Czy jedzie z nami chat?

Czy jedzie z nami chat? Pixabay – PublicDomainPictures
28.8.2024

NIO to chiński koncern samochodowy, który zajmuje się produkcją akumulatorów, elektrycznych samochodów, stacji wymiany baterii, a także wytwarzaniem elektroniki użytkowej. Firma działa od 2014 r., siedzibę ma w Szanghaju, a w kwietniu 2024 r. wprowadziła do swoich pojazdów GPT chat, sterowany głosem za pomocą Microsoft Azure Open AI.

  • Sztuczna inteligencja w służbie motoryzacji: pełna komunikacja na linii człowiek-pojazd już jest możliwa! 
  • Asystent pokładowy wspiera kierowcę podczas jazdy samochodem i umila mu podróż. 
  • Wdrażanie funkcji GPT dla wszystkich modeli pojazdów z koncernu NIO – jak przebiega aktualizacja? 
  • Banyan 2.0 – pierwszy branżowy systemem korzystający z agregacji obliczeniowej.

Nomi, asystent pokładowy stworzony przez firmę NIO, wzbogacony o opcję GPT może przekazywać informacje na temat pojazdu. W zakresie jego kompetencji leży m.in. informowanie o stanie naładowania baterii. Kierowca, bez odrywania rąk od kierownicy, nie rozpraszając się podczas jazdy, zadaje pytanie swojemu asystentowi i otrzymuje odpowiedź głosową.

Ten sposób komunikacji na linii człowiek–pojazd gwarantuje większe bezpieczeństwo użytkowników dróg. Motoryzacja z dużym zainteresowaniem śledzi rozwój innowacji technologicznych, nieustannie czerpiąc dla siebie najpotrzebniejsze „ficzery”.

Dzień dobry, jak mogę Ci pomóc? 

Pokładowy asystent, po uruchomieniu silnika, wita się z kierowcą, podaje istotne dane kalendarzowe (jaki mamy dzień, miesiąc, kto obchodzi dzisiaj imieniny itd.), a także przekazuje krótką relację pogodową (w tym np. ostrzega przed opadami, silnym wiatrem). Dodatkowa interakcja to dodatkowa para oczu w samochodzie – cenne wsparcie dla właściciela pojazdu, który może zapytać, jak ustawić lusterka do jazdy, gdzie znajduje się najbliższa stacja ładowania lub czy ciśnienie w oponach jest prawidłowe.

Choć brzmi to mocno futurystycznie zarówno kierowca, jak i pasażerowie mogą nawiązać „bliższe relacje” z Nomi – wszystko za sprawą funkcji FAQ. Doświadczenie konkretnego użytkownika chatu – z czasem – zostaje „zapamiętane” przez AI. Sztuczna inteligencja rejestruje i utrwala, o co dana osoba zwykle pyta, jakich porad oczekuje. Albo jakiej stacji radiowej słucha najczęściej podczas podróży.

Chcesz poznać kolejne atuty AI? Skieruj swoje pytanie do Nomi GPT, a z pewnością:

  • zaskoczy cię ciekawostkami na swój temat,
  • poda wiele informacji dotyczących producenta twojego pojazdu,
  • wyliczy parametry techniczne samochodu,
  • w ramach relaksu, podczas pokonywania kolejnych kilometrów trasy, włączy ulubionego audiobooka lub wskazany podcast.

Wdrażanie funkcji GPT dla wszystkich modeli pojazdów z koncernu NIO, dostępnych w Europie, rozpoczęło się 5 kwietnia 2024 r., na platformie NT2.0. Chat aktualnie jest dostępny w języku angielskim, niemieckim i norweskim, poprzez bezprzewodowe aktualizowane oprogramowanie sprzętowe FOTA (Firmware Over-The-Air).

Warto wspomnieć, że owa bezprzewodowa aktualizacja jest funkcją umożliwiającą samodzielny update systemu samochodowego. Oprogramowanie pobiera się za pomocą opcji przesyłu danych, takich jak Wi-Fi lub sieć komórkowa. Co ważne w przypadku aplikacji samochodowych: cały system działa „w tle” innych aktywności, nie wymagając ingerencji ze strony kierowcy czy pasażerów.

screen z aplikacji

Banyan 2.0.0 – zdjęcie reklamowe ze strony producenta. Źródło: app.nio.com

Update Banyana 

Firma Nio nie tylko promuje funkcję chata GPT, który ma wspierać działania kierowców, ale też zapowiada kolejne odsłony swojej oferty. Program o nazwie Banyan (nazwa pochodzi od kija wytwarzanego w Chinach południowych z drewna figowca – czyli banyana właśnie) ma być wzbogacany o kolejne udogodnienia z zakresu:

  • korzystania z multimediów podczas jazdy i postoju,
  • precyzyjnej nawigacji,
  • wspomagania pracy czujników,
  • pełnej kontroli nad ładowaniem baterii,
  • sprawniejszego sterowania głosem (wyciszanie wszystkich otrzymywanych podczas jazdy powiadomień za pomocą jednej komendy).

Oprogramowanie Banyan 2.0 jest pierwszym branżowym systemem, korzystającym z agregacji obliczeniowej. Dane pobrane poprzez różnorodne sensory są łączone, a następne organizowane w spójną struturę lub jeden przystępny dla użytkownika format. Rozwiązanie od NIO łączy heterogeniczne możliwości czujników samochodowych, integrując zarazem:

  • architekturę OrinX,
  • moc obliczeniową układu 8155,
  • rozszerzalną architekturę N.

Lato 2024 oznacza zatem dla firmy NIO intensywny czas promowania kolejnych aktualizacji oznaczonych jako: ES7, 2022 ET7, ET5 oraz ES6. Będą one umożliwiały wprowadzenie nowego interfejsu użytkownika, zapewnią przejrzysty wygląd panelu sterowniczego, a także pozwolą na:

  • automatyczne planowanie tras,
  • tworzenie dedykowanych grup serwisowych w ramach systemu pokładowego,
  • usprawnioną funkcję notatek NOMI.

Ponadto modele BEV mają służyć do wyświetlania sygnałów drogowych i innych informacji o znakach, a także wspomogą zdalne parkowanie pojazdów. Banyan w drugim półroczu tego roku ma mieć ponad 200 unikatowych funkcji, zoptymalizowanych pod potrzeby użytkowników. Najważniejsza jest jednak integracja mocy obliczeniowej systemu z inteligentnym układem wspomagania jazdy. Funkcja ta ma służyć pozyskaniu bardzo precyzyjnych danych, generowanych przez oprogramowanie z chatem GPT.

Artykuł powstał m.in. na podstawie publikacji autorstwa Stefanie Eckardt, zamieszczonej w „Next Mobility”.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę