Ciężarówki z systemem Inceptio L2+ wyznaczają kierunek rozwoju transportu
IDTechExTechnologie wspomagania kierowcy w pojazdach ciężarowych rozwijają się szybciej niż w samochodach osobowych. Wynika to z prostszej struktury tras, presji na efektywność i możliwości szybkiego zwrotu z inwestycji. Coraz większe znaczenie zyskują systemy poziomu L2+, które zapewniają częściową automatyzację jazdy – kierowca pozostaje w pełni odpowiedzialny, lecz pojazd wspomaga przyspieszanie, hamowanie i utrzymanie pasa ruchu.
Na świecie rozwiązania te rozwijają m.in. firmy Aurora, Plus czy TuSimple, specjalizujące się w technologii wspomagania i częściowo zautomatyzowanej jazdy ciężarówek, ale to Chiny wyraźnie przewodzą w praktycznym wdrażaniu tej technologii. Według danych branżowych ciężarówki wyposażone w systemy autonomicznej jazdy Inceptio L2+ pokonują tam już ponad milion kilometrów dziennie.
Aby przyjrzeć się bliżej temu trendowi, analityk IDTechEx, Shihao Fu, odwiedził firmę Inceptio Technology – chińskiego lidera w dziedzinie systemów autonomicznej jazdy dla pojazdów ciężarowych. W centrum badawczo-rozwojowym w Szanghaju testował system Xuanyuan L2+, który jest już produkowany na dużą skalę wspólnie z producentami Dongfeng, Sinotruk i Foton. Od momentu rozpoczęcia komercjalizacji w 2021 roku ciężarówki z tym systemem przejechały łącznie ponad 300 milionów kilometrów, a jego udział w produkcji partnerskich modeli sięga 50%.
źródło: IDTechExStrategia: „najpierw asysta, potem automatyzacja”
Podczas gdy część firm koncentruje się na opracowaniu w pełni autonomicznych pojazdów (poziom 4), chińskie przedsiębiorstwa transportowe wdrażają systemy L2+ jako etap pośredni – praktyczny i dostępny już dziś. Pozwala to gromadzić dane, doskonalić algorytmy i obniżać bariery technologiczne, nie czekając na pełne uregulowanie kwestii prawnych.
Efektywność i bezpieczeństwo w praktyce
W transporcie długodystansowym system Inceptio L2+ znacząco poprawia warunki pracy kierowców, zmniejsza zmęczenie i podnosi bezpieczeństwo. Dane eksploatacyjne wskazują, że asysta działa przez ponad 90% czasu jazdy autostradowej, ograniczając zużycie paliwa o ok. 3% i zmniejszając liczbę wypadków nawet o 94% w porównaniu z jazdą manualną.
Na trasie Nanchang–Szanghaj (800 km) przewóz, który wymagał wcześniej dwóch ciężarówek i czterech kierowców, można obecnie zrealizować jednym pojazdem L2+ prowadzonym przez jednego kierowcę – co przekłada się na redukcję kosztów pracy o 50%. Na trasie Guangzhou–Luohe (1300 km) wdrożono model przekazu ładunku z punktem pośrednim w Wuhan, co pozwoliło zmniejszyć liczbę kierowców z sześciu do czterech.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Koszt doposażenia ciężarówki w system L2+ wynosi około 100 tys. RMB (ok. 14 tys. USD). W cyklu użytkowania 4–6 lat daje to spadek kosztów zatrudnienia o ok. 40%, przy jednoczesnej poprawie komfortu i bezpieczeństwa.
Zaufanie i bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo jest kluczowe dla popularyzacji nowych technologii. W tradycyjnym transporcie ciężarowym w Chinach wskaźnik wypłat z tytułu polis sięga ok. 90%. W flotach korzystających z systemu Inceptio spada on poniżej 10%, co wskazuje na realne zmniejszenie liczby szkód i wypadków.
Model rozwoju oparty na częściowej automatyzacji i zaawansowanej asyście kierowcy przynosi natychmiastowe efekty ekonomiczne i operacyjne. Chińskie doświadczenia pokazują, że ten etapowy rozwój technologii może stać się wzorem dla innych krajów, prowadząc do bezpieczniejszego i bardziej efektywnego transportu drogowego.
Źródło: IDTechEx








