Przezroczyste dla radarów – poznaj preparaty do mieszania kolorów
Praca z lakierami samochodowymi coraz częściej oznacza nie tylko perfekcyjną znajomość rzemiosła. To także swobodne poruszanie się w cyfrowym świecie danych pobranych z czujników, parametrów wprowadzanych do systemów wspomagania kierowcy czy płynne korzystanie z setek receptur, które służą do mieszania kolorów o tzw. właściwościach radarowych.
- Wytyczne dotyczące naprawy lakierów „współgrających” z pracą czujników radarowych.
- Jakie czynniki, związane z lakierem samochodowym, zakłócają pracę sensorów?
- Ranga rygorystycznego przestrzegania instrukcji naprawczych, korzystanie z e-learningu, znajomość reguł ustalanych przez producentów – porady dla lakierników.
W obliczu szybkiego rozwoju technologii motoryzacyjnej i wprowadzenia do użytku różnego rodzaju sensorów, które wspomagają działania pojazdów, specjalistyczne lakiernie muszą dostosować swoje procedury naprawcze do potrzeb rynku.
Nierzadko oznacza to, że lakiery nakładane na auta powinny mieć homologacje producentów i wykazywać się kompatybilnością z oprogramowaniem stosowanym w nowoczesnych samochodach. Dodatkowo wciąż prymarna jest główna cecha powłok lakierniczych – ochrona karoserii przed działaniem czynników zewnętrznych. Które lakiery sprostają tylu zadaniom?
Tajna receptura
Producenci pojazdów opracowali wytyczne dotyczące naprawy lakierów „współgrających” z pracą czujników radarowych, które są stosowane w systemach wspomagania kierowcy. Wytyczne te zawierają informacje i procedury naprawcze obligatoryjne dla specjalistycznych lakierni i warsztatów blacharsko-lakierniczych, które zajmują się usuwaniem szkód po wypadkach.
Firmy, które opracowują i mieszają kolory, ściśle współpracują z producentami pojazdów, tworząc unikatowe receptury swoich lakierów. Produkty spełniają surowe specyfikacje, żeby ich aplikacja i sposób działania odpowiadał normom niejako narzucanym przez nowe technologie motoryzacyjne.
Co zakłóca prawidłowe działanie czujników radarowych?
Przygotowanie receptur, które nie osłabią pracy czujników radarowych jest nie lada wyzwaniem. Producenci lakierów pochylają się więc z uwagą nad ich oddziaływaniem na samochodowe sensory. Aktualnie ponad 60% receptur kolorów dedykowanych motoryzacji opiera się na metalicznych pigmentach. Mogą one w znacznym stopniu osłabić pracę czujników. Perłowe czy metaliczne kolory samochodów prezentują się okazale, ale często negatywnie oddziałują na transmisję sygnałów nadawanych i odbieranych przez sensory.
– Kolory solidowe, perłowe i metaliczne na różne sposoby wpływają na transmisję sygnałów, podobnie jak grubość powłoki i liczba nałożonych warstw, a słabsze sygnały radarowe mogą narażać samochód na niebezpieczeństwo i niewykrycie w porę potencjalnego zagroż̇enia z otoczenia. W związku z tym ściśle współpracujemy z producentami OEM, aby zaoferować warsztatom blacharsko-lakierniczym naszą wiedzę, doświadczenie i produkty, które zaspokoją aktualne potrzeby rynku, a także pomogą spełnić wymagania dotyczące pojazdów w przyszłości – wyjaśnia Dariusz Żygadło, Technical Manager CEE z firmy AkzoNobel.
Podobne złe skutki przynosi za duża grubość warstwy lakieru i wiele nałożonych na siebie warstw preparatu. Osłabienie sygnałów radarowych może sprawić, że pojazd będzie niezdatny do owego „współgrania” z systemami wspomagania kierowcy, bo zainstalowane oprogramowanie nie wykryje potencjalnych zagrożeń na drodze. Podatność powłoki karoserii na pracę czujników zostanie bowiem uszkodzona lub ograniczona wskutek doboru niewłaściwych lakierów.
Pomoc na platformie
George Sneddon, kierownik Programu Technicznego OEM w AkzoNobel, twierdzi, że współpraca tej firmy z producentami samochodów przynosi specjalistycznym lakierniom długoterminowe korzyści:
– Sygnały z czujników radarowych mogą być osłabione lub w najgorszym przypadku całkowicie odbite przez substancje bądź powłoki zastosowane na powierzchni pojazdu.
Dlatego wybór odpowiedniej receptury mieszania kolorów i rygorystyczne przestrzeganie instrukcji naprawczych producenta są kluczowe w zachowaniu bezpieczeństwa kierowców i pasażerów. Firmy produkujące lakiery samochodowe gromadzą dane o swoich produktach na platformach cyfrowych, które w łatwy sposób pozwalają wybrać specyfik właściwy dla danej marki samochodu.
Całą gamę receptur klient otrzymuje po wprowadzeniu informacji dotyczących auta, a system sam dobiera środki niezbędne przy naprawie konkretnej uszkodzonej karoserii. Konkretnej, czyli należącej do określonego modelu pojazdu i charakteryzującej się wytycznymi nałożonymi przez daną markę samochodu.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Na tego typu platformach codziennie aktualizowane są wskaźniki, które dotyczą składu lakierów, nieustannie tworzone są też nowe receptury mieszania kolorów. Efekty takich badań trafiają również do specjalistycznych baz danych udostępnianych lakierniom. Co istotne, firmy takie jak AkzoNobel – oprócz prac nad składem lakierów – wspierają lakierników w ich codziennych działaniach, np. organizując kompleksowe pakiety szkoleń dla pracowników warsztatów i lakierni.
Kursy się podzielone na moduły e-learningowe, dostępne w różnych tłumaczeniach językowych. Zrealizowany pakiet szkoleń to szansa na pełne korzystanie z platformy, która dysponuje danymi o lakierach. To także wsparcie w przyszłych procesach naprawczych, oscylujących na pograniczu wiedzy o lakierach i nowych technologiach wspomagania kierowcy, które są używane w coraz większej liczbie pojazdów.
Zdaniem EXPERTa
Dariusz Żygadło
Technical manager CEE
AkzoNobel
W ostatnich latach technologia produkcji samochodów osobowych nabrała tempa, podobnie jak technika ich napraw i lakierowania. Zmienia się też technologia produktów do renowacji pojazdów – głównie w zakresie prawodawstwa dotyczącego LZO. Zwiększa to zakres wyzwań stawiany przed osobami, które zawodowo związane są z motoryzacją. Warsztaty blacharsko- lakiernicze muszą np. gwarantować naprawę uszkodzonego pojazdu zgodnie ze specyfikacjami producentów OEM. Tak aby spełnić wymagane warunki gwarancji i bezpieczeństwa.
W obliczu rozwoju rynku motoryzacyjnego, przy naprawie nowoczesnych pojazdów wymagana jest duża wiedza w temacie znajomości technologii naprawy pojazdów wyposażonych w radary oraz czujniki. Obowiązkiem osoby zajmującej się naprawą czy serwisowaniem takich samochodów jest dopilnowanie, aby czujniki zachowały swoją funkcjonalność oraz integralność, jak również by naprawa została przeprowadzona zgodnie ze specyfikacjami producenta, z zastosowaniem metod zapewniających bezpieczeństwo pojazdu i pasażerów.
Kiedy produkt renowacyjny nakładany jest w pobliżu miejsca występowania czujnika lub na powierzchnię, przy której znajduje się radar, może to zakłócać transmisję sygnału i powodować nieprawidłowe działanie lub niedokładny odczyt systemu. W związku z tym producenci pojazdów OEM podają wytyczne dotyczące lakierowania poszczególnych pojazdów, aby uniknąć jakichkolwiek zakłóceń w funkcjonowaniu systemów. W tym celu producenci OEM opracowali wytyczne, które dotyczą naprawy pojazdów wyposażonych w radary i czujniki. Są to informacje i opisy procesów napraw renowacyjnych oraz powypadkowych.
We współpracy z producentami OEM firma AkzoNobel opracowała i przetestowała receptury kolorów dostosowane do precyzyjnych specyfikacji i wytycznych odnoszących się do aplikacji wskazanych przez poszczególnych producentów. Wyzwaniem dla producentów powłok jest opracowanie receptur, które nie będą zakłócać sygnałów radarowych.
Artykuł powstał na podstawie informacji od firmy AkzoNobel.