Stellantis i CATL inwestują w fabrykę akumulatorów LFP w Hiszpanii

Stellantis i CATL inwestują w fabrykę akumulatorów LFP Stellantis

Stellantis i CATL ogłosiły, że osiągnęły porozumienie w sprawie inwestycji do 4,1 miliarda euro w utworzenie spółki joint venture. Celem jest budowa europejskiej fabryki akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w Saragossie w Hiszpanii. Fabryka będzie zaprojektowana jako neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, a proces budowy zostanie podzielony na kilka etapów.

  • Produkcja ma rozpocząć się z końcem 2026 roku, a docelowa pojemność fabryki może wynieść do 50 GWh. 
  • Zgodnie ze swoim planem strategicznym Dare Forward 2030, Stellantis zobowiązuje się do wprowadzenia bardziej przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych, wykorzystując strategię podwójnej chemii akumulatorów.
  • Fabryka umożliwi firmie CATL lepsze zaspokajanie potrzeb klientów w zakresie zaawansowanych technologii akumulatorowych oraz realizację globalnych celów w zakresie zmian klimatu. 

Planowana fabryka akumulatorów w Saragossie będzie rozwijana etapami, z uwzględnieniem różnych faz inwestycyjnych. Celem jest stworzenie zakładu w pełni neutralnego pod względem emisji CO2, co wpisuje się w długoterminowe cele klimatyczne Stellantis i CATL.

Produkcja akumulatorów o pojemności do 50 GWh do 2026 roku

Produkcja w fabryce ma rozpocząć się przed końcem 2026 roku na terenie zakładu Stellantis w Saragossie. Fabryka może osiągnąć możliwość wytwarzania do 50 GWh pojemności, w zależności od dynamiki rozwoju rynku energii elektrycznej w Europie oraz wsparcia ze strony władz Hiszpanii i Unii Europejskiej.

Partnerstwo Stellantis i CATL: rozwój akumulatorów i łańcucha dostaw

Joint venture o równych udziałach (50:50) pozwoli Stellantis wzmocnić ofertę akumulatorów LFP, dostarczając wysokiej jakości, trwałe i przystępne cenowo pojazdy elektryczne, w tym crossovery i SUV-y z segmentów B i C. W listopadzie 2023 roku firmy podpisały niewiążące porozumienie (MOU) dotyczące lokalnych dostaw ogniw i modułów akumulatorowych LFP oraz wspólnego opracowywania technologii wspierających nowoczesne pojazdy elektryczne.

Deklaracje liderów Stellantis i CATL na temat przyszłości elektromobilności

Stellantis zobowiązuje się do tworzenia przyszłości wolnej od emisji dwutlenku węgla, wykorzystując wszystkie dostępne zaawansowane technologie akumulatorów, aby dostarczać naszym klientom konkurencyjne produkty do pojazdów elektrycznych – powiedział John Elkann, prezes Stellantis. – Ta niezwykle ważna spółka joint venture z naszym partnerem CATL umożliwia produkcję innowacyjnych akumulatorów w zakładzie, który już jest liderem w zakresie czystej i odnawialnej energii.

Spółka joint venture przenosi naszą współpracę ze Stellantis na nowy poziom. Wierzymy, że nasza zaawansowana technologia akumulatorów oraz know-how, w połączeniu z doświadczeniem Stellantis, zapewni sukces w branży – dodał Robin Zeng, prezes CATL.

CATL rozszerza produkcję w Europie: Niemcy, Węgry i teraz Hiszpania

CATL wprowadza najnowocześniejszą technologię produkcji akumulatorów do Europy poprzez swoje zakłady w Niemczech i na Węgrzech. Nowa fabryka w Hiszpanii zwiększy moce produkcyjne, wspierając cele klimatyczne swoich klientów i transformację energetyczną Europy.

Zróżnicowane technologie Stellantis: NMC i LFP dla lepszej przyszłości

Stellantis rozwija dwie technologie akumulatorów: litowo-jonowo-niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC) oraz litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP). Podejście to pozwala dostosować się do różnorodnych potrzeb klientów i osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2038 roku.

Oczekuje się, że transakcja zostanie sfinalizowana w 2025 roku po uzyskaniu wymaganych zatwierdzeń regulacyjnych. 

Źródło: Stellantis
 

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę