Drugie życie akumulatorów Nissana LEAF

Akumulatory LEAF zasilają lotnisko Fiumicino Nissan

Wycofane z eksploatacji akumulatory Nissana LEAF otrzymały drugie życie jako element innowacyjnego systemu magazynowania energii na lotnisku Fiumicino. Projekt Pioneer pokazuje, jak technologia EV może wspierać zrównoważoną transformację energetyczną poza motoryzacją.

Wycofane z użytku akumulatory trakcyjne z elektrycznych pojazdów Nissan LEAF znalazły nowe zastosowanie w jednym z największych systemów magazynowania energii (BESS) we Włoszech, zlokalizowanym na lotnisku Fiumicino w Rzymie. Inicjatywa Pioneer, współfinansowana ze środków unijnych, wspiera ambicje Aeroporti di Roma (ADR), które dąży do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2030 r.

System BESS o mocy 10 MWh wykorzystuje 84 ponownie użyte akumulatory LEAF o łącznej pojemności 2,1 MWh. Ich integracją zajmuje się firma Loccioni, a całość współpracuje z infrastrukturą energetyczną Enel. Baterie pochodzą z pojazdów o wysokim przebiegu i z gwarancyjnych zwrotów, a przed użyciem zostały ponownie certyfikowane pod kątem bezpieczeństwa i wydajności.

Akumulatorowy system magazynowania energii na lotnisku Fiumicino w Rzymie. źródło: Nissan

System współdziała z farmą fotowoltaiczną składającą się z 55 000 paneli, generujących rocznie 31 GWh energii odnawialnej. Zasilają one terminale lotniskowe oraz zapewniają elastyczne wsparcie dla sieci elektroenergetycznej lotniska.

Według Nissana, akumulatory z drugiego obiegu będą sprawnie funkcjonować przez co najmniej 6–7 lat, nawet przy codziennym użytkowaniu. 

Ten projekt nie tylko pokazuje długoterminową opłacalność akumulatorów do EV w wymagających warunkach, ale też podkreśla nasze zaangażowanie w zrównoważone zarządzanie cyklem życia baterii – mówi Soufiane El Khomri, dyrektor ds. energii Nissana w regionie AMIEO.

Odpowiedzialność Nissana obejmuje również techniczne wsparcie, symulacje żywotności baterii HV oraz gwarancje funkcjonalne, a po zakończeniu cyklu – recykling. Firma ma doświadczenie w podobnych projektach, takich jak ESS w hiszpańskiej Melilli czy mobilny system Nomadic Lab ESS.

Przekształcamy potencjalne odpady w wartościowe zasoby energetyczne – podkreśla El Khomri. – Nasza strategia ponownego użycia baterii znajduje zastosowanie nie tylko w dużych projektach infrastrukturalnych, ale też w rozwiązaniach dla domu, np. jako rezerwowe źródło zasilania.

Jesteśmy integratorami ludzi, technologii i idei – dodaje Enrico Loccioni, prezes i założyciel Loccioni. – Dzięki projektowi Pioneer budujemy most między energią a mobilnością, a zrównoważony rozwój to dla nas po prostu jakość – ludzi, projektów i innowacji.

Źródło:  Nissan

Tagi artykułu

autoExpert 06 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę