Czy jedzie z nami chat?
NIO to chiński koncern samochodowy, który zajmuje się produkcją akumulatorów, elektrycznych samochodów, stacji wymiany baterii, a także wytwarzaniem elektroniki użytkowej. Firma działa od 2014 r., siedzibę ma w Szanghaju, a w kwietniu 2024 r. wprowadziła do swoich pojazdów GPT chat, sterowany głosem za pomocą Microsoft Azure Open AI.
- Sztuczna inteligencja w służbie motoryzacji: pełna komunikacja na linii człowiek-pojazd już jest możliwa!
- Asystent pokładowy wspiera kierowcę podczas jazdy samochodem i umila mu podróż.
- Wdrażanie funkcji GPT dla wszystkich modeli pojazdów z koncernu NIO – jak przebiega aktualizacja?
- Banyan 2.0 – pierwszy branżowy systemem korzystający z agregacji obliczeniowej.
Nomi, asystent pokładowy stworzony przez firmę NIO, wzbogacony o opcję GPT może przekazywać informacje na temat pojazdu. W zakresie jego kompetencji leży m.in. informowanie o stanie naładowania baterii. Kierowca, bez odrywania rąk od kierownicy, nie rozpraszając się podczas jazdy, zadaje pytanie swojemu asystentowi i otrzymuje odpowiedź głosową.
Ten sposób komunikacji na linii człowiek–pojazd gwarantuje większe bezpieczeństwo użytkowników dróg. Motoryzacja z dużym zainteresowaniem śledzi rozwój innowacji technologicznych, nieustannie czerpiąc dla siebie najpotrzebniejsze „ficzery”.
Dzień dobry, jak mogę Ci pomóc?
Pokładowy asystent, po uruchomieniu silnika, wita się z kierowcą, podaje istotne dane kalendarzowe (jaki mamy dzień, miesiąc, kto obchodzi dzisiaj imieniny itd.), a także przekazuje krótką relację pogodową (w tym np. ostrzega przed opadami, silnym wiatrem). Dodatkowa interakcja to dodatkowa para oczu w samochodzie – cenne wsparcie dla właściciela pojazdu, który może zapytać, jak ustawić lusterka do jazdy, gdzie znajduje się najbliższa stacja ładowania lub czy ciśnienie w oponach jest prawidłowe.
Choć brzmi to mocno futurystycznie zarówno kierowca, jak i pasażerowie mogą nawiązać „bliższe relacje” z Nomi – wszystko za sprawą funkcji FAQ. Doświadczenie konkretnego użytkownika chatu – z czasem – zostaje „zapamiętane” przez AI. Sztuczna inteligencja rejestruje i utrwala, o co dana osoba zwykle pyta, jakich porad oczekuje. Albo jakiej stacji radiowej słucha najczęściej podczas podróży.
Chcesz poznać kolejne atuty AI? Skieruj swoje pytanie do Nomi GPT, a z pewnością:
- zaskoczy cię ciekawostkami na swój temat,
- poda wiele informacji dotyczących producenta twojego pojazdu,
- wyliczy parametry techniczne samochodu,
- w ramach relaksu, podczas pokonywania kolejnych kilometrów trasy, włączy ulubionego audiobooka lub wskazany podcast.
Wdrażanie funkcji GPT dla wszystkich modeli pojazdów z koncernu NIO, dostępnych w Europie, rozpoczęło się 5 kwietnia 2024 r., na platformie NT2.0. Chat aktualnie jest dostępny w języku angielskim, niemieckim i norweskim, poprzez bezprzewodowe aktualizowane oprogramowanie sprzętowe FOTA (Firmware Over-The-Air).
Warto wspomnieć, że owa bezprzewodowa aktualizacja jest funkcją umożliwiającą samodzielny update systemu samochodowego. Oprogramowanie pobiera się za pomocą opcji przesyłu danych, takich jak Wi-Fi lub sieć komórkowa. Co ważne w przypadku aplikacji samochodowych: cały system działa „w tle” innych aktywności, nie wymagając ingerencji ze strony kierowcy czy pasażerów.
Banyan 2.0.0 – zdjęcie reklamowe ze strony producenta. Źródło: app.nio.com
Update Banyana
Firma Nio nie tylko promuje funkcję chata GPT, który ma wspierać działania kierowców, ale też zapowiada kolejne odsłony swojej oferty. Program o nazwie Banyan (nazwa pochodzi od kija wytwarzanego w Chinach południowych z drewna figowca – czyli banyana właśnie) ma być wzbogacany o kolejne udogodnienia z zakresu:
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
- korzystania z multimediów podczas jazdy i postoju,
- precyzyjnej nawigacji,
- wspomagania pracy czujników,
- pełnej kontroli nad ładowaniem baterii,
- sprawniejszego sterowania głosem (wyciszanie wszystkich otrzymywanych podczas jazdy powiadomień za pomocą jednej komendy).
Oprogramowanie Banyan 2.0 jest pierwszym branżowym systemem, korzystającym z agregacji obliczeniowej. Dane pobrane poprzez różnorodne sensory są łączone, a następne organizowane w spójną struturę lub jeden przystępny dla użytkownika format. Rozwiązanie od NIO łączy heterogeniczne możliwości czujników samochodowych, integrując zarazem:
- architekturę OrinX,
- moc obliczeniową układu 8155,
- rozszerzalną architekturę N.
Lato 2024 oznacza zatem dla firmy NIO intensywny czas promowania kolejnych aktualizacji oznaczonych jako: ES7, 2022 ET7, ET5 oraz ES6. Będą one umożliwiały wprowadzenie nowego interfejsu użytkownika, zapewnią przejrzysty wygląd panelu sterowniczego, a także pozwolą na:
- automatyczne planowanie tras,
- tworzenie dedykowanych grup serwisowych w ramach systemu pokładowego,
- usprawnioną funkcję notatek NOMI.
Ponadto modele BEV mają służyć do wyświetlania sygnałów drogowych i innych informacji o znakach, a także wspomogą zdalne parkowanie pojazdów. Banyan w drugim półroczu tego roku ma mieć ponad 200 unikatowych funkcji, zoptymalizowanych pod potrzeby użytkowników. Najważniejsza jest jednak integracja mocy obliczeniowej systemu z inteligentnym układem wspomagania jazdy. Funkcja ta ma służyć pozyskaniu bardzo precyzyjnych danych, generowanych przez oprogramowanie z chatem GPT.
Artykuł powstał m.in. na podstawie publikacji autorstwa Stefanie Eckardt, zamieszczonej w „Next Mobility”.