Battery X przywraca 100% pojemności baterii HV

Battery X Metals regeneruje baterie litowo-jonowe Nissan

Firma Battery X Metals ogłosiła opracowanie przełomowej technologii rebalansowania akumulatorów litowo-jonowych, która umożliwia przywrócenie ich pierwotnej pojemności energetycznej. Innowacyjne rozwiązanie może znacząco wydłużyć żywotność baterii w pojazdach elektrycznych, obniżając koszty eksploatacji i ograniczając ilość elektroodpadów.

Podczas niedawno przeprowadzonych testów terenowych, nowy prototyp urządzenia „Prototype 2.0” skutecznie przywrócił pełną pojemność zużytemu akumulatorowi w pojeździe Nissan Leaf, który wcześniej został uznany za zdegradowany. Technologia Battery X nie polega na klasycznym recyklingu materiałów, lecz na rebalansowaniu – czyli wyrównaniu napięć i pojemności poszczególnych ogniw w baterii.

Test przeprowadzono na 96-ogniwowym pakiecie baterii jednego z najczęściej eksploatowanych e-pojazdów w USA. Według wyników badań potwierdzonych przez Narodową Radę Badawczą Kanady (NRC), urządzenie może odzyskać do 99,4% utraconej pojemności w bateriach EV.

Jak działa technologia rebalansowania?

Technologia opracowana przez spółkę zależną Battery X Rebalancing Technologies umożliwia precyzyjne wyrównanie napięć poszczególnych ogniw, co przekłada się na odzyskanie utraconej pojemności. W omawianym przypadku przywrócono 1,95 Ah (3,9%) efektywnej pojemności, doprowadzając wszystkie ogniwa do napięcia 4,20 V – poziomu uznawanego za pełne naładowanie dla ogniw LMO/LNO.

To znaczący krok milowy w walidacji naszej technologii w warunkach rzeczywistych – powiedział Massimo Bellini Bressi, CEO Battery X Metals. – Nawet w stosunkowo dobrze zbalansowanym pakiecie baterii udało się odzyskać istotną część pojemności. W przypadku bardziej zdegradowanych ogniw potencjał tej technologii będzie jeszcze większy.

Testy na różnych modelach EV

Współpracując z niezależnym serwisem Tesli – Factor E Motors w Vancouver – Battery X testuje swoje rozwiązanie na różnych modelach samochodów elektrycznych, w tym na Tesli Model 3 i Model X.

Komercjalizacja w 2025 r.

Firma zapowiedziała rozpoczęcie komercjalizacji technologii w IV kwartale 2025 r. Jeśli rozwiązanie zostanie wdrożone na szeroką skalę, może odmienić podejście do eksploatacji i serwisowania pojazdów elektrycznych, czyniąc elektromobilność jeszcze bardziej opłacalną i zrównoważoną.

Źródło: Battery X Metals

Tagi artykułu

autoExpert 06 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę