Paski osprzętu w pojazdach hybrydowych

Paski osprzętu w pojazdach hybrydowych AdobeStock_PRASERT
Bogdan Kruk
10.9.2025

Hybrydy to nie tylko akumulatory i wysokie napięcie. W miękkich hybrydach (MHEV) kluczową rolę odgrywają wielorowkowy pasek osprzętu i specjalne elementy napinające, które muszą sprostać zupełnie innym obciążeniom niż te w pojazdach z klasycznym układem napędowym. Z kolei w pełnych hybrydach konfiguracja napędu osprzętu silnika spalinowego często znacznie się różni od konwencjonalnych rozwiązań.

  • Nowe wyzwania stojące przed warsztatami: układy hybrydowe oznaczają zastosowanie wzmocnionych lub specjalnie zaprojektowanych komponentów. 
  • Dowiedz się, dlaczego tradycyjny pasek osprzętu stopniowo przechodzi do lamusa... 
  • Rośnie liczba pojazdów mild hybrid w parku samochodowym – co to oznacza dla serwisów aut?

Wraz ze wzrostem popularności układów hybrydowych warsztaty muszą przygotować się na nowe wyzwania serwisowe. Szczególnie systemy MHEV z 48-woltowym silnikiem elektrycznym wspomagającym jednostkę spalinową wprowadzają dodatkowe, zmienne obciążenia na pasek osprzętu i napinacz.

Wymaga to często zastosowania wzmocnionych lub specjalnie zaprojektowanych komponentów. Miękka hybryda to rozwiązanie pośrednie między pojazdem z klasycznym silnikiem spalinowym a pełną hybrydą. Wykorzystuje mały silnik elektryczny do wspomagania jednostki spalinowej, odzyskiwania energii podczas hamowania oraz obsługi funkcji start-stop.

Miękka hybyrda nie daje rady wyłącznie na napędzie elektrycznym!

W przeciwieństwie do pełnych hybryd, miękkie hybrydy nie mogą jechać wyłącznie na napędzie elektrycznym. Według analiz rynkowych pojazdy MHEV stanowią już ok. 1/3 globalnej produkcji elektryfikowanych samochodów, a ich udział utrzyma się na tym poziomie co najmniej do 2026 r. To jasny sygnał, że technologia ta staje się standardem w nowoczesnych autach i warsztaty muszą być na to przygotowane.

Mild Hybrid – większe obciążenie dla paska

W samochodach z systemem pasowym BSG (belt starter generator) pasek osprzętu przenosi moment w obu kierunkach – zarówno przy rozruchu i wspomaganiu silnika, jak i podczas odzyskiwania energii. Dodatkowo system start-stop oraz szybkie przejścia między trybem elektrycznym a spalinowym powodują skoki obciążeń, których tradycyjny pasek osprzętu i napinacz nie wytrzymają.

Dlatego w tego typu pojazdach stosuje się wzmocnione paski wielorowkowe oraz zaawansowane technicznie napinacze, a niekiedy nawet podwójne układy napinaczy – tak aby zwiększyć kąt opasania i przenieść specyficzne obciążenia występujące w hybrydowych układach napędowych.

Pełne hybrydy często bez paska osprzętu

W wielu pełnych hybrydach i hybrydach plug-in producenci całkowicie rezygnują z klasycznego paska osprzętu. Pompa cieczy chłodzącej, sprężarka klimatyzacji, pompa wspomagania kierownicy czy alternator 12 V są zasilane elektrycznie. Przykładem jest Toyota Prius z elektryczną pompą wody. Dlatego przed zamówieniem części warsztat powinien sprawdzić, czy w danym modelu pasek osprzętu w ogóle występuje.

Bezpieczeństwo pracy z układami 48V

Podczas obsługi pojazdów MHEV należy bezwzględnie przestrzegać procedur bezpieczeństwa dla instalacji 48V zgodnie z wytycznymi producenta. Przed sprawdzaniem lub wymianą paska osprzętu zasilanie pojazdu musi być całkowicie wyłączone. Nieprzestrzeganie tych zasad może doprowadzić do porażenia prądem i poważnych obrażeń.

Interwały serwisowe

Paski osprzętu oraz wszystkie inne ruchome elementy napędu pasowego podlegają procesom starzenia i zużycia – muszą więc być kontrolowane oraz wymieniane. Przy wymianie paska osprzętu w pojazdach hybrydowych zaleca się wymianę całego kompletu: paska, wszystkich napinaczy i rolek prowadzących.

Producenci pojazdów hybrydowych i elementów napędu pasowego zalecają określone interwały kontroli i wymiany paska osprzętu. W samochodach hybrydowych należy go sprawdzać co 60 000 km i w razie wątpliwości wymieniać co 120 000 km. Należy mieć na uwadze, że pasek może zużyć się przed zalecanym interwałem, w zależności od stylu jazdy.

Rosnąca liczba pojazdów mild hybrid w parku samochodowym sprawia, że warsztaty coraz częściej spotykają się z układami BSG. Wymagają one stosowania specjalnych pasków osprzętu i napinaczy o podwyższonej trwałości oraz znajomości procedur serwisowych dla instalacji 48 V. Z kolei w pełnych hybrydach mechanicy muszą być świadomi, że tradycyjny pasek osprzętu stopniowo staje się reliktem przeszłości.

Źródło: Materiały redakcyjne 

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę