Przyszłość pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi – przełom w badaniach
Pojazdy elektryczne z ogniwami paliwowymi (FCEV) mogą wkrótce stać się bardziej opłacalną opcją dla flot transportowych. AVL i Spark EV Technology podpisały umowę w celu opracowania inteligentnego systemu zarządzania energią dla ciężarówek zasilanych tymi ogniwami.
- AVL i Spark EV Technology podpisały umowę na przeprowadzenie badań i rozwój technologii optymalizacji ogniw paliwowych dla pojazdów elektrycznych, wspieraną przez program start-upowy AVL Creators Expedition.
- Partnerstwo ma na celu wprowadzenie innowacyjnej technologii, skierowanej do producentów pojazdów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych (FCEV).
- Ich współpraca jest ukierunkowana na uczynienie użytkowych pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi atrakcyjną ofertą dla operatorów, poprzez optymalizację wydajności działania tych ogniw.
AVL i brytyjski Spark EV Technology w ramach programu AVL Creators Expedition będą pracować nad optymalizacją działania ogniw paliwowych oraz stworzeniem możliwości zmniejszenia zużycia paliwa wodorowego i rozmiaru akumulatora. Oba te elementy mają na celu rozwiązanie obaw operatorów zarządzających flotami samochodów ciężarowych dotyczących opłacalności zastosowania pojazdów użytkowych FCEV. W tym celu zostanie przeprowadzone szereg testów, które będą dotyczyć planowania trasy i przeprowadzenia jazdy w sposób zoptymalizowany pod kątem zużycia energii.
Cyfrowy bliźniak
Przewiduje się, że rynek pojazdów zasilanych paliwem wodorowym będzie w najbliższych latach dynamicznie rosnąć, osiągając do 2030 r. liczbę od 10 do 15 mln, w tym 500 000 samochodów ciężarowych. AVL i Spark pracują nad inteligentnym systemem zarządzania energią w pojazdach FCEV, mającym na celu rozwiązanie kilku kluczowych wyzwań, takich jak:
- magazynowanie energii,
- rozwój infrastruktury,
- redukcja kosztów.
Nowy system ma również zniwelować obawy związane z zasięgiem poprzez prognozowanie zdolności pojazdu do pokonania zaplanowanej trasy. Za pomocą opatentowanych algorytmów sterowania oraz innowacyjnego oprogramowania do prognozowania zapotrzebowania na energię, możliwe będzie wcześniejsze planowanie tras przy wykorzystaniu cyfrowych map (elektronicznych).
W ten sposób korzystanie z ciężarowych pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi stanie się bardziej opłacalne. Aby to osiągnąć, partnerzy przeprowadzą symulację podróży z wirtualną repliką ciężarówki (cyfrowym bliźniakiem). Symulacja pokaże, jak zapotrzebowanie na energię do pokonania odcinka o określonej długości zależy od charakterystyki trasy, profilu terenu i stylu jazdy kierowcy.
Dodatkowo, analizie poddane zostaną obciążenie i natężenie ruchu. Dzięki zaawansowanemu oprogramowaniu komputerowemu opracowanemu przez Spark EV Technology prognozy zużycia paliwa staną się bardziej precyzyjne. To pozwoli zoptymalizować wydajność ogniw paliwowych i zmniejszyć zużycie energii.
Zoptymalizowane spalanie, ekologiczna eksploatacja i mniejsze zużycie pojazdów
Celem współpracy między obiema firmami jest umożliwienie flotom pojazdów efektywnej i ekologicznej eksploatacji. Dzięki technologii AVL i Spark możliwe będzie optymalne wykorzystanie energii z akumulatora w celu zmniejszenia obciążenia ogniw paliwowych. Gdy zapotrzebowanie na energię będzie wysokie lub poziom naładowania akumulatora zbyt niski, system automatycznie dokona aktywacji wodorowych ogniw paliwowych.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Dzięki temu inteligentnemu rozwiązaniu możliwe będzie ograniczenie zużycia wodoru oraz dostosowanie i zmniejszenie pojemności akumulatora. Ta technologia przyczyni się również do zwiększenia trwałości kosztownych komponentów oraz obniżenia kosztów konserwacji pojazdów.
– Wodór będzie kluczowym elementem w kształtowaniu bilansu źródeł energii dla pojazdów użytkowych. Naszym celem jest dostarczenie rozwiązania, które zoptymalizuje wydajność pojazdów zasilanych wodorem (FCEV) i rozwieje obawy związane z zasięgiem i tankowaniem. Chcemy zbudować zaufanie poprzez bardzo dokładne, aktualizowane na bieżąco oszacowania zasięgu i optymalizację zużycia paliwa wodorowego. Dzięki temu więcej flot będzie mogło szybko przestawić się na ten rodzaj paliwa, a producenci uzyskają realną alternatywę dla pojazdów FCEV – mówi Justin Ott, CEO Spark EV Technology.
– Dokonując właściwego wyboru źródła zasilania w trakcie podróży, wpłyniemy na zmniejszenie zużycia energii, co stanowi kluczowy krok w kierunku transportu bardziej zrównoważonego i ekonomicznego. Jesteśmy niezmiernie podekscytowani efektami naszej współpracy z Spark EV Technology. Analizujemy, w jaki sposób możemy wesprzeć większą liczbę producentów w przejściu na pojazdy zeroemisyjne – podkreśla Dominik Brunner, główny inżynier ds. integracji i weryfikacji w AVL.
Źródło: SPARK EV TECHNOLOGY