Jakie auta trafiają najczęściej na sprzedaż?

Rynek wtórny aut: Volkswagen, Audi i Toyota na czele Freepik_ArtPhoto_studio

Rynek wtórny samochodów w Polsce dojrzewa — pokazują to najnowsze dane Autoplac.pl. Sprzedawcy często oferują samochody kilkuletnie, z niewielkimi przebiegami, z popularnych segmentów nadwoziowych. Co ważne, preferencje obu stron niemal się pokrywają, dzięki czemu popyt i podaż spotykają się nierzadko w jednym miejscu.

Wśród wystawianych marek na Autoplac.pl dominują Volkswagen, Audi, Toyota, Opel i Ford, które razem odpowiadają za ponad 40% wszystkich ogłoszeń dodanych w sierpniu. W pierwszej dziesiątce znalazły się aż trzy marki premium: Audi, BMW i Mercedes. Mocną pozycję zajmują producenci z Grupy Volkswagena — Audi, Volkswagen i Škoda.

Auta z wyższej półki cieszą się dużym zainteresowaniem m.in. dzięki większej dostępności aut pofirmowych. Przestały być one postrzegane wyłącznie jako dobra luksusowe. Klienci widzą w nich trwałość, bogate wyposażenie i wyższy komfort. Poza tym nabywcy są coraz bardziej wymagający, wyedukowani, szukając spełnienia własnych potrzeb — informuje Marcin Korzeniewski, ekspert Autoplac.pl.

Marki i modele – szukamy liderów

Najczęściej wystawianym modelem w serwisie pozostaje Opel Astra. Jego przewaga nad konkurencją jest wyraźna, choć różnice procentowe między kolejnymi modelami nie są duże. To dowód, że Astra wciąż jest jednym z filarów polskiego rynku wtórnego, zarówno wśród prywatnych sprzedawców, jak i komisów. Popularność modelu wynika m.in. z szerokiej dostępności, tanich części oraz dobrego stosunku ceny do jakości.

W pierwszej dziesiątce znalazły się kolejno: Volkswagen Golf, Škoda Octavia, Audi A4, Ford Focus, Volkswagen Passat, Toyota Corolla, Audi A6, BMW Serii 3 i Kia Sportage. To pokazuje mocną obecność modeli klasy średniej i kompaktów.

Analizując ogłoszenia dodane/aktualizowane w sierpniu tego roku w porównaniu do wszystkich ogłoszeń na portalu — układ Top 10 pozostaje bardzo zbliżony — obok Astry i Golfa wysoko znalazły się m.in. Passat oraz Toyota Yaris. To potwierdza, że miesięczny obraz podaży praktycznie odzwierciedla strukturę rynku.

Rocznik ma znaczenie

Analiza ogłoszeń na Autoplac.pl pokazuje, że najczęściej wystawiane na sprzedaż są samochody z roczników 2021-2025, czyli stosunkowo młode, a często nawet zupełnie nowe pojazdy. Zatem dealerzy nowych samochodów szukają klientów także na portalach, na których są środki lokomocji z rynku wtórnego. Dużą popularnością cieszą się auta wyprodukowane w latach 2016-2020, a różnica pomiędzy tymi dwiema grupami nie jest duża. W praktyce oznacza to, że aż 57% wszystkich wystawianych pojazdów ma nie więcej niż 10 lat.

Średni wiek sprzedawanych aut w naszym serwisie wyraźnie się obniża. To ważna zmiana jakościowa — sprzedający stawiają na samochody nowsze, które są bardziej konkurencyjne, bo przyciągają klientów szukających niezawodności i nowoczesnego wyposażenia. Możliwe, że ten trend będziemy obserwować jeszcze przez kilka następnych lat — podkreśla Marcin Korzeniewski z Autoplac.pl.

Dla kupujących to cenna informacja — na rynku wtórnym znajdą pojazdy, które nie tylko spełniają aktualne standardy bezpieczeństwa, ale też posiadają rozwiązania technologiczne znane z nowych modeli. Natomiast, z perspektywy sprzedających młody wiek auta zwiększa szansę na szybsze znalezienie klienta i uzyskanie wyższej ceny sprzedaży.

Przebiegi bez kompromisów

Najwięcej ogłoszeń w portalu dotyczy samochodów z przebiegiem do 50 000 km — to aż 16,2% wszystkich ofert. Takie auta są niemal nowe lub mające niewielkie ślady zużycia używane, co naturalnie przyciąga kupujących szukających mobilności, bezpieczeństwa i komfortu. Na drugim miejscu znalazły się jednak pojazdy z przebiegiem 150 000-200 000 km (15,7% ofert). To samochody nierzadko mające historie służbowe, co jest pozytywne, bowiem mimo wyższego przebiegu mają zwykle dobrze udokumentowaną historię serwisową.

Nawet auto z przebiegiem 180 000 km może znaleźć szybko nowego właściciela, jeśli ma regularnie prowadzony serwis, udokumentowaną historię, a wyposażenie zawiera mile widziane podstawy, takie jak klimatyzacja i elektrycznie otwierane szyby. Klienci akceptują taki dystans, o ile stoi za nim cena adekwatna do stanu — stwierdza Marcin Korzeniewski.

Te dane pokazują, że rynek wtórny nie dzieli się tylko na „prawie nowe” i „zużyte” samochody. Dużo ofert mieści się w przedziale, który wielu kierowców uznaje za racjonalny kompromis między ceną a dalszym potencjałem użytkowym. Wniosek? Zarówno pojazdy młode z niskim przebiegiem, jak i starsze z wyższym kilometrażem mają stabilną pozycję w sprzedaży i znajdują nabywców.

Pod dyktando portfela

Najwięcej ofert w serwisie dotyczy samochodów w cenie 20 000-40 000 zł — to 21,3% wszystkich ogłoszeń. Ten przedział cenowy idealnie pokrywa się z budżetem większości kupujących i pozostaje najpopularniejszy na rynku wtórnym.

Ponad 53% aut wystawionych w serwisie kosztuje do 60 000 zł, zatem kupujący z takim budżetem mają bardzo szeroki wybór modeli i marek.

Na drugim biegunie znajdują się ogłoszenia z segmentu premium — ponad 3% sprzedających wycenia swoje samochody powyżej 300 000 zł, licząc na klientów poszukujących pojazdów wyjątkowych.

Sprzedawcy trafnie odczytują potrzeby rynku — większość aut wystawiana jest w przedziałach cenowych, które najczęściej akceptują kupujący. Co więcej, ten próg kosztowy dokładnie pokrywa się z wynikami wcześniejszego raportu Autoplac.pl o preferencjach zakupowych. Można śmiało powiedzieć, że popyt odpowiada podaży — kupujący znajdują to, czego szukają, a sprzedający mają realne szanse na szybką transakcję — komentuje Marcin Korzeniewski.

Ktoś sprzedaje SUV-a?

Ależ oczywiście. Wśród typów nadwozia zdecydowanym liderem na Autoplac.pl są SUV-y, które odpowiadają za 26,5% wszystkich ogłoszeń. Ich przewaga nad pozostałymi kategoriami jest bardzo wyraźna — kolejne miejsca zajmują hatchbacki (21,8%) oraz kombi (19,5%). Sedany czy minivany mają dziś mniejsze znaczenie w ofertach sprzedaży.

SUV-y to dziś naturalny wybór wielu kierowców, a sprzedający doskonale wiedzą, że właśnie tego oczekują klienci. Zresztą, są one również niezwykle popularne wśród pojazdów nowych. Jeśli ktoś ma wątpliwości, niech przejdzie się wzdłuż ruchliwej ulicy i poobserwuje jakie samochody jeżdżą po polskich drogach — podkreśla Marcin Korzeniewski.

Dominacja SUV-ów w ogłoszeniach pokazuje, że rynek wtórny w Polsce podąża dokładnie tym samym trendem, który od lat obserwujemy w sprzedaży nowych samochodów. Zarówno sprzedawcy, jak i kupujący podążają więc w tym samym kierunku, a portale ogłoszeniowe, w tym Autoplac.pl są miejscem, gdzie ten trend znajduje swoje najpełniejsze odzwierciedlenie.

Rewolucja (być może) już blisko 

Dane z raportu jasno pokazują, że sprzedawcy aut coraz lepiej wpasowują się w realne potrzeby kupujących. Wystawiają przede wszystkim auta do 10-15 lat, z popularnych segmentów i w przystępnych przedziałach cenowych. Jednocześnie nie brakuje ofert dla klientów szukających pojazdów premium. Dzięki temu kupujący zyskują szeroki wybór samochodów dopasowanych do różnych budżetów i oczekiwań.

Popyt i podaż spotykają się więc w jednym miejscu i to dobra sytuacja. Ale czy pozostanie stała? Zobaczymy, jak namieszają nowe auta chińskie i używane „elektryki”…

Źródło: Autoplac.pl

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę