Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych?
Popularność samochodów elektrycznych stale rośnie. Wraz z nią pojawiają się pytania o dobór odpowiednich opon do tego typu pojazdów. Okazuje się, że ten wybór może mieć znaczący wpływ na zasięg, komfort jazdy i bezpieczeństwo. W tych samochodach często używa się opon z indeksem XL (o zwiększonej nośności), a także z nowym indeksem HL (o wysokiej nośności). Dobrze dobrane, porządne opony w samochodach elektrycznych pozwalają zaoszczędzić nawet kilkanaście procent zasięgu. Najlepsze opony są nie tylko oszczędne, ale też zapewniają najwyższe bezpieczeństwo i komfort. Można to poznać, kiedy na etykiecie są wartości AAA w efektywności energetycznej, drodze hamowania na mokrej nawierzchni i głośności zewnętrznej.
– Samochody elektryczne i hybrydowe są cięższe od tradycyjnych aut spalinowych. Wynika to z obecności ciężkich baterii. Jednocześnie ich rozmiary opon i kół są takie, jak każdym innym pojeździe z danej klasy wielkości. Dlatego to dla ogumienia większe wyzwanie. Dedykowane opony mogą pomóc w zredukowaniu zużycia energii i zwiększeniu zasięgu. Oznacza to, że na jednym ładowaniu można przejechać więcej kilometrów. Do elektryków dedykowane są najnowsze mieszanki bieżników, które pozwalają na większe zasięgi tych aut, a jednocześnie spełniają z nawiązką wymagania dotyczące bezpieczeństwa jazdy – argumentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Specjalne opony do specjalnych aut
Kolejny aspekt to charakterystyka momentu obrotowego w silniku elektrycznym, który jest dostępny na wysokim poziomie już przy niskich obrotach. Oznacza to, że opony do samochodów elektrycznych muszą zapewniać odpowiednią przyczepność i minimalne zużycie bieżnika w tych specyficznych warunkach. Przemysł oponiarski odpowiada na te potrzeby, oferując dedykowane opony do zeletryfikowanych pojazdów, które uwzględniają ich specyfikę. Przy wyborze opon do elektryków i hybryd należy także wziąć pod uwagę czynniki, takie jak:
- Rozmiar: Należy ściśle dopasować rozmiar opony do danego modelu samochodu. Niewłaściwy rozmiar może negatywnie wpłynąć na prowadzenie, zużycie paliwa i komfort jazdy.
- Indeks nośności: Określa maksymalne obciążenie, jakie może wytrzymać dana opona. W przypadku cięższych elektryków i hybryd należy wybrać opony o odpowiednio wysokim indeksie nośności.
- Indeks prędkości: Określa dopuszczalną prędkość jazdy dla danej opony. Należy wybrać opony o indeksie prędkości odpowiadającym maksymalnej prędkości danego samochodu.
- Marka: Warto wybierać opony renomowanych marek, oferujących wysoką jakość i niezawodność. Renomowani producenci oferują szeroki wybór opon do samochodów elektrycznych i hybrydowych, o różnych parametrach i właściwościach. Część z nich ma całą gamę opon dostosowaną do aut elektrycznych, zaś część ma dedykowane modele do nich.
– Dobór odpowiednich opon do samochodu elektrycznego lub hybrydowego jest niezwykle ważny. To gwarancja bezpieczeństwa, komfortu jazdy i maksymalnego zasięgu – dodaje Piotr Sarnecki z PZPO.
Dodatkowe wskazówki:
Wśród dodatkowych działań, zależnych wyłącznie od kierowców – niewątpliwie należy regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach. Ważne, aby mechanicy w warsztatachsamochodowych zwracali kierowcom uwagę o kontroli ciśnienia przynajmniej raz w miesiącu. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia powietrza w oponach może również zwiększyć zasięg elektryka. Wcześniej wspomniana masa elektryków powoduje, że są jeszcze bardziej wrażliwe na brak przyczepności. Warto więc rozważyć wymianę opon na zimowe nieco wcześniej, kiedy temperatury są w okolicach 10-12 st. C. Nowoczesny opony zimowe do aut elektrycznych zapewniają lepszą przyczepność już w takich temperaturach – zarówno na suchej, jak i na mokrej drodze.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Pokonywanie oporów toczenia opon generuje znaczną część energii w każdym pojeździe. W przypadku samochodów elektrycznych mniejsze opory toczenia przekładają się na dłuższy zasięg jazdy na jednym ładowaniu. Zwiększenie zasięgu o 10% może oznaczać dodatkowe 50 kilometrów bez konieczności ładowania, co jest znaczącym atutem dla każdego użytkownika elektryka – konkluduje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Właściwy montaż opon do EV jest kluczowy
Opony do elektryków, z racji wzmocnionej konstrukcji, nieco inaczej się montuje. Wymagana jest większa ostrożność przy procedurach demontażu i montażu oraz jeszcze dokładniejsze przestrzeganie standardów przechowywania opon. Do serwisowania takich opon potrzebne są dodatkowe kompetencje. Wyższa nośność tych opon powoduje konieczność stosowania dodatkowych elementów montażownic.
– Dla serwisów niezależnych, sieciowych czy autoryzowanych stacji obsługi rozwój kadry i jej świadomość techniczna to konieczność. Jednak szkolenia nie mogą dotyczyć tylko nowości warsztatowych. Także obsługi elementów kluczowych dla bezpieczeństwa klienta i łatwych do zniszczenia przy zbyt pospiesznej i nieuważnej obsłudze. Tak jest właśnie z oponami i felgami. Kosztują coraz więcej – a ich zniszczenie to kwestia kilku nieuważnych ruchów na montażownicy. Za skutki odpowiada oczywiście właściciel serwisu. Akademia PZPO to partner, który wspiera przedsiębiorców branży motoryzacyjnej w podnoszeniu kwalifikacji swoich zespołów – także w zakresie samochodów dostawczych, ciężarowych, rolniczych, motocyklowych, do samochodów hybrydowych i elektrycznych. Technologia w sektorze motoryzacji znacznie przyspieszyła na przestrzeni ostatnich dekad. Samochody stały się o wiele bardziej zaawansowane technologicznie – a to wymaga od pracowników serwisów ciągłego podnoszenia kwalifikacji. To stawia przed warsztatami wiele wyzwań – nie tylko pod kątem kadry, ale też sprzętu czy przygotowania całego serwisu, tak aby wszystkie operacje przebiegały bezpiecznie. W ostatecznym rozrachunku klient ma otrzymać profesjonalną obsługę – w taki sposób, żeby odpowiedzialnością nie obciążyć właściciela – dodaje Sarnecki.
Wszystkie szkolenia Akademii Oponiarskiej mają miejsce w nowoczesnym, klimatyzowanym budynku, z doskonale wyposażonymi salami treningowymi, z nowoczesnymi wyważarkami, montażownicami, stanowiskami do naprawy opon, sprzętem do obsługi czujników ciśnienia oraz podnośnikiem w tym dla motocykli, a także salą szkoleń́ teoretycznych. Jest to pierwszy w Polsce niezależny ośrodek szkoleniowy branży oponiarskiej, który umożliwia planowe kursy dla serwisantów opon oraz zdobycie odpowiednich kwalifikacji.
Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego