EXPERT przy tablicy: Jarosław Cichoń Prezes zarządu, WSOP

EXPERT przy tablicy: Jarosław Cichoń Prezes zarządu, WSOP Raven Media
27.11.2024

Jarosław Cichoń, Prezes zarządu, WSOP opowiada o rentowności prowadzanie stacji kontroli pojazdów, o tym w jakim kierunku zmierza ta branża i czy jest ona w wstanie podołać nowym wyzwaniom technologicznym oraz prawniczym. Nowy cykl autoEXPERTa, Przy tablicy, to rozmowa przedstawicieli różnych firm, moderowana przez redakcję marki medialnej autoEXPERT. Zapraszamy do lektury! 

Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed stacjami kontroli pojazdów w Polsce? 

Największym wyzwaniem jest zmiana świadomości kierowców, w tym także polityków. Rentowna dla większości stacji opłata za zbadanie stanu technicznego samochodu osobowego wynosiłaby równowartość ok. 4 l paliwa miesięcznie. Nawet wówczas badanie techniczne pozostałoby tanią, dostępną i bardzo potrzebną każdemu uczestnikowi ruchu drogowego usługą.

Według NIK i niemieckiej Dekry 7–10% zdarzeń drogowych ma związek z usterkami uczestniczących w nich pojazdów. Można stąd wysnuć wniosek, że zły stan techniczny pojazdu znacznie zwiększa prawdopodobieństwo wypadku, a skutki takich zdarzeń są nierzadko bardzo ciężkie.

Tymczasem część kierowców wciąż traktuje opłatę za badanie techniczne jako parapodatek. Polska zwiększa wydatki na zbrojenia, buduje zbiorniki retencyjne, wzmacnia ochronę granic, wybudowała wiele nowych i wyremontowała niemało istniejących dróg, ale w obszarze zapewnienia bezpieczeństwa poruszających się po nich pojazdów panuje od lat stagnacja, która przeradza się obecnie w ostry kryzys.

Zaraz po urealnieniu opłat stacje zderzą się z istniejącym, ale mniej eksponowanym problemem nieuczciwej konkurencji polegającym na zaniżaniu standardu badań. Wiele krajów (np. Włochy) już wiele lat temu rozwiązało ten problem, wprowadzając rejestrację wyników pomiarów i załączanie ich do danych wysyłanych do serwerów tamtejszego ministerstwa transportu.

Obecnie nawet w niezamożnych krajach afrykańskich czy azjatyckich transmisja danych bez możliwości ingerencji w nie przez człowieka stała się już standardem. Również w Polsce taka forma nadzoru przyniosłaby wiele korzyści, także samym stacjom.

Jakie zmiany w przepisach są obecnie najbardziej pożądane przez branżę SKP? 

Branża SKP skupia się na walce o stawki opłat za badania techniczne, które pozwolą jej przetrwać. Wiele SKP oczekiwałoby zmian w przepisach polegających m.in. na usankcjonowaniu możliwości ustawiania świateł czy ogólnie pojętą diagnostykę pojazdów w oparciu o istniejący sprzęt w ramach sprawdzeń na życzenie klienta, a nie tylko podczas badań technicznych.

Czy infrastruktura SKP nadąża za postępem technologicznym w branży motoryzacyjnej? 

O skali postępu w konstrukcji pojazdów, który nastąpił w okresie ostatnich 20 lat, niech świadczy fakt, że SKP nie mają narzędzi prawnych i technicznych, a często też wiedzy w takich obszarach, jak np. badanie pojazdów zasilanych energią elektryczną czy wodorem, badanie elementów zapewniających redukcję emisji i bezpieczeństwo (np. filtrów DPF, GPF, układów SRS, ADAS, SCR), a także badanie pojazdów z napędami AWD.

Ze względu na zbyt niską opłatę większości SKP nie stać na wykonywanie badań ciągników rolniczych poza infrastrukturą stacji. Istnieje potrzeba stworzenia dogodniejszych warunków do bezpiecznego badania quadów i motocykli. Nie można też zapominać o czekającej nas implementacji Dyrektywy 2014/45/UE, która wymusi modernizację starszych szarpaków i urządzeń rolkowych.

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę