Niezależne warsztaty na rozdrożu: e-mobilność czy silniki spalinowe?

Warsztaty niezależne między e-mobilnością a klasyką Designed by Freepik

Rynek niezależnych warsztatów samochodowych przechodzi transformację. Badanie przeprowadzone przez MEYLE ujawnia wyraźny podział: część warsztatów stawia na e-mobilność, inni pozostają przy klasycznych napędach. Jakie mają powody i co będzie dalej?

Niezależne warsztaty samochodowe są podzielone wobec e-mobilności. To główny wniosek z badania przeprowadzonego przez MEYLE w maju 2025 r. we współpracy z instytutem badawczym INNOFACT AG. Rok po pierwszym badaniu podstawowym ponownie zapytano 100 niezależnych warsztatów z Niemiec, Austrii i Szwajcarii o ich oczekiwania na przyszłość.

Wyniki? Branża dzieli się niemal po równo: 53% respondentów przewiduje dalszy rozwój usług opartych na silnikach spalinowych, a 47% stawia na e-mobilność. Oznacza to, że rynek jest w fazie transformacji, ale bez jednoznacznego kierunku.

Badanie jest częścią platformy dialogu IAM:CONNECT, dzięki której MEYLE – producent części z Hamburga – monitoruje rozwój rynku i wspiera partnerów w kształtowaniu zmian.

Dylemat: dostrzegają szanse, ale nie działają

47% warsztatów postrzega e-mobilność jako rosnący rynek, jednak tylko 16% zainwestowało w szkolenia dla swoich pracowników. Nawet wśród tych, którzy deklarują e-mobilność jako priorytet strategiczny, jedynie 34% aktywnie rozwija kompetencje.

Silniki spalinowe: pewne i znane

Warsztaty, które pozostają przy pojazdach z silnikami spalinowymi, mają ku temu konkretne powody. Aż 49,1% wskazuje, że większość ich klientów nadal korzysta z pojazdów z klasycznym napędem, a 39,6% twierdzi, że nie widzi jeszcze realnego popytu na usługi związane z e-mobilnością. Dodatkowo 22,6% nie ma odpowiedniego wyposażenia, a 32,1% uważa wymagane inwestycje za zbyt kosztowne.

Silniki spalinowe wciąż mają się dobrze, więc wiele warsztatów nie widzi potrzeby zmian – mówi Patrick Stüdemann, kierownik działu szkoleń technicznych w MEYLE AG. – Ale kto myśli tylko o obecnych klientach, może przegapić to, co przyniesie przyszłość.

E-mobilność jako szansa

Warsztaty stawiające na e-mobilność wskazują konkretne cele: 40,4% chce przyciągnąć nowych klientów, 36,2% przygotowuje się na spodziewany wzrost rynku, a 31,9% widzi w tym sposób na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.

Potrzebne wsparcie ze strony producentów

Aby utrzymać się na rynku, niezależne warsztaty potrzebują konkretnego wsparcia. 45% oczekuje dostępu do części i rozwiązań dla pojazdów elektrycznych, 37% potrzebuje szkoleń technicznych, a 47% wskazuje na brak odpowiednich narzędzi diagnostycznych i instrukcji napraw.

Podział w branży nie jest zagrożeniem, lecz szansą dla tych, którzy jasno określą strategię i zaczną działać – dodaje Stüdemann. – Niektórzy optymalizują swój obecny model biznesowy, inni idą naprzód i budują pozycję na rynku przyszłości. Obie ścieżki mogą być skuteczne – o ile decyzja zostanie podjęta świadomie. Jako producent części chcemy wspierać warsztaty w kształtowaniu tej drogi.

Źródło: MEYLE

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę