Dlaczego silniki ciężarówek wytrzymują większe przebiegi niż te w autach osobowych? Poznaj opinie EXPERTów z IVECO i PETRONAS

Dlaczego silniki ciężarówek wytrzymują tak duże przebiegi? PETRONAS Lubricants Poland

Silniki pojazdów ciężarowych są projektowane i eksploatowane inaczej niż jednostki w samochodach osobowych. Efekt? Przebiegi liczone w setkach tysięcy, a często milionach kilometrów – przy kontrolowanych kosztach serwisu i przewidywalnym TCO. Kluczem są: „ciężka” konstrukcja, właściwy tryb pracy oraz dobór płynów dedykowanych pojazdom – od oleju silnikowego po płyny w układach przeniesienia napędu.

Po pierwsze – konstrukcja silnika

Silnik heavy-duty ma większą rezerwę wytrzymałości: masywniejszy wał korbowy i łożyska, wzmocniony kadłub, a często także mokre tuleje cylindrowe ułatwiające utrzymanie temperatury i serwis. Dodatkowo wiele funkcji osprzętu (np. napęd pomp) realizują przekładnie zębate zamiast pasków czy łańcuchów, co minimalizuje rozciąganie i zmęczenie elementów. Z punktu widzenia trwałości krytyczna jest także charakterystyka pracy – wysoki moment przy niskich obrotach oznacza mniej cykli obciążeniowych na kilometr, a więc wolniejsze zużycie.

– Silniki naszych pojazdów są projektowane pod długie przebiegi i wielokrotne serwisy. Niskie obroty, wysoki moment, stabilne chłodzenie i rozbudowana filtracja oleju tworzą środowisko, w którym rdzeń napędu zachowuje parametry przez setki tysięcy kilometrów. W połączeniu z gamą płynów PETRONAS opracowanych dla pojazdów IVECO, daje to flotom rzeczywistą przewagę pod względem niezawodności i całkowitych kosztów – podkreśla Rafał Krawczyk, Customer Service Manager, IVECO Poland, Ukraine & Baltics

Po drugie – eksploatacja

Floty korzystają z telematyki i monitoringu kondycji – od jakości spalania po degradację oleju – co pozwala planować serwis predykcyjnie, a nie reaktywnie. Standaryzowane procedury (tankowanie, wymiany filtrów, kontrola układu chłodzenia i dolotowego) oraz wyszkoleni kierowcy redukują zdarzenia niszczące olej i przyspieszające zużycie elementów ciernych.

W efekcie jednostka napędowa pracuje w warunkach zaprojektowanym przez inżynierów – i po prostu funkcjonuje dłużej. Ponadto wiele firm transportowych dodatkowo premiuje kierowców jeżdżących w optymalny sposób, co przekłada się na realne oszczędności na paliwie lub serwisie.

Petronas ciężarówki z dużym przebiegiem źródło: Petronas

Po trzecie – odpowiednie produkty

Długowieczność silników i układów przeniesienia napędu domyka właściwy dobór płynów eksploatacyjnych. PETRONAS Lubricants International i IVECO wspólnie opracowały linię produktów dedykowanych do pojazdów IVECO:

Tutela IVECO – wyspecjalizowane płyny do mostów napędowych, automatycznych i manualnych skrzyń biegów oraz płyny hamulcowe – które uzupełniają oleje silnikowe IVECO Urania. Produkty są dopasowane do wymagań lekkich i ciężkich pojazdów IVECO, oficjalnie zalecane w dokumentacji technicznej i dostępne wyłącznie w autoryzowanej sieci. W praktyce oznacza to:

  • stabilny film olejowy przy wysokich obciążeniach,
  • kontrolę tarcia i temperatury,
  • mniejsze utlenianie
  • oraz bezpieczne wydłużanie interwałów obsługowych.

– Trwałość silnika ciężarowego to wynik synergii inżynierii i eksploatacji. Naszą rolą jest dostarczać płyny – od IVECO Urania po Tutela IVECO – które utrzymują odpowiednią ochronę w realnych warunkach: wysokich ciśnień wtrysku, długotrwałych obciążeń łożyskowych i wymagającej termiki. To one pozwalają flotom wykorzystać potencjał konstrukcji i planować serwis z odpowiednim wyprzedzeniem – mówi Adam Bober, Market Manager PETRONAS Lubricants International w Polsce.

Pół wieku wspólnej historii

IVECO i PETRONAS Partnerstwo IVECO i PETRONAS sięga lat 70., kiedy obie marki kształtowały standardy w transporcie ciężkim. Na przestrzeni dekad współpraca obejmowała wspólne prace badawczo-rozwojowe nad jednostkami napędowymi i płynami eksploatacyjnymi, testy drogowe w realnych warunkach flotowych oraz wdrażanie innowacji podnoszących trwałość i efektywność całkowitą użytkowania (TCO). Dzisiejsza linia Tutela IVECO, uzupełniająca oleje IVECO Urania, to efekt tego wieloletniego partnerstwa.

Źródło: PETRONAS Lubricants Poland

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę