Zmowa​​ cenowa ​​będzie​ ​słono​​ kosztować producentów ​​ciężarówek

SKF
23.10.2017

Do grona przewoźników, którzy ucierpieli na zmowie cenowej producentów ciężarówek, dołączyli właśnie klienci Scanii. Niedługo sprawa ma ulec przedawnieniu, dlatego coraz więcej przedsiębiorców w pośpiechu szykuje się do pozwu zbiorowego. W skali całej Unii Europejskiej, ze wstępnych szacunków wynika, że firmy mogą wywalczyć odszkodowania rzędu​ ​nawet​ ​100​ ​mld​ euro.

W lipcu 2016 r. Komisja Europejska wypracowała porozumienie, rozstrzygające sprawę zmowy cenowej największych europejskich producentów pojazdów ciężarowych: MAN-a, DAF, Daimlera,
Iveco oraz Volvo/Renault.

Rekordowe​ ​grzywny​ ​w​ ​historii​ ​Unii​ ​Europejskiej
W wyniku tego na koncerny nałożono prawie 3 mld euro grzywny. W przypadku Scanii Bruksela musiała prowadzić dochodzenie w ramach standardowej procedury. Po jej zakończeniu we wrześniu, Scania​ otrzymała 880,5 mln euro kary.

Decyzja Komisji Europejskiej oznacza koniec naszego dochodzenia w sprawie trwającego bardzo długo, bo 14 lat, kartelu. Ta zmowa cenowa dotknęła bardzo wielu przewoźników drogowych w Europie, bo Scania i inni producenci samochodów ciężarowych w kartelu produkują więcej niż 9 na 10 sprzedawanych w Europie średnich i wielkich ciężarówek – oświadczyła unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.


Warto zauważyć, że kara dla Scanii nie należy do największych. Daimler zapłaci 1 mld euro grzywny, DAF niewiele mniej, bo 753 mln. Na MAN nałożono 1,2 mld euro kary, ale koncern uniknął zapłaty, ponieważ poinformował KE o kartelu i dlatego został z kary zwolniony. Dla Iveco, Volvo/Renault i Daimler zmniejszono grzywny o 10 proc., ponieważ koncerny zgodziły się na współpracę. Łącznie kary wyniosły 3,8 mld euro.

Trzeba​ ​było​ ​konkurować,​ ​a​ ​nie​ ​współpracować
Decyzja Komisji Europejskiej spowodowała, że Scania automatycznie trafiła do grupy obecnie już siedmiu producentów, przeciwko którym europejscy przewoźnicy wkrótce wytoczą swoje ciężkie działa. Będzie to największy wspólny pozew przedsiębiorców w historii naszego kontynentu.

Jak twierdzi Margrethe Vestager, produkowane przez wspomnianą siódemkę pojazdy ciężarowe przewożą prawie 3/4 transportowanych w UE ładunków. Dlatego właśnie koncerny mają decydujące znaczenie dla europejskiej gospodarki i dlatego też powinny konkurować ze sobą, a nie zawierać tajne porozumienia. Teraz tysiące prawników w Unii i dziesiątki tysięcy firm szykują się do batalii o odzyskanie gigantycznych pieniędzy.

Przewoźnik​ ​może​ ​odzyskać​ ​10​ ​tys.​ ​euro​ ​za​ ​ciężarówkę
Jak dotąd w Unii Europejskiej nie było podobnych spraw, dlatego nikt dokładnie nie jest w stanie oszacować kwoty, jaką mogą odzyskać firmy przewozowe. W końcu należy uwzględnić zachowania rynkowe ostatnich 14 lat i wziąć pod uwagę rozwój stosowanej w pojazdach technologii.

© trans.info

Prawnicy, którzy inicjują wspólny pozew szacują, że szkody wynoszą ok. 10-20 proc. wartości nowej ciężarówki (za każdy zakupiony pojazd). Oznacza to, że transportowcy mogą odzyskać około 10 tys. euro za każdy nabyty ciągnik. Całościowo europejscy przedsiębiorcy mogą zatem otrzymać do 100 mld euro odszkodowania.

Do​ ​kogo​ ​w​ ​sprawie​ ​zbiorowego​ ​pozwu?
Przyłączyć się do pozwu mogą osoby fizyczne lub prawne, które w okresie od 1997 do 2011 r. dokonały zakupu przynajmniej jednej wyprodukowanej przez wspomnianą siódemkę ciężarówki powyżej 6 t. Prawo dochodzenia przysługuje zarówno nabywcom pojazdów na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Zgłaszać się należy do zrzeszeń lub kancelarii prawnych, szykujących się do zaskarżenia producentów.

Koszty postępowania ma ponieść strona przegrana, czyli najprawdopodobniej będą to producenci ciężarówek. Natomiast firmy, zgłaszające roszczenia, praktycznie nie poniosą żadnych wydatków.

Prowizje są pobierane tylko w przypadku wygranej, a ich wysokość zależy od kancelarii (podmiotów pozywających producentów). Wynoszą one od kilkunastu do kilkudziesięciu procent od uzyskanego odszkodowania. Według kancelarii prawnych wygrana przewoźników jest pewna, zatem firmy nie ryzykują niczym, a mają spore szanse na odzyskanie należności

Źródło: trans.info

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę