4 najważniejsze wydarzenia i trendy w 2023 r.

4 najważniejsze wydarzenia i trendy w 2023 r. Pixabay – 1103489
28.12.2023

Czy mijające 12 miesięcy można nazwać „wychodzeniem z kryzysu gospodarczego”? Czy może za wcześnie na takie optymistyczne wnioski? Branża motoryzacyjna nie jest jedyną, która odczuła skutki inflacji, toczących się na świecie wojen i „po-pandemicznej czkawki”. Efekty wielu globalnych wydarzeń odbiły się mocno na produkcji nowych pojazdów, na pracy warsztatów oraz stacji diagnostycznych. Zebraliśmy najważniejsze wnioski z tego mijającego okresu i przedstawiamy je naszym Czytelnikom w lapidarnej formie. Jako redakcyjne podsumowanie, które – być może – da Państwu nadzieję, że Nowy Rok będzie lepszy (a już na pewno: inny!) od aktualnie się kończącego…

1. Wzrost liczby „elektryków”? Raport PZPM i KPMG

Przerwany łańcuch dostaw, ograniczona dostępność półprzewodników i innych komponentów spowodowała przestoje produkcyjne w wielu fabrykach samochodów. Jednocześnie zwiększyła się liczba hybryd i aut elektrycznych (według „Licznika elektromobilności” Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych na koniec listopada 2023 r. po polskich drogach jeździło 658 547 pojazdów osobowych i dostawczych z napędem hybrydowym oraz 54 783 z napędem w pełni elektrycznym).

Postępująca ewolucja parku samochodowego oznacza zmiany w eksploatacji i serwisowaniu. Rosnąca liczba pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in będzie wyzwaniem dla rodzimej branży warsztatowej. Czy więcej „elektryków” to odpowiedź również na rosnące ceny paliwa? Niekoniecznie. To bardziej trend, który wynika z działań proekologicznych i zmian jakie zachodzą w świadomości naszego społeczeństwa.

Jak bowiem podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjny i KPMG w Polsce w pierwszej połowie 2023 r. zarejestrowano ponad 238 tys. nowych samochodów osobowych. To o ponad 12% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Co dowodzi, że branża przechodziła kryzys produkcyjny, ale powoli „wyjeżdża na prostą drogę” – otwartą dla samochodów spalinowych i tych z napędem elektrycznym.

2. Dyskusja wokół Normy Euro 7

Przepisy dotyczące emisyjności pojazdów wejdą w życie z opóźnieniem. Parlament Europejski ogłosił następujące terminy: dla samochodów osobowych oraz dostawczych (o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t) nowa norma zacznie obowiązywać od 1 lipca 2030 r. (a nie od początku 2025 r., jak proponowała Komisja Europejska), natomiast dla autobusów i pojazdów ciężarowych – od 1 lipca 2031 r.

Warto pamiętać, że planowane ograniczenie emisji spalin dotknie producentów różnych podzespołów, m.in. klocków hamulcowych, opon czy systemów oczyszczania spalin.

samochod_w_zielonych_lisciach Pixabay – leaves

3. Ponadczasowa klasyka: wystawy, prezentacje, muzea motoryzacyjne

W 2023 r. miłośnicy czterech kółek bardzo chętnie uczestniczyli w wydarzeniach dotyczących historii wybranej marki samochodu, aktywnie też brali udział w rajdach i zlotów klasyków.

W dobie rozmów o nowoczesności i zmieniających się dynamicznie technologii zaskakujące może być, że ogromną popularnością cieszą się pojazdy retro. A one wciąż są obecne w życiu polskich kierowców i kolekcjonerów. W mijającym roku na eventach dedykowanych samochodom klasycznym pojawiały się różne pokolenia, moda na oldschool wciąż trwa, a technika regeneracji wiekowych pojazdów nadal się rozwija.

Pod ten trend ochoczo podpięło się wielu inwestorów: powstają kolejne obiekty gromadzące przykłady historycznych już modeli samochodów. Muzea i wystawy motoryzacyjne przyciągają fanów tematu – w noworoczne plany wycieczkowe warto więc wpisać wizytę w jednej z takich miejscówek.

retro_auto Pixabay – WildPixar

4. Szkolenia zawodowe, inwestycja w młodych

Bardzo dużo kursów podnoszących kwalifikacje pracowników warsztatu odbywa się on-line, co jest korzystne dla punktów serwisowych rozproszonych po całym kraju. Są jednak szkolenia praktyczne, które wymagają od uczestników fizycznej obecności i – nieraz – dosłownego szlifowania umiejętności.

Dodatkowo, co świadczy o tym, że branża motoryzacyjna stawia na młode pokolenie i chce kształcić przyszłych specjalistów, w 2023 r. nie brakowało mistrzostw czy imprez, na których adepci lakiernictwa, blacharstwa bądź elektroniki mogli wykazać się w działaniu i zdobyć cenne nagrody (w tym staże w renomowanych firmach, sieciach warsztatowych itp.).

Właściciele warsztatów już wiedzą, że – aby zatrzymać u siebie ludzi i stworzyć profesjonalny zespół – potrzebna jest inwestycja w zdolnych praktykantów, a także tworzenie klas patronackich w technikach i szkołach zawodowych.

grafika_e-learning Pixabay – WildPixar

Źródła: Materiały redakcyjne 

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę