Zdaniem EXPERTa: Łukasz Kelar z firmy NOVOL opowiada, jak zmieniała się branża w 2024 r.
Łukasz Kelar, Zastępca Dyrektora ds. Rozwoju Portfolio Produktów w firmie NOVOL opowiada, jak zmieniała się branża w 2024 r.
Lakiernictwo samochodowe nie zmienia się tak szybko, jak wiele innych branż. Nowe technologie pojawiają się u nas co kilka lat, a nie co kilka miesięcy, a przełomowe zmiany – nawet co kilkanaście lat. Rozwój – to raczej stopniowe zmiany, krok po kroku, poprawianie kolejnych parametrów, dalsze ułatwianie pracy lakierników – a nie wielkie rewolucje całkowicie zmieniające naszą branżę – twierdzi Łukasz Kelar.
EKOLOGIA
W branży lakierniczej widoczny jest zwrot w kierunku oszczędzania energii i obniżania emisji CO2, co uzyskuje się m.in. dzięki stosowaniu rozwiązań, które pozwalają skrócić czas napraw lakierniczych. Jak mówi Łukasz Kelar, klienci z wysoko rozwiniętych krajów poszukują właśnie takich produktów:
– Oferujemy tam nasze najnowocześniejsze produkty, jak lakier Spectral Klar 565-00 (schnący w zaledwie 5 min w kabinie lakierniczej) czy lakiery typu AIR DRY (w ogóle nie wymagające grzania w kabinie lakierniczej), czego znakomitym przykładem jest NOVOL 8600 MEGA CLEAR, gotowy do polerowania po zaledwie 60 min schnięcia przy 200C. Na tych rynkach wdrożyliśmy też produkty utwardzane promieniowaniem UV – szpachlówkę i podkład, których czas utwardzania wynosi poniżej 1 minuty.
KONKURENCJA
Łukasz Kelar podkreśla, że np. w wyrobach z Chin bardzo często jedynym elementem powtarzalnym jest puszka, a zawartość przy każdej partii jest inna, raz lepsza, raz gorsza, a nawet jeśli nie gorsza – to zupełnie inna niż poprzednio. może być sporo problemów np. z odpowiednim doborem koloru.
– Każdy lakiernik i kolorysta wie, jak wygląda Ford Panther Black, ale czy ktokolwiek wie, co to BYD Shadow Green albo OMODA Khaki White Pearl? Oczywiście, spektrofotometry w swojej bazie danych z dziesiątkami tysięcy kolorów potrafią znaleźć coś podobnego, ale czy wystarczająco dobrego do polakierowania BYD? Pamiętajmy, że chińscy producenci korzystają głównie z lokalnych dostawców lakierów, a to może oznaczać też inne pigmenty aluminiowe czy perłowe niż te popularne w Europie czy USA – wyjaśnia Kelar. – Dlatego też bardzo intensywnie pracujemy nad identyfikacją nowych kolorów i uzupełnianiem receptur aut chińskich producentów. Pozwala to nie tylko na wyszukanie w bazie danych konkretnego koloru i jego receptury, ale też uzupełnia bazę danych spektrofotometru i poprawia jego działanie.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
źródło: Mariały redakcyjne i Novol