Nowe Audi SQ5 z silnikiem 3.0 TFSI
AudiNa wystawie North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit, Audi prezentuje nowe Audi SQ5.
Audi SQ5 wyposażono w silnik V6 TFSI o pojemności skokowej 2995 cm3. Jednostka napędowa wytwarza moc 260 kW (354 KM). Turbodoładowany, aluminiowy motor, już przy 1370 obrotach na minutę generuje moment obrotowy 500 Nm - stały aż do 4500 obrotów na minutę. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna – ograniczona elektronicznie – wynosi 250 km/h. Zgodnie z normami zużycia paliwa cyklu NEDC, nowe Audi SQ5 3.0 TFSI spala 8,3 l benzyny na 100 km, emitując 189 g CO2 na km. W porównaniu do poprzedniej wersji tego modelu, oznacza to obniżenie emisji gazów o 13 g na km.
Nowa koncepcja spalania zastosowana w tym modelu sprawia, że silnik 3.0 TFSI jest bardzo wydajny. Opiera się ona na tzw. metodzie cyklu B, wykorzystującej wysokociśnieniowe wtryskiwacze umieszczone centralnie w komorach spalania.
Skrócony suw sprężania silnika V6 TFSI w ulepszonym procesie spalania, daje wyraźnie większy geometryczny stopień sprężania. W połączeniu z normalną, ale w stosunku do kompresji dłuższą fazą rozprężania, uzyskuje się wyższą sprawność i zwiększa się wydajność silnika.
System zmiennych faz rozrządu Audi valvelift w zakresie obciążeń częściowych umożliwia bardzo krótkie otwarcie zaworów ssących (130 stopni kąta obrotu wału korbowego), przy zarazem wczesnym ich zamknięciu. Przy obciążeniach wyższych, jednostka napędowa przełącza pozycję wałka rozrządu na dłuższy czas otwarcia i wyższy wznios zaworów ssących, dzięki czemu można osiągnąć maksymalną moc silnika.
Turbodoładowanie
Turbosprężarka, która zastąpiła mechaniczny kompresor montowany w poprzedniej wersji silnika, pracuje z zastosowaniem zasady twin-scroll. Spaliny z obu rzędów cylindrów płyną przez kolektor wydechowy i przez obudowę sprężarki osobno, spotykając się dopiero przy wirniku turbiny. Technika ta pozwala uniknąć niepożądanych reakcji między słupami gazu i znacznie przyczynia się do wcześniejszego generowania wysokiego momentu obrotowego.
Turbosprężarkę umieszczono w mierzącym 90 stopni rozwidleniu rzędów cylindrów. Znajduje się ona po zewnętrznej stronie cylindrów, obok skrzyni korbowej. Odpowiednio, strona wydechowa głowic cylindrów znajduje się po wewnętrznej, a strona ssąca – po zewnętrznej ich stronie. Taka koncepcja pozwala na kompaktową konstrukcję i krótkie drogi dolotowe z minimalnymi stratami przepływu – silnik 3.0 TFSI reaguje spontanicznie i bezpośrednio.
Kolejny element zwiększający wydajność: zarządzanie temperaturą
Skrzynia korbowa i głowica silnika mają osobne obiegi chłodzenia. Po zimnym starcie, załączana pompa reguluje przepływ cieczy chłodzącej przez silnik w taki sposób, aby olej silnikowy szybko osiągnął właściwą temperaturę pracy. Kolektor wylotowy zintegrowano z głowicą silnika, gdzie opływa go ciecz chłodząca. Takie rozwiązanie przyspiesza nagrzewanie się silnika. Gdy silnik jest odpowiednio ciepły, system obniża temperaturę spalin, co zmniejsza spalanie, przede wszystkim przy sportowej jeździe.
Źródło: Audi







