W Chile rusza budowa pierwszej na świecie zintegrowanej, komercyjnej fabryki produkującej paliwo niemal neutralne pod względem emisji CO2

Fabryka e-paliw niemal neutralnych pod względem emisji CO2 Porsche
15.9.2021

Porsche, producent samochodów sportowych, oraz Siemens Energy łączą siły z szeregiem międzynarodowych firm w celu zbudowania zakładu przemysłowego wytwarzającego paliwa niemal neutralne pod względem emisji CO2 (e-paliwa).

 

  •  Wmurowano kamień węgielny pod przełomowy projekt Haru Oni, sponsorowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki
  • Od 2022 roku Porsche będzie korzystać z e-paliw niemal neutralnych pod względem emisji CO2 w sporcie motorowym
  • Trwają już przygotowania do kolejnej kluczowej fazy – komercyjnej

Fabryka powstanie w Punta Arenas w Chile. Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod ten pionierski projekt odbyła się kilka dni temu w obecności ministra energetyki Chile Juana Carlosa Jobeta. Pilotażowy zakład zostanie zbudowany na północ od Punta Arenas, w chilijskiej Patagonii. W 2022 roku ma wyprodukować około 130 tys. litrów e-paliwa, a później jego wydajność zostanie w dwóch etapach zwiększona – do ok. 55 mln litrów do 2024 roku i do ok. 550 mln litrów dwa lata później. Highly Innovative Fuels (HIF), lokalna firma odpowiedzialna za projekt, uzyskała już niezbędne pozwolenia środowiskowe, a Siemens Energy rozpoczął prace przygotowawcze do kolejnej ważnej, komercyjnej fazy projektu.

– Cieszę się, że robimy postępy w tym międzynarodowym projekcie, sztandarowym dla gospodarki wodorowej – wspólnie z silnymi międzynarodowymi partnerami ze świata biznesu i polityki – powiedział Armin Schnettler, wiceprezes ds. New Energy Business w Siemens Energy. – Dzięki Haru Oni wprowadzamy na globalny rynek nasze technologie power-to-X. Wspólnie opracowujemy i wdrażamy pierwszą na świecie zintegrowaną, komercyjną wielkoskalową instalację do produkcji paliw syntetycznych, neutralnych dla klimatu. Na południu Chile realizujemy jeden z najbardziej ekscytujących przyszłościowych projektów w branży energetycznej i dążymy do dekarbonizacji sektora mobilności. Oznacza to, że wnosimy ważny wkład w redukcję emisji CO2 w sektorze ruchu drogowego i transportu – wkład, który szybko okaże się skuteczny.

Porsche, producent samochodów sportowych, zainicjował projekt demonstracyjny, a ponadto będzie wykorzystywał e-paliwa we własnych autach z silnikiem spalinowym. Michael Steiner, członek zarządu Porsche AG ds. badań i rozwoju, powiedział: – Od chwili powstania Porsche naszej firmie towarzyszy pionierski duch. Właśnie to nas napędza – rozwijamy się dzięki innowacjom. Uważamy się też za pionierów, jeśli chodzi o paliwa odnawialne, i chcemy dalej napędzać postęp w tej dziedzinie. Wpisuje się to w naszą klarowną, kompleksową strategię zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że już w 2030 roku Porsche jako całość może być neutralne pod względem emisji CO2 netto. Paliwa wytwarzane przy użyciu energii odnawialnej mogą pomóc nam to osiągnąć. Nasza ikona, 911, wyjątkowo dobrze nadaje się do wykorzystania e-paliw. Ale to samo dotyczy naszych ukochanych modeli historycznych – bo około 70 proc. wszystkich wyprodukowanych Porsche nadal jeździ po drogach. Nasze testy paliw odnawialnych idą bardzo pomyślnie. E-paliwa umożliwią zmniejszenie emisji CO2 z paliw kopalnych w silnikach spalinowych nawet o 90 proc. Zamierzamy między innymi stosować pierwsze paliwo z Chile w naszych samochodach wyścigowych w przyszłym sezonie Porsche Mobil 1 Supercup.

Chile wyznaczyło sobie ambitne cele w ramach Narodowej Strategii Zielonego Wodoru. Plany zakładają, że do 2025 roku moc elektrolizera wyniesie 5 gigawatów (GW), a do 2030 r. wzrośnie do 25 GW. Celem jest produkcja najtańszego wodoru na świecie i przekształcenie kraju w wiodącego eksportera ekologicznego wodoru oraz jego pochodnych.

Projekt Haru Oni wykorzystuje warunki klimatyczne panujące w prowincji Magallanes na południu Chile. Są one doskonałe pod kątem generowania energii wiatrowej. Tani prąd z wiatru posłuży do produkcji paliwa praktycznie neutralnego pod względem emisji CO2. W pierwszym etapie elektrolizery rozdzielają wodę na tlen i zielony wodór za pomocą energii wiatrowej. Następnie CO2 jest filtrowany z powietrza i łączony z zielonym wodorem w celu wytworzenia syntetycznego metanolu, który zostaje z kolei przekształcony w e-paliwo. Pilotażowy zakład ma rozpocząć produkcję w połowie 2022 roku. Oprócz Siemens Energy, Porsche i HIF w projekcie Haru Oni uczestniczą Enel, ExxonMobil, Gasco oraz ENAP.

Dodatkowe informacje o projekcie można znaleźć na stronie www.siemens-energy.com/haru-oni.

Źródło: Porsche

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę