O przyszłości branży motoryzacyjnej w obliczu globalnych wyzwań

O przyszłości branży motoryzacyjnej BMW

Ekspansja Chin w Europie czy transformacja energetyczna w transporcie ciężkim – to tylko niektóre tematy trzeciego spotkania z cyklu Klub PGM. 17-18 października br. w Baranowie Sandomierskim spotkali się właściciele i kadra zarządzająca firm zrzeszonych w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej.

Klub PGM to cykliczne spotkania organizowane przez Polską Grupę Motoryzacyjną („PGM”), wiodącą organizację motoryzacyjną w Polsce zrzeszającą blisko 80 największych fabryk motoryzacyjnych i firm inżynierskich. Stowarzyszenie odgrywa kluczową rolę w rozwoju polskiego przemysłu motoryzacyjnego w kraju i za granicą.

Gośćmi specjalnymi trzeciej edycji byli wybitni eksperci:

  • prof. Bogdan Góralczyk – ekspert w dziedzinie Chin, Węgier i globalizacji, były dyplomata,
  • Maciej Radziwiłł – prezes Fundacji Książąt Czartoryskich, przedsiębiorca z doświadczeniem w energetyce odnawialnej, mecenas kultury,
  • Krystyna Boczkowska – wieloletnia prezes Robert BOSCH, jedna z najbardziej wpływowych kobiet w polskim przemyśle motoryzacyjnym,
  • Wojciech Rowiński – dyrektor generalny SCANIA Polska, lider w przygotowaniach firmy do sprzedaży i obsługi pojazdów elektrycznych.

Klub PGM to nie tylko okazja do spotkania kadry właścicielskiej i zarządzającej polskich fabryk motoryzacyjnych, ale przede wszystkim przestrzeń do wymiany poglądów i doświadczeń i do refleksji nad przyszłością polskiego przemysłu motoryzacyjnego w kontekście globalnych wyzwań. Jako PGM podejmujemy wysiłki, aby tworząc warunki sprzyjające rozwojowi polskich producentów, zwiększać konkurencyjność części motoryzacyjnych pochodzących z polskich fabryk. Takie spotkania są bardzo potrzebne! – mówił Bartosz Mielecki, Dyrektor Zarządzający PGM.

Polska motoryzacja w obliczu chińskiej ekspansji

Uczestnicy Klubu PGM podkreślali, że ekspansja Chin w Europie jest faktem. Transformacja, jaką przez ostatnie dekady przeszło Państwo Środka sprawiła, że Chiny stały się liderem w wielu innowacyjnych technologiach, szczególnie związanych z elektromobilnością. Dla polskich fabryk ta ekspansja może wydawać się zagrożeniem, szczególnie w kontekście konkurencyjnych cen, skali produkcji i zaawansowania technologicznego.

Potwierdzał to gość specjalny Klubu PGM, prof. Bogdan Góralczyk, który w rozmowie z Krzysztofem Frelkiem – wspólnikiem i prezesem FA KROSNO SA oraz prezesem PGM mówił, że: – chociaż świat docenia chińską ofertę biznesową, to równocześnie kraje naszego regionu zaczęły patrzeć na Państwo Środka bardziej jako na konkurenta niż partnera.

Nie zdajemy sobie sprawy z chińskiego wyzwania. Od 2018 r. nasiliła się wojna handlowa, wzmocniona ostatnio przez dodatkowe cła na samochody elektryczne. Tym samym jesteśmy obserwatorami strategicznej rywalizacji, która wciąż narasta. Przyśpieszył to COVID-19, gdy w 2020 r. Zachód uświadomił sobie uzależnienie od chińskich łańcuchów dostaw, a w 2022 r. pełnoskalowa rosyjska agresja na Ukrainę, której nie potępiły władze w Pekinie – prof. Bogdan Góralczyk.

Prof. Góralczyk wskazał jednak, że chiński wzrost gospodarczy nie jest już tak spektakularny i Chiny borykają się z głębszym problemem. Wg profesora nastąpił powrót do chińskiej tradycji, gdy to państwo decyduje o wszystkim. Dlatego sektor prywatny boryka się z trudnościami. Zanik innowacyjności jest alarmujący – liczba nowych startupów spada, a postępująca centralizacja i monopolizacja majątku pod kontrolą władz mocno uderzyły w zaufanie sektora prywatnego. Chiny napotkały bariery strukturalne, a więc długofalowe.

Rewolucja w transporcie ciężkim

Podczas spotkania nie zabrakło dyskusji o transformacji energetycznej w transporcie ciężkim. Swoimi doświadczeniami w tym obszarze podzielił się Wojciech Rowiński, dyrektor generalny SCANIA Polska. W rozmowie z Piotrem Boruckim – wspólnikiem i prezesem TIP TOPOL sp. z o.o. stwierdził: – kierunek branży jest jednoznaczny - przez ponad sto lat żyliśmy w dość przewidywalnym świecie, bo wszyscy pracowali nad jednym – zwiększaniem efektywności silników spalinowych. To zmieniło się w ciągu ostatnich 10 lat. Mamy na rynku kilka nowych technologii, ale żadnego koncernu nie stać na rozwijanie każdej z nich. My wierzymy, że to się skończy prądem z baterii o wysokiej gęstości energii, a reszta stanowi technologie przejściowe.

Niepokojąco zabrzmiała jego opinia, że elektryfikacja pojazdów ciężarowych przyniesie kres rynkowi części zamiennych i niezależnych serwisów.

Dla aftermarketu zmiana będzie ogromna. Rynek na pewno będzie zupełnie inny co do wielkości i asortymentu. Pojazd elektryczny jest po prostu konstrukcyjnie prostszy niż współczesne jednostki spalinowe i w perspektywie 15‑20 lat w produkcji nowych samochodów nie będziemy potrzebować części silnikowych, itp. –  mówił Wojciech Rowiński

Zmieni się również model użytkowania pojazdu ciężarowego. Obecnie pierwszy właściciel korzysta z nowego auta przez trzy do pięciu lat, to jest do przebiegu 800 tys. do miliona km. Po tym czasie, żeby uniknąć problemów z awaryjnością, z reguły odsprzedaje pojazd, który trafia do obsługi na rynku wtórnym. W przypadku aut elektrycznych, właśnie przez ich prostszą konstrukcję, trwałość pojazdu znacznie się wydłuża. Zakładamy, że elektryczne auto ciężarowe będzie żyło tyle, ile żyje bateria, tj. około 8-10 lat i po tym czasie zakup używanego egzemplarza nie będzie się nikomu opłacał. Tak więc przez ten okres pojazd będzie użytkowany przez pierwszego właściciela i będzie serwisowany w autoryzowanej sieci obsługi. To oznacza ogromną transformację całego modelu sprzedaży i obsługi posprzedażnej aut ciężarowych. Nie mam jednak wątpliwości, że tak duża ciekawość i dobra perspektywa czasowa właścicieli polskich firm produkcyjnych, zaowocują tym, że akurat oni najszybciej znajdą nowe nisze rynkowe i zagospodarują rodzące się możliwości – Wojciech Rowiński.

Rowiński stwierdził też, że przyszłością będą baterie wykorzystywane przez 25-32 lat - przez pierwsze 10 lat jako bateria w aucie ciężarowym, a przez kolejne 10 lat – jako sporych rozmiarów magazyn energii, który po podzieleniu na wiele jednostek służyć będzie przez kolejnych kilka lat w formie magazynów energii w domach prywatnych.

Kobiety w motoryzacji

Szeroko komentowanymi tematami były również rola kobiet w zarządzaniu firmami i samorozwój menedżerów. O znaczeniu rozwoju liderów, szczególnie w kontekście zarządzania samym sobą, a także o awansie kobiet do najwyższych stanowisk w firmach z branży motoryzacyjnej mówiła w rozmowie z Anetą Gorszwa – wspólnikiem i prezesem firmy MAGNETIX LAMINATION sp. z o.o. Krystyna Boczkowska, prezes zarządu Robert Bosch Sp. z o.o. i reprezentantka Grupy BOSCH w Polsce w latach 2006-2018.

Opierając się na niezależnych raportach, Krystyna Boczkowska wskazywała, że im wyżej w hierarchii organizacyjnej tym udział kobiet w gremiach zarządczych maleje. Wg prelegentki to wynik stereotypów w podejściu do funkcji społecznych, zgodnie z którymi mężczyzna walczy, a kobieta sprawuje funkcje opiekuńcze.

Wprowadzenie kobiet na najwyższe szczeble zarządzania to skorzystanie z zalet, jakie niesie ze sobą różnorodność, czyli podniesienie wyników finansowych firm i zadowolenia pracowników – mówiła Krystyna Boczkowska.

Duże zainteresowanie wzbudziła część rozmowy poświęcona poprawie poziomu edukacji technicznej i promowaniu nowoczesnego szkolnictwa zawodowego.

Brakuje mi głosu przedsiębiorców w kwestii szkół zawodowych. Szkoły zawodowe mają w Polsce wciąż słaby PR. A szkoda, bo te szkoły ucząc konkretnego zawodu i umiejętności, dają młodym szansę uzyskania ekonomicznej niezależności, jednocześnie nie blokując możliwości dalszego, osobistego rozwoju: Jesteś specjalistą, masz pracę lub firmę, możesz też studiować – dodała Krystyna Boczkowska.

Zwróciła również uwagę, że zwiększona ilość absolwentów skutecznie wypełniłaby luki kompetencyjne, z jakimi boryka się polska gospodarka.

Inwestowanie w kulturę

O sukcesji i zachowaniu rodzinnego majątku, ale także o łączeniu biznesu z kulturą mówił Maciej Radziwiłł, prezes Fundacji Książąt Czartoryskich i Fundacji „Trzy Trąby”, w rozmowie z Barbarą Sztyler – dyrektor generalną SIEROSŁAWSKI GROUP.

W codziennym życiu przedsiębiorcy warto sięgać do etyki biznesu. Czyli po pierwsze - starać się robić coś pożytecznego. Po drugie - pracować tak, żeby ta praca jednak nie przesłaniała całości życia. I po trzecie - mieć wewnętrzne przekonanie, że częścią zarobionych pieniędzy warto podzielić się z potrzebującymi – mówił Maciej Radziwiłł.

Rozmówcy poruszyli też wątki szukania wspólnych elementów kultury między narodami, losów rodziny Czartoryskich i Radziwiłłów w ostatnich pięciu stuleciach oraz wychowywania dzieci w poszanowaniu i zrozumieniu dziedzictwa rodowego i narodowego.

To spotkanie przedstawiciela kultury z grupą przedsiębiorców uświadomiło uczestnikom, że dziedzictwo narodowe jest nie tylko wspólnym dobrem i przywilejem, ale również wspólną odpowiedzialnością. 

Klub PGM to platforma do dyskusji w swobodnej atmosferze, w otoczeniu wiodących ekspertów i liderów branży o wyzwaniach, przed którymi aktualnie stoi przemysł motoryzacyjny, To także szansa na wypracowanie rozwiązań, które pomogą utrzymać konkurencyjność i innowacyjność polskich firm na światowych rynkach.

Organizację trzeciej edycji Klubu PGM w Baranowie Sandomierskim wsparło także Województwo Podkarpackie. Tym samym wydarzenie wpisało się w cykl paneli realizowanych w ramach strategii innowacyjności regionu, gdzie motoryzacja jest jedną z czterech wiodących, inteligentnych specjalizacji. 

Źródło: Polska Grupa Motoryzacyjna
 

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę