EXPERT przy tablicy: Aleksander Ćwiszewski, Business Development Manager, Unimetal

EXPERT przy tablicy: Aleksander Ćwiszewski, Unimetal Raven Media
27.11.2024

Aleksander Ćwiszewski, Business Development Manager w firmie Unimetal, opowiada o koniecznej zmianie stawek za usługi świadczonej przez SKP i o potrzebnym rozwoju technicznych oraz merytorycznym dla całej branży diagnostycznej. Wypowiedź w cyklu Przy tablicy – nowej serii rozmów autoEXPERTa. 

Jakie są największe wyzwania stojące przed stacjami kontroli pojazdów w Polsce?

Dla wielu stacji najważniejszą obecnie kwestią jest przetrwanie, przy jednoczesnym utrzymaniu zatrudnienia i technicznej zdolności do pracy. Obiektywnie rzecz ujmując, warunki ekonomiczne dla tego typu działalności są trudne i często negatywnie wpływają na jakość badań technicznych.

Ponadto, nie jest łatwo wydzielić fundusze na:

  • remont,
  • modernizację
  • czy wymianę sprzętu.

A właśnie mija 20 lat od wdrożenia obecnego systemu badań i wiele stacji stoi przed tego typu decyzjami.

Jakie zmiany w przepisach są obecnie najbardziej pożądane przez branżę SKP? 

Warunkiem sine qua non dla jakichkolwiek rozważań o przyszłości branży jest podniesienie opłat za badanie pojazdów i wdrożenie mechanizmu ich waloryzacji. Oczywiście zmianom finansowym mogą towarzyszyć te merytoryczne i techniczne.

Nie da się ukryć, że system badań pojazdów, jak każda branża, stoi przed wyzwaniem dostosowania do współczesnych technologii używanych w pojazdach i oczekiwań cyfryzacji procesów. Od tego pewnie nie uciekniemy.

Z drugiej strony, niektóre mogą przynieść diagnostom i właścicielom:
większy komfort pracy,
ograniczenie ich odpowiedzialności
i zmniejszone ryzyko prawne związane z prowadzeniem SKP.

W światowych trendach często przewija się:

  • wymaganie dokumentacji fotograficznej pojazdu (np. nadwozia czy stwierdzonych usterek),
  • archiwizacja i transfer wyników badań technicznych, 
  • wymagania dotyczące utrzymania i kalibracji sprzętu.

Diagności oczekują również urealnienia i racjonalizacji niektórych wymogów. Takim przykładem mogłoby być posegregowanie usterek i zakwalifikowanie części z nich jako drobne. To zapewne zachęciłoby do informowania klientów o usterkach i, nieco paradoksalnie, zwiększyłoby skuteczność systemu.

Czy infrastruktura SKP nadąża za postępem technologicznym w branże motoryzacyjnej? 

To jest szeroki temat, który dotyczy nie tylko aut hybrydowych i elektrycznych. Wiadomo, że oprócz standardowych aspektów stanu technicznego, dla tych pojazdów kluczowe są kwestie bezpieczeństwa związane z napięciem elektrycznym czy stanem baterii. One na pewno wymagają jasnych wymagań dla:

  • sprzętu,
  • kwalifikacji diagnosty
  • i procedur diagnostycznych.

Część z nich można wdrożyć już dziś na rozsądnym poziomie, który poprawi poziom bezpieczeństwa. W zespołach roboczych światowych organizacji branżowych, takich jak CITA czy EGEA, ciągle ścigamy się w zapewnieniu bezpieczeństwa z rozwojem technologicznym. Dotyczy to nie tylko napędów elektrycznych, ale również:

  • aktywnego oświetlenia,
  • emisji,
  • układów hamulcowych
  • i kontroli trakcji.

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę