Nowa generacja wodorowych ogniw paliwowych od Toyoty już w 2026 roku

Nowa generacja wodorowych ogniw paliwowych już w 2026 roku Toyota

Toyota ogłosiła plany związane z technologiami wodorowymi oraz zmiany w strukturze organizacyjnej. Od lipca wszystkie aspekty działalności – rozwój, produkcja, sprzedaż, będą podlegać nowej organizacji o nazwie Hydrogen Factory. Przyspieszy to procesy decyzyjne, ułatwi regionalizację produkcji oraz działów R&D oraz pomoże w zawieraniu strategicznych partnerstw.

  • W 2026 roku zadebiutują wodorowe ogniwa paliwowe nowej generacji;
  • 20% większy zasięg, większa gęstość energii i niższe koszty utrzymania pojazdu;
  • Technologie wodorowe bardziej dostępne. Nowe zbiorniki na wodór sprężony i ciekły;
  • Drogowe testy auta z wodorowym silnikiem spalinowym.

Toyota szacuje, że do 2030 roku sektor wodorowy będzie warty pięć bilionów jenów, a największymi rynkami będą Chiny, Europa oraz Ameryka Północna. Firma już teraz ma zamówienia na 100 tys. zestawów ogniw paliwowych.

Nowa generacja wodorowych ogniw paliwowych

Toyota planuje wprowadzić kolejną generacją wodorowych ogniw paliwowych już w 2026 roku. Nowa odsłona tej technologii ma charakteryzować się większą gęstością energii (16,3 kW/l), co przełoży się na zwiększenie zasięgu pojazdu o 20%. Tym samym szacuje się, że samochód ciężarowy wyposażony w nową generację ogniw paliwowych będzie w stanie pokonać np. trasę z Frankfurtu do Monachium lub Tokio do Osaki bez tankowania wodoru.

Poprzez zmniejszenie liczby ogniw technologia stanie się bardziej dostępna dla szerszej grupy odbiorców. Ponadto Toyota szacuje, że koszty utrzymania samochodu ciężarowego wyposażonego w kolejną generację ogniw paliwowych będą zdecydowanie niższe niż w przypadku pojazdów z silnikami Diesla ze względu na 2,5-krotnie dłuższy interwał serwisowy.

Nowe zbiorniki na wodór

Toyota dąży do ustandaryzowania zbiorników na wodór wykorzystywanych w samochodach ciężarowych w Europie, USA oraz Japonii, co pozwoli na przyspieszenie produkcji oraz ułatwi ich montowanie w różnych typach pojazdów. Firma pracuje zarówno nad zbiornikami na wodór sprężony, jak i na ciekły, które będą wykorzystywane w dużych ciężarówkach. Zastosowanie ciekłego wodoru pozwala wykorzystywać zbiorniki o mniejszych rozmiarach.

Trwają również prace rozwojowe nad zbiornikami na wodór o mniejszych rozmiarach i kształtach, które będą łatwe w instalacji oraz kompatybilne z wieloma typami pojazdów. Toyota chce w ten sposób umożliwić konwersję istniejących pojazdów, tak aby mogły wykorzystywać elektryczne napędy z wodorowymi ogniwami paliwowymi lub spalinowe silniki wodorowe.

Drogowe testy auta z wodorowym silnikiem spalinowym

Prototypy samochodów z takim napędem do tej pory testowane były na zamkniętych torach testowych oraz w ramach wyścigów dystansowych. Teraz marka uzyskała pozwolenie na testy na drogach publicznych, a koncepcyjne auto z takim silnikiem zostało już zarejestrowane i jest dopuszczone do ruchu. Przybliża to Toyotę do wprowadzenie tego napędu na rynek.

Drogowe_testy_Toyota_GR_Corolla_H2_Concept Toyota

Źródło: Toyota

Tagi artykułu

Zobacz również

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę