Mazda z nowym silnikiem SkyActive-X, czyli „benzynodieslem”

Producenci prześcigają się w konstrukcji wydajniejszych silników spalinowych. Ostatnio Hyundai zaprezentował silnik z bezstopniową regulacją czasów otwarcia zaworów, a teraz Mazda zaprezentowała pierwszy na świecie silnik spalinowy „Skyactiv-X” o zapłonie samoczynnym, który może być nazywany „benzynodieslem”.
Silnik Mazdy Skyactiv-X to pierwszy na świecie seryjny silnik benzynowy z zapłonem samoczynnym, który jest znany z diesla. Zapłon w tym silniku inicjuje iskra ze świecy zapłonowej, wokół której unosi się kula bogatszej mieszanki. Następnie podnosi się ciśnienie i samoczynnie dopala uboga mieszanka zgromadzona w pozostałej przestrzeni cylindra. Takie rozwiązanie sprawia, że silnik spala mieszankę paliwowo-powietrzną i może działać na mniejszych temperaturach, co przekłada się na większą wydajność paliwa i mniejsze zanieczyszczenie.
Japoński producent chwali się, że jego prawnie zastrzeżony silnik gwarantuje korzyści silnika spalinowego i diesla w jednym. Inni producenci próbowali skonstruować tego typu silnik, ale wąski zakres temperatur, w których następował zapłon samoczynny, sprawiał problemy. Skyactiv-X radzi sobie z tym problemem przez operowanie standardowym silnikiem z zapłonem iskrowym wtedy, kiedy warunki tego wymagają.
Najważniejsze jednak jest to, że nowy silnik Mazdy powinien spalić o 20-30% mniej paliwa niż standardowe rozwiązania. Dodatkowo silnik połączony ze sprężarką powinien oferować 10-30% większy moment obrotowy niż aktualna linia Skyactiv.
Źródło: Mazda