Zielone aluminium może obniżyć ślad węglowy pojazdów elektrycznych
Freepik_usertrmkWykorzystanie niskoemisyjnego aluminium w produkcji samochodów w Unii Europejskiej mogłoby przynieść redukcję emisji CO2 równoważną wycofaniu z ruchu 900 tysięcy pojazdów spalinowych rocznie. Według najnowszych analiz Transport & Environment, dodatkowy koszt tej technologii w perspektywie 2040 roku może wynieść zaledwie 25 euro na pojazd.
W miarę jak emisje spalin maleją dzięki rosnącej popularności pojazdów elektrycznych, coraz większą uwagę przykłada się do procesu produkcji samochodów, który odpowiada za 60% całkowitego wpływu klimatycznego pojazdu elektrycznego. W ramach tych emisji produkcyjnych około jedna piąta pochodzi z wytwarzania aluminium wykorzystywanego do produkcji podwozia, baterii i innych podzespołów.
Nowe badania przeprowadzone przez organizację Transport & Environment (T&E) wykazują, że przejście na niskoemisyjne aluminium, określane jako „zielone aluminium", może kosztować zaledwie 25 euro dodatkowo na jeden samochód do 2040 roku. Co więcej, ta zmiana może pomóc w budowie czystej branży technologicznej, w której Europa ma przewagę nad innymi regionami świata.
Aluminium produkuje się głównie z boksytu, a proces jego wytapiania jest niezwykle energochłonny. Wyprodukowanie jednej tony aluminium wymaga dziesięciokrotnie więcej energii elektrycznej niż średnie gospodarstwo domowe w Unii Europejskiej zużywa w ciągu całego roku. Ze względu na stosunkowo czystszą sieć energetyczną Europa dysponuje przewagą konkurencyjną w produkcji zielonego aluminium w porównaniu z innymi regionami.
Zielone aluminium definiowane jest jako materiał pochodzący z recyklingu lub wytwarzany pierwotnie z wykorzystaniem elektryfikowanego ogrzewania i nowych technologii produkcyjnych. Takie podejście pozwala jeszcze bardziej ograniczyć emisje. Sektor motoryzacyjny pochłania ponad jedną trzecią aluminium produkowanego w Europie. Przejście na zielone aluminium w europejskiej produkcji samochodów do 2040 roku przyniosłoby redukcję emisji CO2 porównywalną z usunięciem z dróg 900 tysięcy pojazdów z silnikami spalinowymi.
Raport organizacji wskazuje, że cele dotyczące udziału zielonego aluminium na poziomie 60% w 2035 roku i 85% w 2040 roku w nowych samochodach są realne do osiągnięcia. Skalowanie tej technologii przyczyniłoby się do obniżenia kosztów, przy czym dodatkowy wydatek mógłby wynieść jedynie 25 euro na pojazd w 2040 roku.
Pojazdy elektryczne są znacznie korzystniejsze dla naszej planety niż silniki spalinowe. Dzięki ekologicznemu aluminium ta przewaga będzie się tylko zwiększać. Stosunkowo czysta sieć energetyczna Europy oznacza, że kontynent jest przygotowany do bycia światowym liderem w tej technologii. Nie stanie się to jednak bez mobilizacji jednego z największych odbiorców aluminium, jakim jest przemysł motoryzacyjny. Inteligentne cele i wymagania dotyczące lokalnej zawartości mogą pomóc w uwolnieniu tego potencjału – powiedział Michael Carron, ekspert ds. akumulatorów i materiałów w T&E.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Europa importuje ponad połowę zużywanego aluminium pierwotnego. Oczekuje się, że ta zależność będzie rosła wraz ze zwiększonym wykorzystaniem aluminium w pojazdach elektrycznych i innych czystych technologiach. Jednocześnie liczba hut w Unii Europejskiej zmniejszyła się o połowę w ciągu ostatniej dekady. Aby odwrócić ten niekorzystny trend i uczynić przemysł aluminiowy Europy liderem w zakresie ochrony klimatu, cele dotyczące udziału materiału powinny wymagać, by zielone aluminium było produkowane w Europie.
Organizacja Transport & Environment postuluje również wyznaczenie celów dotyczących wykorzystania recyklingowanego aluminium z lokalnych źródeł oraz ograniczenie eksportu złomu aluminiowego. Cele dotyczące zawartości zielonego aluminium dla producentów samochodów powinny zostać ustalone, gdy Komisja Europejska opublikuje w przyszłym miesiącu swoją ustawę o akceleratorze przemysłowym. Do kwalifikacji powinno być dopuszczone wyłącznie zielone aluminium wyprodukowane w Europie. W ramach nadchodzącej ustawy o gospodarce o obiegu zamkniętym Komisja powinna również zaproponować cele w zakresie recyklingu aluminium, oparte na lokalnie pozyskanym złomie, w formie celowanej poprawki do rozporządzenia w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Źródło: Transport & Environment








