Euro 7: krok milowy w walce o czyste powietrze
W środę posłowie dali zielone światło dla nowych przepisów UE mających na celu zmniejszenie emisji spalin z samochodów osobowych, dostawczych, autobusów, ciężarówek i przyczep.
- Pojazdy drogowe pozostaną czystsze przez dłuższy czas, poprawiając jakość powietrza
- Niższe limity emisji spalin dla autobusów i ciężarówek
- Nowe środki mające na celu ograniczenie emisji cząstek stałych z opon i hamulców oraz zwiększenie trwałości akumulatorów
- Paszport ekologiczny pojazdu ma zawierać informacje o efektywności środowiskowej
297 głosami do 190, przy 37 wstrzymujących się, Parlament przyjął porozumienie osiągnięte z Radą w sprawie rozporządzenia Euro 7 (homologacja typu i nadzór rynku pojazdów silnikowych). Pojazdy będą musiały dłużej spełniać nowe normy, dzięki czemu pozostaną czystsze przez cały okres użytkowania.
Zmniejszenie emisji, zwiększenie trwałości akumulatorów
W przypadku samochodów osobowych i dostawczych utrzymane zostaną obecne warunki testowe Euro 6 i limity emisji spalin. W przypadku autobusów i ciężarówek zostaną zastosowane bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzone w laboratoriach i w rzeczywistych warunkach jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu obecnych warunków testowych Euro VI.
Po raz pierwszy normy UE obejmą limity emisji cząstek stałych (PM10) dla samochodów osobowych i dostawczych oraz minimalne wymagania dotyczące trwałości akumulatorów w samochodach elektrycznych i hybrydowych.
Lepsze informacje dla konsumentów
Ekologiczny paszport pojazdu będzie dostępny dla każdego pojazdu i będzie zawierał informacje na temat jego efektywności środowiskowej w momencie rejestracji (takie jak limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg elektryczny, trwałość akumulatora). Użytkownicy pojazdów będą mieli również dostęp do aktualnych informacji na temat zużycia paliwa, stanu akumulatora, emisji zanieczyszczeń i innych istotnych informacji generowanych przez systemy pokładowe i monitory.
– Udało nam się osiągnąć równowagę między celami środowiskowymi a żywotnymi interesami producentów. Chcemy zapewnić przystępność cenową nowych mniejszych samochodów z silnikami spalinowymi dla klientów krajowych, a jednocześnie umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu przygotowanie się do oczekiwanej transformacji sektora. UE zajmie się teraz również kwestią emisji z hamulców i opon oraz zapewnieniem większej trwałości akumulatorów – powiedział sprawozdawca Alexandr Vondra (ECR, CZ).
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Kolejne kroki
Rada musi formalnie zatwierdzić porozumienie, zanim wejdzie ono w życie.
Kontekst
10 listopada 2022 r. Komisja zaproponowała bardziej rygorystyczne normy emisji zanieczyszczeń powietrza dla pojazdów z silnikami spalinowymi, niezależnie od stosowanego paliwa. Obecne limity emisji mają zastosowanie do samochodów osobowych i dostawczych (Euro 6) oraz do autobusów, ciężarówek i innych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI).
Przyjmując to sprawozdanie, Parlament odpowiada na oczekiwania obywateli, aby promować zakup pojazdów elektrycznych spełniających dobre normy żywotności baterii, przyspieszyć wdrażanie infrastruktury cyfrowej i elektrycznej oraz zmniejszyć zależność energetyczną UE od podmiotów zagranicznych, jak wyrażono w propozycjach 4, 4, 18 i 31 konkluzji Konferencji w sprawie przyszłości Europy.
Źródło: Parlament Europejski