Najważniejsze wydarzenia 2022 r. subiektywnym okiem redakcji „autoEXPERTA”

Najważniejsze wydarzenia 2022 r. Messe Frankfurt Exhibition
12.12.2022

Obecny rok powoli zbliża się do końca. Nareszcie mogliśmy odetchnąć od restrykcji i lockdownów związanych z pandemią COVID-19, dzięki czemu m.in. największe targi branży motoryzacyjnej wróciły do swojej tradycyjnej formuły. Niestety, nie oznacza to wcale, że minionych 12 miesięcy było czasem powrotu do normalności.

Wojna w Ukrainie uderzyła w branżę motoryzacyjną ze zdwojoną siłą. I choć z punktu widzenia przemysłu motoryzacyjnego rynek ukraiński, rosyjski czy białoruski nie są najważniejszymi rynkami zbytu, to sam konflikt, który utrzymuje się już ponad 10 miesięcy, mocno odbija się na ogólnej koniunkturze. Ponadto przekłada się na znaczący wzrost cen energii, gazu czy ropy. Działania zbrojne odbijają się też bezpośrednio na produkcji, która jest zlokalizowana w państwach objętych konfliktem. W efekcie wielu producentów, czy to samochodów, czy różnych komponentów do nich, zostało zmuszonych do wycofania swojej produkcji z obszaru Ukrainy, a w geście sprzeciwu wobec zbrojnej agresji Rosji – do zamknięcia swojej działalności także w tym kraju. Mimo tych problemów w branży działo się sporo, a wydarzenia najważniejsze zdaniem naszej redakcji przedstawiamy poniżej.

Najważniejsze wydarzenia 2022 r. subiektywnym okiem redakcji „autoEXPERTA” zdjęcie w treści artykułu

Powrót do formuły bezpośrednich spotkań (targi Automechanika i TTM)

Messe Frankfurt Exhibition Messe Frankfurt Exhibition

Brak możliwości bezpośredniego spotkania i porozmawiania z klientami, kontrahentami i innymi partnerami biznesowymi był jedną z największych bolączek wielu firm w czasie pandemii. Dlatego też powrót do przedpandemicznej formuły targów branżowych został przyjęty z olbrzymim entuzjazmem. Możliwość spotkania się na stoiskach z wystawcami, obejrzenia na żywo prezentowanych produktów, a także udziału w konferencjach, prezentacjach, warsztatach i szkoleniach produktowych sprawiła, że tegoroczne targi cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem.

Po 4 latach przerwy spowodowanej pandemią we wrześniu we Frankfurcie ponownie odbyły się targi Automechanika, czyli największa wystawa branży motoryzacyjnej. W ciągu 5 dni na targach pojawiło się 78 tys. odwiedzających ze 175 krajów, a ofertę zaprezentowało ponad 2800 firm z 70 krajów. Na uwagę zasługuje to, że aż 153 wystawców pochodziło z Polski.

Również po 4-letniej przerwie powróciły Targi Techniki Motoryzacyjnej (TTM), które w kwietniu odbyły się równolegle z wystawą Poznań Motor Show. Jak zawsze TTM wyróżniały się prezentacją pełnego przekroju ofert dla warsztatów i stacji diagnostycznych. Podczas 4 dni targowych Międzynarodowe Targi Poznańskie odwiedziło łącznie 57 tys. zwiedzających.

Polski samochód z chińską platformą

Izera ElectroMobility Poland

Choć wielu malkontentów wciąż nie wierzy, że doczekamy się polskiego samochodu, to w listopadzie został wykonany kolejny krok przybliżający jego powstanie. I to bardzo istotny krok. Wiadomo już bowiem, że Izera powstanie na chińskiej platformie SEA opracowanej przez koncern Geely Holding, do którego należą m.in. marki Volvo czy Smart. To efekt podpisania umowy licencyjnej między największą prywatną chińską grupą motoryzacyjną Zhejiang Geely Holding i ElectroMobility Poland. Co ciekawe, Izera będzie pierwszą marką spoza portfolio chińskiego koncernu, która uzyska dostęp do architektury SEA.

Zgodnie z obecnymi zapowiedziami gama Izery będzie się składać z aż 3 modeli z segmentu C o długości od 4500 mm  do 4750 mm, które będą produkowane w fabryce w Jaworznie. To właśnie zasługa nowej, skalowalnej platformy SEA. Do SUV-a i hatchbacka ma dołączyć kombi. Wszystkie modele będą mieć oczywiście silniki elektryczne i napęd na tylne koła.

Wciąż nie znamy terminu rozpoczęcia produkcji Izery. Według ostatnich zapowiedzi uruchomienie produkcji ma nastąpić w czwartym kwartale 2025 r. Początkowo roczna produkcja zakłada 100 tys. aut, a 60% elementów będzie pochodzić od dostawców z Polski.

Norma Euro 7 na horyzoncie

Rura wydechowa Pixabay - NeriVill

Komisja Europejska opublikowała propozycję normy Euro 7, która obejmie pojazdy osobowe i ciężarowe, a zacznie obowiązywać od lipca 2025 r. Nowe przepisy zakładają m.in. obniżenie emisji tlenków azotu (NOX) o 35% w porównaniu z normą Euro 6 dla aut osobowych i dostawczych (o 56% dla pojazdów ciężarowych).
KE proponuje też wprowadzenie bardziej rygorystycznych wartości emisji pyłów z klocków hamulcowych i opon. Wydłużony zostanie przebieg i okres, przez który samochody będą musiały spełniać wymagania emisyjne – do 200 tys. km i 10 lat (z 100 tys. km i 5 lat). Nowością ma być także wprowadzenie minimalnej trwałości dla baterii aut elektrycznych. Proponowane wartości to utrata nie więcej niż 20% pojemności baterii po 100 tys. km i 30% po 160 tys. km.

Zapowiedź końca napędów silnikowych

koniec silnikow spalinowych Pixabay - geralt

Komisja Europejska, Parlament Europejski, Rada UE, a także wszystkie państwa członkowskie zgodziły się na wprowadzenie całkowitego zakazu rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych z napędem spalinowym. Zakaz ten ma wejść w życie w 2035 r., a od 2030 r. będzie obowiązywać etap przejściowy. Zgodnie z nim średnią emisję CO2 nowych aut osobowych należy ograniczyć o 55%, a samochodów dostawczych – o 50%. 

Niektórzy producenci zapowiedzieli, że wcześniej wycofają modele z silnikami spalinowymi. Wciąż jednak można usłyszeć także głosy sprzeciwu. Mazda np. próbuje przekonywać, że wciąż można rozwijać silniki spalinowe. Stellantis chciałby zaś, żeby przepisy dopuściły możliwość dłuższej rejestracji hybryd, które pozwoliłyby obniżyć emisję CO2 o minimum 50%.

Branża motoryzacyjna wraca na ścieżkę wzrostów

Linia produkcyjna w fabryce VW Poznań VW Poznań

MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE

Kłopoty z dostępnością części i podzespołów w czasie pandemii stanowiły nie lada problem dla branży motoryzacyjnej. Wygląda jednak na to, że powoli wracamy do normalności. Poprawa funkcjonowania globalnych łańcuchów dostaw przekłada się na lepszą dostępność mikroprocesorów i innych podzespołów. W efekcie zauważalne jest ożywienie w przemyśle motoryzacyjnym.

W Polsce od maja obserwuje się dwucyfrowe tempo wzrostu produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego. Rośnie zarówno produkcja pojazdów samochodowych, jak i części motoryzacyjnych, m.in. silników.

Ożywienie w światowym przemyśle motoryzacyjnym przekłada się na coraz lepsze wyniki polskiego eksportu branży automotive. Od maja notowane jest ponad 20-proc. tempo wzrostu eksportu. Blisko 70% polskiego eksportu motoryzacyjnego to części i komponenty do produkcji samochodów.

Nowości technologiczne 2022
Lexus wprowadził bipolarną baterię niklowo-wodorkową, która charakteryzuje się większą gęstością energii i większą mocą wyjściową w porównaniu z klasycznymi bateriami. Nowa bateria ma także mniejszą masę i pozwala na szybsze uzupełnienie energii, czyli na krótsze ładowania.
Choć Europa już się zdecydowała na wycofanie napędów spalinowych, jednak być może poniższe rozwiązanie pozwoli zmienić tę decyzję. Naukowcy z University of New South Wales stworzyli silnik wysokoprężny, który w aż 90% może być zasilany wodorem. Tak opracowany silnik radykalnie ogranicza emisję dwutlenku węgla i tlenków azotu, a przy tym ma aż o 1/4 większą wydajność w porównaniu z analogicznymi silnikami Diesla.
Toyota pracuje nad rozwiązaniem kwestii wykorzystania baterii z samochodów elektrycznych wycofanych z użytku. Powstał właśnie wielkoskalowy magazyn energii Sweep Energy Storage System, który wykorzystuje zużyte baterie odzyskane ze zelektryfikowanych samochodów. System pozwala korzystać z pełnej dostępnej pojemności każdej baterii, niezależnie od ich wydajności, mocy i stopnia zużycia.
Koenigsegg zaprezentował niezwykle wydajny silnik elektryczny o mocy 355 KM i momencie obrotowym 443 Nm. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że jednostka jest niewiele większa od puszki na napoje i zmieści się w zwykłym plecaku. Jednostka napędowa o nazwie Quark waży zaledwie 28,5 kg i została wykonana z wysokiej klasy materiałów lotniczych połączonych z włóknem węglowym. Będzie stanowić część układu napędowego w sportowym samochodzie Koenigsegg Gemera.
Grupa studentów z Holandii stworzyła prototyp samochodu elektrycznego przechwytującego CO2 i oczyszczającego powietrze podczas jazdy. Innowacyjny pojazd raczej nie trafi do produkcji, ma jednak stanowić inspirację dla całego przemysłu motoryzacyjnego w przyszłości.

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę