Jakie zadania spełniają tuleje metalowo-gumowe?

Delphi
3.10.2018

Jeśli zależy nam na posiadaniu w pojeździe sztywnego zawieszenia, które zapewnia maksymalną przyczepność opony do nawierzchni, najprawdopodobniej skorzystamy z twardych tulei o niewielkiej elastyczności. Sprawi to, że auto będzie dobrze trzymało się drogi na zakrętach. Skutkiem ubocznym lepszego prowadzenia może być niski komfort jazdy oraz zwiększony hałas w kabinie pojazdu.

Z drugiej strony możliwe jest zastosowanie znacznie bardziej miękkich tulei charakteryzujących się niskim poziomem „pewnej twardości”, co sprawi, że wewnątrz samochodu będzie ciszej. Sam pojazd również będzie generował mniej hałasu podczas jazdy, ale jego prowadzenie będzie niepewne i niedokładne.

Powiązane firmy

Delphi Technologies

Jak widać na opisanym powyżej przykładzie, producenci muszą znaleźć złoty środek, którym jest cicho pracujący oraz bezpiecznie i dobrze prowadzący się pojazd. Trzymając kierownicę takiego samochodu, czujemy się pewnie i wiemy, że mamy nad nim kontrolę.

Jak dowiemy się, że najwyższy czas wymienić tuleję?
Z powyższych informacji wynika, że tuleje to dosyć specjalistyczne elementy. Ale skąd wiadomo, że najwyższy czas je wymienić?

© Delphi

Oznaki zużycia będą różne dla różnych typów tulei.

Wśród niektórych z nich można wymienić:
1. Nienaturalne skrzypienie podczas przyspieszania lub hamowania
2. Stukanie podczas jazdy po nierównej nawierzchni
3. Przedwczesne lub nierównomierne zużycie opon
4. Dźwięk przypominający metal trący o gumową powierzchnię
5. Luz na kierownicy lub wrażenie uciekającej kierownicy podczas wykonywania skrętów
6. Podczas oględzin można stwierdzić, że doszło do zmęczenia lub pęknięcia gumowego elementu tulei
7. Podczas oględzin można stwierdzić, że doszło do uszkodzenia łączenia metal-guma
8. Elementy mocowania silnika lub skrzyni biegów mogą przenosić drgania z przedniej części samochodu, które zwykle są najmocniej wyczuwalne podczas przyspieszania

Co należy wziąć pod uwagę podczas wymiany tulei?
Kiedy doszło do zużycia tulei i przyszedł czas na jej wymianę, należy upewnić się, że zastępujemy ją nową tuleją odpowiedniego rodzaju. Mimo że nowa tuleja może wyglądać tak samo na zewnątrz, to jej wnętrze mogło zostać wykonane inaczej, a tym samym produkt sam w sobie spełnia inne parametry.

W przypadku tulei stosowanych w stabilizatorze poprzecznym zaleca się wymianę tych elementów parami. Przed zamontowaniem tulei należy zawsze sprawdzić jej wymiary.

Gdy tylko jest to możliwe, dokonuj naprawy na czterokolumnowym podnośniku, skorzystaj z belek poprzecznych, by podtrzymywały pojazd, a także załóż kliny pod koła, by unieruchomić pojazd.

Gdy wahacz mocowany jest za pomocą tulei poziomych, dokręcenie śrub tulei należy przeprowadzić, gdy pojazd znajduje się na naturalnej wysokości jazdy, tj. gdy pojazd stoi na kołach, a zawieszenie jest pod obciążeniem.

Nigdy nie dokręcaj śrub, gdy pojazd jest uniesiony. Doprowadzi to do nadmiernego „nakręcenia’” tulei, gdy pojazd zostanie ponownie ustawiony na normalnej wysokości jazdy, a na zawieszenie zadziała obciążenie; w konsekwencji dojdzie do przedwczesnej awarii tulei.

Części łączące elementy metalowe z gumowymi są istotnymi komponentami pojazdu. Mają one ogromny wpływ na ogólne osiągi oraz prowadzenie samochodu. Odpowiadają także za niski poziom hałasu oraz komfort panujący w kabinie pojazdu, dzięki czemu kierowca i pasażerowie mogą cieszyć się jazdą. Często jednak nie docenia się ich znaczenia.

Delphi Technologies przedstawia nową ofertę tulei metalowo-gumowych
W ostatnim czasie firma Delphi Technologies wprowadziła do oferty dedykowanej na rynek części zamiennych nowe tuleje zawieszenia, które rozszerzają istniejącą ofertę o 111 dodatkowych numerów referencyjnych. W skład oferty wchodzą zarówno tuleje metalowo-gumowe, tuleje wahacza, jak i zestawy naprawcze wahacza, śruby czy poduszki silnika.

Kolejne 41 numerów jest w trakcie wprowadzania do oferty i już wkrótce trafi do sprzedaży.

Pełną listę ostatnich nowości, modyfikacji i aktualizacji w ofercie układu kierowniczego można znaleźć w TecDoc, gdzie Delphi Technologies jest certyfikowanym dostawcą danych „Klasy A”, jak również w internetowym katalogu Delphi Technologies (delphicat.com).

Wprowadzone i planowane nowości są wynikiem badań i analiz potrzeb rynkowych. Regularna analiza cen przyczyniła się do powstania konkurencyjnej cenowo oferty, dopasowanej do poziomu cen rynkowych. Ostatnie tego typu dostosowanie oferty miało miejsce w sierpniu tego roku.

Aby uzyskać więcej informacji o układach kierowniczych i zawieszeniu, odwiedź delphiaftermarket.com

Przykładowa tabela nowości wraz z ich zastosowaniem:

Nazwa produktuPrzykładowe zastosowanieNr katalogowy
 TULEJE METALOWO-GUMOWE BMW
X3, X4, X4M 09/2010 >
TD1737W
 ZESPÓŁ DRĄŻKA AUDI
A6, ALLROAD, S6 09/2001 >
TL615
 TULEJA WAHACZA MAZDA
6 08/2007 > 12/2012
TD1750W
 TULEJA WAHACZA RENAULT
FLUENCE, GRAND SCENIC, MEGANE, MEGANE CC, SCENIC 11/2008 >
TD1703W
 TULEJA WAHACZA CITROËN // PEUGEOT
ND PICASSO, C4 PICASSO, C4 SPACETOURER, GRAND C4 SPACETOURER // 308 02/2013 >
TD1719W

 

Źródło: Delphi Technologies

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę