Parlament chce zmniejszyć zanieczyszczanie powietrza przez pojazdy ciężkie

Posłowie chcą wzmocnionych celów redukcji emisji CO2 Dmitry Vereshchagin/Adobe Stock

Posłowie są gotowi do rozpoczęcia rozmów z krajami UE na temat nowych instrumentów, których celem jest zmniejszenie emisji CO2 przez pojazdy ciężkie, w tym autobusy, ciężarówki i przyczepy.

  • Poprawa jakości powietrza w UE zgodnie z celami Zielonego Ładu i REPowerEU
  • Zeroemisyjne autobusy miejskie do 2030.
  • Pojazdy ciężarowe odpowiadają za 25% emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego w UE

14 lutego 2023 roku, Komisja przedłożyła wniosek ustawodawczy w sprawie ustanowienia norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności od 2030 roku, aby pomóc w osiągnięciu celu UE, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku i zmniejszenie zapotrzebowania na importowane paliwa kopalne. Pojazdy ciężarowe, takie jak samochody ciężarowe, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne, są odpowiedzialne za ponad 25% emisji gazów cieplarnianych (GHG) z transportu drogowego w UE i odpowiadają za ponad 6% całkowitych emisji GHG w UE.

Przyjmując to sprawozdanie, Parlament odpowiada na oczekiwania obywateli dotyczące walki z zanieczyszczeniem i promowania zakupu pojazdów elektrycznych oraz inwestycji w rozwój innych technologii niezanieczyszczających środowiska.

We wtorek Parlament przyjął swoje stanowisko negocjacyjne 445 głosami za, 152 przeciw, przy 30 wstrzymujących się.

Posłowie chcą wzmocnionych celów redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, w tym pojazdów zawodowych (takich jak śmieciarki, wywrotki lub betoniarki) i autobusów. Cele miałyby wynosić 45% w latach 2030-2034, 65% w latach 2035-2039 i 90% od 2040 roku.

Zgadzają się oni z propozycją Komisji, aby zezwolić na rejestrację tylko bezemisyjnych nowych autobusów miejskich od 2030 roku i proponują tymczasowe zwolnienie (do 2035 r.) dla autobusów miejskich napędzanych biometanem, pod ścisłymi warunkami.

Przejście na bezemisyjne ciężarówki i autobusy jest nie tylko kluczem do osiągnięcia naszych celów klimatycznych, ale także kluczowym motorem czystszego powietrza w naszych miastach. Zapewniamy jasność dla jednej z głównych gałęzi przemysłu wytwórczego w Europie i wyraźną zachętę do inwestowania w elektryfikację i wodór. Opieramy się na wniosku Komisji, rozszerzając zakres przepisów oraz dostosowując kilka celów i poziomów odniesienia, aby nadążyć za rzeczywistością, ponieważ transformacja przebiega szybciej niż oczekiwano – powiedział Sprawozdawca Bas Eickhout (Greens/EFA, NL).

Źródło: Parlament Europejski

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę