Branża podsumowuje rok 2023

Rok z perspektywy branży motoryzacyjnej Pixabay_7537223

Jaki był mijający rok z perspektywy całej branży motoryzacyjnej i jej poszczególnych sektorów? Co było motorem napędowym zmian w 2023 r.? O podsumowanie minionych 12 miesięcy poprosiliśmy przedstawicieli kilku firm, które z sukcesem działają w polskiej branży automotive.

Branża automotive już od co najmniej kilku lat boryka się z różnymi przeciwnościami. Jak podkreśla bowiem Adrian Winkler, dyrektor sprzedaży CAR Automotive Refinish Polska w firmie PPG, ostatnie lata to okres wielu wyzwań, takich jak pandemia Covid-19, zaburzenia w łańcuchach dostaw czy też problemy z dostępnością części zamiennych, które wpłynęły na działalność firm sektora automotive.

Co wpływa na rozwój branży?

Rozwój branży motoryzacyjnej jest mocno powiązany z wynikami sprzedaży zarówno samochodów nowych, jak i używanych. Jak zauważa Tomasz Sroczyński, Country Manager Poland / Automotive Refinish Coatings Solutions Europe w BASF, według raportu KPMG do września 2023 r. było zarejestrowanych 350,3 tys. samochodów osobowych. Stanowi to wzrost o 10,6% w stosunku do 2022 r.

Ciekawy jest też wzrost zainteresowania markami premium. Renowacja powłok tej klasy aut wymaga specjalistycznych i jakościowych produktów, a to jest dobry sygnał dla naszej marki Glasurit. Coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w zakup nowej floty samochodowej, zwłaszcza w segmencie samochodów osobowych. Statystyki te są dobrą prognozą dla branży w nadchodzącym roku – mówi Tomasz Sroczyński

Tomasz Sroczyński
Country manager Poland BASF

Tomasz Sroczyński

Miniony rok był również szczególny ze względu na zauważalną konsolidację warsztatów blacharsko-lakierniczych. Trend ten będzie nam coraz wyraźniej towarzyszył w kolejnych latach.

 

Hubert Kaliński, prezes firmy Kaliński, przekonuje natomiast, że nie ma jednego momentu, który był motorem napędowym dla całej branży automotive. I dodaje: – Z naszych obserwacji wynika, że dokonujące się zmiany prawne i społeczne wpływają na systematyczną ewolucję i rozwój branży. W tym roku realniejsze stało się zaprzestanie sprzedaży czy rejestracji samochodów spalinowych.

To już teraz powoduje, że samochody z silnikami benzynowymi czy Diesla na polskich drogach są coraz starsze, a przez to częściej wymagają serwisowania. Z innej strony w nowych samochodach jest coraz więcej elektroniki i skomplikowanych układów, a to przekłada się na dłuższy pobyt pojazdu w serwisie. Kiedyś układy wydechowe składały się z tłumików, kolektorów i złącza elastycznego. Obecnie trzeba do tego dodać liczne czujniki, katalizatory i filtry cząstek stałych.

Dzisiaj serwisowanie jednego pojazdu trwa zdecydowanie dłużej niż kiedyś, co wydłuża potencjalny czas oczekiwania na naprawę. To wszystko napędza całą branżę. Natomiast na zwiększone zainteresowanie naszymi usługami wpływa rosnąca renoma firmy, liczne działania marketingowe i wspomniana sytuacja rynkowa – dodaje Kaliński.

Hubert Kaliński
Prezes firmy Kaliński

Huber Kaliński

Rok 2023 był dla nas niezwykle udany. Cieszymy się niezmiernie, że nasze starania doceniają nie tylko klienci, ale także cała branża, czego dowodem są m.in. tegoroczne wyróżnienia.

 

Według Radosława Sypniewskiego, kierownika Działu Sprzedaży w firmie Lumag, mijający rok stanowił huśtawkę zdarzeń pozytywnych i negatywnych. Na pewno do pozytywnych zjawisk należy ustabilizowanie się łańcuchów dostaw i cen surowców. To z kolei przełożyło się na stabilizację kosztów wytworzenia i większą przewidywalność cenową na rynku IAM czy OEM/OES w porównaniu z zeszłym rokiem.

Niestety od końca II kwartału tego roku odczuwalne jest spowolnienie gospodarcze w większości krajów Europy Zachodniej, o czym świadczą choćby bieżące wskaźniki PMI. To z kolei odbija się na kondycji sektora transportowego, dystrybucyjnego i przemysłowego – tłumaczy Sypniewski. – Poza tym dyskutowane w tym roku na forum europejskim nowe przepisy dotyczące emisji spalin Euro 7 są również sporym wyzwaniem, ponieważ wymuszają na całej branży producenckiej, w tym po raz pierwszy również na producentach opon czy klocków hamulcowych, redukcję pyłów emitowanych przez koła.

Rok 2023 to również kolejne zmiany w sieciach dealerskich, konsolidacje i rosnący wpływ usług posprzedażnych – na co zwraca uwagę Adrian Winkler, dyrektor sprzedaży CAR Automotive Refinish Polska w firmie PPG. Połączenia i budowanie wielooddziałowych firm przekłada się na rosnącą siłę nabywczą w imię „duży może więcej”.

Średnia wartość naprawy blacharsko-lakierniczej poszła w górę, głównie poprzez wzrost kosztów części zamiennych. Mimo że obserwowaliśmy rosnące stawki roboczogodziny, wydaje się, że wiele pracy jeszcze przed nami. Należy zaznaczyć, że rosną rozbieżności między stawkami uzyskiwanymi przez firmy dealerskie a serwisy niezależne – podkreśla Winkler. I dodaje, że niektóre z wyzwań – m.in. rosnące koszty działalności czy presja na podnoszenie wynagrodzeń – towarzyszą serwisom już od jakiegoś czasu. Nie można też zapominać o niedoborze pracowników, który to problem będzie narastać w kolejnych latach. Konieczne jest zatem systemowe podejście do kwestii pozyskiwania i szkolenia nowych pokoleń.

Mając na uwadze powyższe wyzwania, cyfryzacja i automatyzacja procesów jest i będzie motorem napędowym sektora blacharsko-lakierniczego. Wszystko po to, aby wyróżnić się spośród innych serwisów, ale również podnieść konkurencyjność serwisu w oczach potencjalnych pracowników – wyjaśnia Adrian Winkler.

Adrian Winkler
Dyrektor sprzedaży CAR
Automotive Refinish Polska PPG

Adam WinklerRok 2023 to kolejne innowacyjne rozwiązania, jakie PPG oferuje swoim partnerom. Zapewniają one optymalizację kosztów, skrócenie czasu procesu, zmniejszenie zużycia produktów, a co za tym idzie – również bardziej przyjazne podejście do ochrony środowiska.

Rok z perspektywy firm i branży

W zakresie hamulcowych materiałów ciernych dla sektora ciężarowego firma Lumag potwierdziła w 2023 r. wiodącą pozycję w Europie, jeśli chodzi o rozwój materiałów o niskiej lub znikomej zawartości miedzi.

Obecnie z sukcesem wprowadzamy nowe materiały typu copper-free do naszej oferty, co nie umyka uwadze producentów pojazdów w Europie – dodaje Radosław Sypniewski. – Podobnie w sektorze pojazdów osobowych zrobiliśmy znaczący krok w kierunku ochrony środowiska, wprowadzając na rynek klocki hamulcowe pod marką Breck ELECTRO, przeznaczoną do aut elektrycznych (BEV).

To całkowicie nowa linia klocków hamulcowych, która charakteryzuje się wysoką odpornością na korozję, a jednocześnie nie zawiera stali. Linia ta cechuje się również wyjątkową charakterystyką wibroakustyczną, niskim zużyciem i zmniejszoną emisją pyłów.

Powyższe działania wpisują się z kolei w naszą szeroko zakrojoną politykę ekologiczną, która polega m.in. na produkcji energii elektrycznej na własne potrzeby czy redukowaniu ilości tworzyw sztucznych – dodaje Sypniewski.

Radosław Sypniewski
Kierownik działu sprzedaży Lumag

Radek SypniewskiNiewątpliwie pozytywnym driverem rozwoju firmy Lumag w tym roku okazał się wzrost sprzedaży i skuteczna dywersyfikacja sprzedaży. Pozwoliło nam to na skuteczne sterowanie sprzedażą i umiejętne przekierowywanie jej z rynków o chwilowo obniżonym popycie na te rynki, gdzie koniunktura jest wciąż dobra.

Dla mnie szczególnie ważne są bardzo dobre opinie od ekspertów, którzy pracują na produktach marki Glasurit na co dzień. To dla nas dobry sygnał, ponieważ w przyszłym roku wchodzimy z produktem na szerszą skalę – mówi Marcin Walczak, Glasurit sales manager w firmie BASF.

I dodaje, że duzi gracze na rynku blacharsko-lakierniczym inwestują w zaplecze technologiczne oraz najnowsze rozwiązania digitalowe. Dużym osiągnięciem ekspertów z BASF Coatings Services jest stworzenie narzędzia – Refinity, które może zrewolucjonizować branżę refinish.

Stawiamy także na działania związane ze zrównoważonym rozwojem, bo mamy świadomość, że to będzie jeden z istotnych aspektów, które należy uwzględnić w strategii każdej firmy z branży automotive – dodaje Walczak.

Marcin Walczak
Glasurit sales manager BASF

Marcin Walczak

W 2023 r. było wiele okazji do świętowania sukcesów marki Glasurit. Jednak największym z nich było pozyskanie kluczowego klienta, który jako pierwszy w Polsce pracuje na najnowszych, ekologicznych produktach naszej marki.

 

– W mijającym roku wdrożyliśmy innowacyjny cyfrowy ekosystem PPG LINQ™. To kolejny krok w przyszłość, po rozwiązaniu Moonwalk®, które ujrzało światło dzienne w 2019 r. – podkreśla Adrian Winkler. – Dzisiaj już 60 partnerów w Polsce i ponad 1600 w Europie zmieniło swoje podejście do procesu identyfikacji i przygotowania koloru. I co za tym idzie, wyeliminowało te elementy procesu, na które dotychczas lakiernicy poświęcali dużo czasu, nie wnosząc wartości dodanej.

Dla firmy Kaliński początek 2023 r. zaczął się świetnie. Produkt firmy okazał się najlepszym na targach EKOTECH w Kielcach.

Zdobyliśmy Złoty Medal za regenerację katalizatorów SCR poprzez wymianę wkładów. Mimo że prezentowaliśmy rozwiązanie dla pojazdów spalinowych, udało nam się zdobyć wyróżnienie, pokonując liczne rozwiązania dedykowane elektromobilności. EKOTECH był dla nas bardzo ważnym wydarzeniem – podkreśla Hubert Kaliński.

Z perspektywy firm zajmujących się regeneracją najważniejszym wydarzeniem dla całego sektora były targi Rematec w Amsterdamie. Były one świetną okazją do spotkania z firmami zajmującymi się regeneracją w najróżniejszych częściach Europy, a nawet świata.

Podczas Rematecu pokazaliśmy się szerszemu gronu potencjalnych klientów, poznaliśmy wiele ciekawych osób i firm – mówi Kaliński.Natomiast trzecie i ostatnie wydarzenie, które w tym roku utkwiło nam w pamięci, to niedawno zakończony konkurs na Produkt Roku czasopisma „autoEXPERT”. W tym roku tytuł Produktu Roku trafił do naszej firmy. Po raz kolejny wyróżniona została regeneracja katalizatorów za pomocą wymiany wkładów.

Żródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę