Awaria systemu Start-Stop w wybranych modelach Stellantis

Awaria Start-Stop w modelach Stellantis: Rusza akcja KBA Freepik_prostooleh
8.12.2025

W ostatnich tygodniach na rynku europejskim potwierdzono akcję serwisową obejmującą wybrane modele koncernu Stellantis, w których może dochodzić do nieprawidłowego działania systemu Start-Stop. Zgłoszenia dotyczą zarówno marek Citroën i Jeep, jak również – zgodnie z późniejszymi aktualizacjami – modeli Opel, Peugeot oraz DS.

Zakres usterek

Przyczyną problemu jest błędna konfiguracja modułu sterującego nadwoziem (Body Control Module – BCM). Niewłaściwe działanie tego modułu może powodować, że podczas zatrzymania pojazdu funkcja Start-Stop nie wyłącza silnika, co skutkuje zwiększoną emisją spalin i wyższym zużyciem paliwa.

Usterka nie ma charakteru bezpieczeństwa czynnego, jednak wymaga interwencji serwisowej ze względu na niespełnianie założeń konstrukcyjnych oraz norm dotyczących efektywności energetycznej pojazdu.

Modele objęte akcją

W pierwszej kolejności problem zidentyfikowano w następujących pojazdach:

  • Citroën C5 Aircross – ok. 6,8 tys. egzemplarzy (produkcja 09.2023–05.2025)
  • Jeep Avenger – ok. 22,8 tys. egzemplarzy (produkcja 11.2024–06.2025)

W kolejnych tygodniach informacja została rozszerzona o dodatkowe modele należące do grupy Stellantis, w tym:

  • Opel Mokka
  • Peugeot 508 oraz Peugeot 5008
  • DS 7

Łącznie usterka ma obejmować – według szacunków europejskich mediów branżowych – ponad 30 tys. pojazdów na całym świecie.

Numeracja kampanii i nadzór KBA

Akcja serwisowa jest prowadzona pod nadzorem Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) – federalnego urzędu ds. transportu drogowego w Niemczech. Dla poszczególnych modeli przypisano m.in. następujące numery referencyjne:

  • 15646R, 15564R – Citroën C5 Aircross, Jeep Avenger
  • 15307R – Opel Mokka
  • 15645R – Peugeot 508 / 5008
  • 15647R – DS 7

Numery te są wykorzystywane przez serwisy autoryzowane w procedurze weryfikacji zakresu objęcia konkretnych pojazdów akcją.

Zalecane działania dla użytkowników

Stellantis przewiduje rozwiązanie problemu poprzez aktualizację oprogramowania modułu BCM w autoryzowanych stacjach obsługi. Użytkownicy mogą zweryfikować, czy ich pojazd jest objęty kampanią, kontaktując się z ASO i podając numer VIN.

Awaria systemu Start-Stop w wybranych modelach koncernu Stellantis ma charakter globalny, choć dotyczy określonych serii produkcyjnych. Problem został potwierdzony przez kilka niezależnych źródeł branżowych i objęty oficjalnym nadzorem KBA.

Aktualizacja oprogramowania w autoryzowanych serwisach powinna skutecznie przywrócić właściwe działanie układu.

Źródło informacji: Car-Recalls.eu 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę