Mercedes-Benz GenH2 przeszedł letnie testy w Alpach Szwajcarskich
Daimler TruckDaimler Truck zakończył kolejny etap testów swojej rewolucyjnej ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 z ogniwami paliwowymi nowej generacji. Po zimowych próbach firma powróciła do Alp Szwajcarskich, aby w regionie Valais przeprowadzić letnie testy czterech zaawansowanych prototypów w ekstremalnych warunkach górskich.
Wybór lokalizacji nie był przypadkowy. Przełęcze górskie na wysokości od 600 do 2478 metrów nad poziomem morza, z których część dostępna jest jedynie latem, stworzyły idealne środowisko testowe. Połączenie wysokich temperatur przekraczających 35oC z rozrzedzonym górskim powietrzem postawiło przed pojazdami szczególne wyzwania w zakresie wydajności chłodzenia i zarządzania temperaturą.
Podczas testów zespół inżynierów skupił się na weryfikacji kluczowych parametrów pojazdu. Badano zachowanie i dynamikę jazdy, osiągi elektrycznego układu napędowego oraz zarządzanie temperaturą. Szczególną uwagę poświęcono interakcji między ogniwem paliwowym, akumulatorem i układem zbiornika paliwa przy rzeczywistych skokach obciążenia występujących podczas jazdy po górskich trasach.
Istotnym elementem testów był dalszy rozwój cyfrowego systemu wspomagania Predictive Powertrain Control (PPC) dedykowanego truckkom z ogniwami paliwowymi. System wykorzystuje dane geograficzne trasy do rozpoznawania zbliżających się wzniesień na kilka kilometrów przed pojazdem, umożliwiając proaktywne optymalizowanie dostarczania mocy. Dzięki temu ogniwo paliwowe może zwiększać swoją wydajność, ładować akumulator wysokonapięciowy i zapewniać wystarczającą ilość energii do pokonywania podjazdów z najlepszą możliwą efektywnością.
Podczas prób pojazdy były tankowane ciekłym wodorem przy użyciu mobilnej stacji tankowania firmy Air Products zgodnej z normą sLH2, która została tymczasowo zainstalowana w bazie testowej w Valais.
Wyniki testów okazały się bardzo obiecujące. W ciągu kilku tygodni pojazdy testowe przebyły łącznie ponad 10 tysięcy kilometrów, pokonując 146 tysięcy metrów przewyższenia. Po zakończeniu ekstremalnych prób systemy wykazały stabilną i niezawodną wydajność nawet w trudnych alpejskich warunkach, potwierdzając zaawansowaną dojrzałość technologiczną ciężarówek nowej generacji z ogniwami paliwowymi.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Dane zebrane podczas testów będą bezpośrednio wykorzystane w dalszym rozwoju pojazdu, przybliżając go do osiągnięcia dojrzałości niezbędnej do produkcji seryjnej. Następnym etapem będzie wyprodukowanie pilotażowej serii 100 zaawansowanych ciągników siodłowych w fabryce Mercedes-Benz w Woerth w Niemczech. Faktyczna eksploatacja tych pojazdów u różnych klientów ma rozpocząć się pod koniec 2026 roku.
Daimler Truck planuje zakrojoną na szeroką skalę industrializację technologii ogniw paliwowych i produkcję seryjną samochodów ciężarowych napędzanych wodorem na początku lat 30., ze szczególnym uwzględnieniem rynku europejskiego.
Źródło: Daimler Truck









