Jak powstają nowe kolory? Porsche – case study
,,Ice Grey Metallic” wedle producentów oznacza „nowoczesną biel z subtelnymi szarymi odcieniami. To współczesny kolor, który ucieleśnia sportowy, a jednocześnie elegancki styl”. Z kolei ,,Lugano Blue”, zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie configurator.porsche.com, inspirowany jest „historycznymi kolorami, takimi jak Acid Blue i Arrow Blue – zatem wypełnia lukę między dziedzictwem a nowoczesnością w palecie kolorów Porsche.” Nim jednak takie chromatyczne kompozycje zostaną zaprezentowane odbiorcom, poprzedzają je długie procedury twórcze, które warto poznać i przeanalizować.
- Gama lakierów dostępna dla Porsche. Od odcieni podobnych do barwy benzyny po tworzenie koloru na indywidualne życzenie klienta.
- Najpierw dyskusja na pomysłem i koncepcją, potem długotrwały proces produkcyjny. Prześledź wszystkie etapy tworzenia lakieru samochodowego.
- Walidacja: faza testów składu chemicznego nowego produktu, jego reakcji na różnego rodzaju podłoża, podatności na smart repair i czynniki zewnętrzne.
Jakie kolory lakierów są w ofercie Porsche?
Gama kolorów lakierów dostępna dla Porsche jest bardzo rozbudowana. Te sportowe samochody dostępne są we wszystkich w modelach, w następujących paletach:
Kontrasty obejmują barwy klasyczne (tzw. ponadczasowe), czyli biel (cytując opis z „Konfiguratora Porsche”: naturalna biel, która urzeka czystym blaskiem, łącząc klasykę z elegancją) oraz czerń (dzięki swemu mrocznemu, tajemniczemu urokowi czerń wpisuje się we współczesną estetykę i niezmiennie emanuje odwagą);
Odcienie zawierają różne odsłony bieli, szarości, srebra i czerni, w tym np. wspomniany wyżej autorski kolor lakieru ,,Ice Grey Metallic”;
Kolor ,,Ice Grey Metallic”. Źródło: configurator.porsche.com
Marzenia pozwalają klientom na komponowanie odważnych i przyciągających wzrok odcieni, jak omówiony już ,,Lugano Blue” czy ,,Carmine Red” tj. efektowny i odważny kolor, który doskonale ucieleśnia wysokie osiągi Porsche, zwłaszcza wariantów GTS. W porównaniu do większości pozostałych czerwieni Porsche ta jest ciemniejsza i intensywniejsza;
Kolor ,,Lugano Blue”. Źródło: configurator.porsche.com
Legendy należą do odcieni nietypowych, czerpiących z różnych kolorystycznych przestrzeni, m.in. ,,Montego Blue Metallic”, który ,dzięki swoim subtelnym, zielonym niuansom emanuje spokojnym, naturalnym pięknem – jego niebiesko-zielona natura jest bardzo elegancka i przypomina paletę kolorów benzyny, a także Oak Green Metallic Neo stanowiący specjalną interpretację (Neo) historycznego koloru Oak Green Metallic – zachowuje on esencję klasycznego odcienia, nadając mu jednocześnie świeży urok.
Czy można samodzielnie stworzyć kolor lakieru?
Na specjalne życzenie klientów Porsche ma też (dodatkowo płatną) opcję z zakresu „exclusive manufaktor”, tzn. kolor na życzenie (Paint to Sample – PTS), a więc samodzielne posłużenie się cyfrowym mieszalnikiem barw i stworzenie indywidualnej kompozycji chromatycznej, dedykowanej konkretnemu egzemplarzowi pojazdu. Wszystko po to, by wyrazić unikatowość oferowanych produktów Porsche i charakter ich nabywców – właścicieli aut.
Aktualnie w ofercie jest ponad 170 barw lakierów kompatybilnych ze wszystkimi seriami produkcyjnymi – można je swobodnie miksować.
Od pomysłu po wykonanie lakieru
Marka Porsche podkreśla, że praca nad nowymi recepturami lakierów to proces długofalowy. Od samej nowej idei do wykonania faktycznego pigmentu mija kilka lat.
Jak powstaje nowy lakier samochodowy
Najpierw zespół projektowy wskazuje kilkanaście kolorów, które stanowią bazę do dalszej pracy. Jeśli technika tworzenia tych wybranych farb przebiega pomyślnie i przechodzi poszczególne fazy testu trwałości, jakości itp., może trafić do seryjnej produkcji. Oczywiście już po uzyskaniu odpowiednich certfikatów kwalifikacyjnych.
Moodboard i zespół techniczny niezbędne w tworzeniu nowego koloru lakieru
Nim cała „machina wytwórcza ruszy”, powstaną jeszcze moodboardy – wizualne koncepcje, które pomagają lepiej „poczuć dany pomysł” i wyobrazić sobie jego funkcjonawanie w codziennym otoczeniu. Gdy tablice wizualizujące artystyczne idee są gotowe i zaakceptowane przed szefostwo Porsche, do „gry o kolor” włączają się dostawcy – osoby techniczne, które mają za zadanie odtworzyć cyfrowy koncpet w faktycznym składzie chemicznym lakieru.
Zanim powstaną nowe kolory samochodu – pytania o projekt lakierniczy
Na drodze prób i błędów tworzone są pierwsze przykłady farb – nad nimi znów przetoczą się dyskusje zarządzu. Właśnie teraz trzeba bowiem odpowiedzieć na szereg strategicznych pytań biznesowych:
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
- Czy uzyskany odcień jest tym wymarzonym na etapie „kreatywnej burzy mózgów”?
- Czy jest on realny do odtworzenia w procesie produkcji?
- Z jakimi nakładami finansowymi wiąże się jego wytwarzanie?
Próbniki lakiernicze
Na obrady nad nowymi kolorami karoserii dostaraczane są miniaturki pojazdów już pomalowane „namaszczonymi” barwnikami. Takie modele to wydruki z drukarki 3D, wzorowane designem Porsche 911 – one właśnie stanowią swiste „próbniki”, które zadecydują o dalszych losach produkcyjnych w fabrykach lakierów samochodowych.
Nie zawsze jest kolorowo, czyli testy i walidacja
Kolejny ważny etap powstawania nowego lakieru samochodowego to produkcja protypów farb i malowanie nimi przykładowych elementów pojazdów. Celem jest sprawdzenie, jak produkt zachowa się na podłożu metalowym, plastikowym itd.
Faza testów przed wprowadzeniem na rynek lakierów samochodowych
Testowane są:
- punkty styku między poszczególnymi częściami,
- grubość nakładanych warstw,
- ich reakcja na światło dzienne, wodę, zanieczyszczenia…
Wszystko ma znaczenie, nim ruszy produkcja seryjna. Co jeszcze sprawdzają testerzy – lakiernicy? Jak pomalowany element zachowa się podczas napraw, czy tworzą się na nim odpryski oraz jaką ma klasę ścieralności.
Smart repair a nowe lakiery samochodowe
Biorąc pod uwagę coraz popularniejszy w zakładach blacharsko – lakierniczych trend smart repair, należy ustalić czy samochód Porsche w wybranym kolorze, nadaje się do tego typu „poprawek”. Jeśli nie, informacje o sposobie ewentualnych napraw lakierniczych muszą zostać jasno sformułowane w kartach gwarancyjnych i dokumetach technicznych przetestowanych formuł.
Testy składu chemicznego lakierów w Porsche
Rok przed uruchomieniem produkcji następuje wielka próba generalna: lakier w nowym kolorze trafia ze zbiorników do atomizerów. Dociera tam rurami, pompowany jest pod ciśnieniem, trzeba więc zweryfikować czy na tym odcinku nie zachodzą zmiany w składzie chemicznym farb. Niesprawdzenie któregoś z wymienionych etapów mogłoby drogo kosztować zarząd Porsche i najpewniej zaszkodziłoby też wizerunkowi marki, tak dbającej o kolorystykę produkowanych aut.
Gdy walidacja zakończy się pomyślnie, pora na podanie do wiadomości publicznej, że do palety renomowanych lakierów dołączyła nowa barwa. I ogłoszenie jej oryginalnej nazwy, odpowiadającej kontrastom, marzeniom, odcieniom lub motoryzacyjnym legendom.
Barwy świata |
Eksperci z firmy Porsche podkreślają, że poszczególne kontynenty różnią się w doborze „szaty kolorystycznej” dla swoich samochodów. Azja to feeria barw, otwartość na eksperymentowanie z odcieniami. Z kolei w USA samochody marki Porsche występują najczęściej w klasycznych lakierniczych stylizacjach. Ważne jest też, czy kolor karoserii pasuje do wnętrza pojazdu, współgra z tapicerką, a nawet z… wodoodporną matą z obszyciem Race-Tex, która wyściela bagażnik pojazdów tej klasy. O ile w niektórych krajach aż takie szczegóły nie mają znaczenia, to dla wielu kolekcjonerów i fanów Porsche, każdy detal jest cenny i utrzymanie go w konkretnej palecie kolorów, wymaga uwagi oraz staranności. Nawet jeśli ta pieczołowitość w doborze barw oznacza wysoką cenę poniesioną przez nabywców samochodów marki Porsche. |
Artykuł powstał na podstawie publikacji autorstwa Cary Stibolitzki, zamieszczonej na stronie fahrzeug-karosserie.de.