagany. Ciśnienie hamowania nie jest zatem generowane przez ciśnienie płynów w układzie hydraulicznym, ale przez silniki elektryczne. Sygnały hamowania z pedału hamulca do silnika elektrycznego są również przesyłane wyłącznie elektrycznie, dlatego używa się określenia „suchy hamulec”.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
EMB płynnie współpracuje ze zintegrowanym układem hamulcowym (IBC), niepróżniowym, w pełni zintegrowanym układem elektrohydraulicznym zapewniającym najwyższą skuteczność hamowania w automatycznym hamowaniu awaryjnym, pełną rekuperację energii i nadmiarowe opcje awaryjne, aż do w pełni zautomatyzowanej jazdy w segmentach samochodów osobowych i lekkich ciężarówek. „Hybrydowy” system składa się z układu elektrycznego na tylnej osi i hydraulicznego z przodu, z zaciskiem typu Colette firmy ZF, najczęściej montowanym zaciskiem pływającym na świecie. Jest on dostępny dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w wersji jedno- i dwutłoczkowej, dzięki czemu jest ekonomiczny i wydajny pod względem emisji CO2, a także stanowi wysokowydajne rozwiązanie dla wszystkich układów napędowych, w tym pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Elektryczna przekładnia kierownicza RCB EPS (Recirculating Ball Steering Electric Power Steering) to zasilana elektrycznie przekładnia 48 V, która została zaprojektowana w celu zastąpienia obecnych zastosowań hydraulicznych. Umożliwia korzystanie z funkcji ADAS, a także poprawia wyczucie i wydajność układu kierowniczego. RCB EPS obsługuje funkcje ADAS do poziomu 2/2+ i może być dostosowany do wyższych poziomów AD. Jest to zintegrowana jednostka, która obniża koszty montażu pojazdu, jednocześnie zmniejszając emisję CO2.
ZF: Lider branży w zakresie rozwiązań do układów jezdnych
Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu w opracowywaniu i produkcji układów hamulcowych oraz ponad trzem miliardom wyprodukowanych komponentów hamulcowych, ZF jest jednym z największych i najbardziej renomowanych dostawców na świecie. A po połączeniu działów „Active Safety Technology” i „Passenger Car Chassis Technology” w styczniu 2024 roku, powstała prawdziwa potęga w branży, oferująca najbardziej kompleksowe portfolio czysto elektronicznie sterowanych układów kierowniczych, hamulcowych i tłumiących dla pojazdów zdefiniowanych programowo, przyjmując wiodącą rolę w rozwoju i przemyśle nowoczesnych systemów podwozi.
ZF, jako wiodący dostawca dla światowego sektora motoryzacyjnego, oferuje produkty z zakresu układów kierowniczych i hamulcowych, które każdego dnia zapewniają komfort i bezpieczeństwo jazdy w milionach pojazdów na całym świecie. ZF zajmuje wyjątkową pozycję na rynku dzięki szerokiej ofercie siłowników i funkcji łączących wszystkie trzy wymiary dynamiki pojazdu – dodał Holdmann.
Źródło: ZF