Kolor auta ma wpływ na jego wartość w sprzedaży
Niemal 70% ofert samochodów z drugiej ręki jest w czterech kolorach: czarnym, szarym, białym i srebrnym. Przy czym, w każdym z tych kolorów na pierwszym miejscu znajdują się hatchbacki. Dane pochodzą z podsumowania ofert sprzedaży aut używanych dostępnych w sieci AAA AUTO w marcu 2024 r. i to właśnie takie kolory najczęściej wybierają kierowcy. Tymczasem, według danych przedstawionych przez iSeeCars.com, kolory żółty, beżowy i pomarańczowy mogą zapewnić najwyższą wartość aut przy ich odsprzedaży.
SeeCars.com, amerykańska platforma internetowa pomagająca w wyszukiwaniu i zakupie aut nowych oraz używanych, przeanalizowała w ubiegłym roku ponad 1,3 mln 3-letnich samochodów używanych, aby określić wpływ koloru na wartość odsprzedaży. Okazało się, że kolor pojazdu może wpłynąć na jego wartość nawet o 5 000 USD. Przeciętny samochód traci po 3 latach 22,5% swojej wartości, podczas gdy samochody żółte tracą tylko 13,5%, co oznacza oszczędność ponad 3 000 USD w porównaniu do przeciętnego pojazdu. Samochody beżowe, pomarańczowe i zielone tracą niecałe 20% swojej wartości. Najbardziej zaś tracą na wartości samochody złote, brązowe i czarne, które po 3 latach tracą ponad 10 000 USD.
Dlaczego tak się dzieje? Jak komentują przedstawiciele iSeeCars, żółtych, pomarańczowych czy zielonych samochodów po prostu jest dużo mniej na rynku niż pozostałych i chociaż relatywnie niewiele osób chce kupić samochody w tych kolorach, chętnych jest więcej, niż dostępnych aut, dlatego jaskrawe kolory dobrze radzą sobie na wtórnym rynku.
Wśród ofert sprzedaży samochodów używanych, najwięcej jednak jest aut w kolorach stonowanych. Z danych AAA AUTO wynika, że w ofercie firmy zdecydowana większość, bo niemal 70% samochodów, jest w czterech kolorach: czarnym (20,2%), szarym (18,3%), białym (15,1%) i srebrnym (15,1%). W czarnym kolorze sprzedaje się najwięcej hatchbacków, SUVów oraz kombi. Za to najpopularniejszy samochód używany w Polsce – Opel Astra – najczęściej dostępny jest w kolorze srebrnym.
– Wielu kierowców i dealerów uważa, że kolory czarny, szary i srebrny, są bezpieczne pod względem ogólnej akceptacji, ale jak się okazuje na przykładzie amerykańskiego badania, są one zbyt powszechne, żeby utrzymać wyższą wartość samochodu. Dlatego kupujący, którzy szukają bardziej popularnych kolorów, które z jednej strony są akceptowalne, a z drugiej zachowują wartość samochodu, powinni rozważyć zakup auta w kolorach czerwonym, białym lub niebieskim – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Najczęściej występujące kolory samochodów w ofercie AAA AUTO w Polsce w 2023 r:
- Czarny – 20,16%
- Szary – 18,33%
- Biały – 15,12%
- Srebrny – 15,09%
- Niebieski – 10,39%
- Czerwony – 6,67%
- Brązowy – 4,05%
- Beżowy – 3,06%
- Zielony – 1,80%
- Bordowy – 1,77%
- Pomarańczowy – 1,42%
- Złoty – 1,21%
- Fioletowy – 0,47%
- Żółty – 0,44%
- Różowy – 0,04%
Najczęściej występujące kolory w podstawowych rodzajach nadwozi samochodów używanych w ofercie AAA AUTO w Polsce w 2023 r:
Hatchback | SUV | Kombi |
Czarny – 16,64% | Czarny – 21,56% | Czarny – 23,69% |
Srebrny – 16,42% | Szary – 19,10% | Szary – 21,08% |
Szary – 15,85% | Biały – 18,44% | Srebrny – 19,16% |
Biały – 14,82% | Srebrny – 7,71% | Biały – 12,73% |
Niebieski –12,28% | Niebieski – 7,54% | Niebieski – 10,32% |
ŹródłO: AAA AUTO