ZF rozpoczyna seryjną produkcję układu steer-by-wire dla NIO ET9

Produkcja seryjna układu kierowniczego steer-by-wire dla NIO ZF

ZF wyposaża flagowy model elektryczny ET9 chińskiego producenta NIO w najnowszą generacją systemu steer-by-wire, eliminując mechaniczne połączenie między kierownicą a kołami przednimi. Technologia ta otwiera nowy rozdział w motoryzacji, pozwalając na precyzyjne sterowanie oraz optymalne dostosowanie przełożenia kierownicy do prędkości i warunków jazdy.

Dzięki nowo utworzonemu oddziałowi „Chassis Solutions” firma ZF oferuje kompleksowe portfolio elektronicznych układów kierowniczych i hamulcowych, wspieranych przez autorskie oprogramowanie cubiX. To przełomowe podejście umożliwia rozwój pojazdów definiowanych programowo, zwiększając ich funkcjonalność i bezpieczeństwo.

ZF: Lider technologiczny

Wprowadzamy układ kierowniczy przyszłości. Nasza technologia steer-by-wire to kluczowy krok w stronę pojazdów definiowanych programowo – podkreśla dr Peter Holdmann, członek zarządu ZF odpowiedzialny za Chassis Solutions. – Dzięki naszym innowacjom producenci, tacy jak NIO, zyskują większą swobodę w projektowaniu oraz podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Grafika steer by wire ZF źródło: ZF

NIO: Innowacje redefiniujące premium

Technologia steer-by-wire to kamień milowy w naszej wizji pojazdów premium – zaznacza Danilo Teobaldi, główny inżynier NIO. – Współpraca z ZF umacnia naszą pozycję jako lidera w dziedzinie inteligentnej mobilności.

Steer-by-wire: nowe standardy w motoryzacji

System ZF opiera się na mechatronicznym siłowniku, eliminującym konieczność mechanicznego połączenia kierownicy z przekładnią. Polecenia kierowania wydawane są przez siłownik kierownicy w kokpicie, który posiada odpowiedni czujnik kąta obrotu.

To rozwiązanie odtwarza naturalne wyczucie układu kierowniczego, poprawiając zwrotność i ergonomię prowadzenia. W połączeniu z mechatronicznym układem skrętnym AKC firmy ZF, komfort jazdy znacznie wzrasta również w pojazdach elektrycznych, szczególnie tych o wydłużonym rozstawie osi.

Globalna ekspansja i przyszłość rynku

Obok NIO, kolejny światowy producent wdraża steer-by-wire na szeroką skalę, a w Europie rośnie liczba zamówień na ten system. W styczniu 2024 r. ZF połączyła działy Active Safety Technology i Car Chassis Technology, wzmacniając swoje kompetencje w zakresie nowoczesnych podwozi.

Dzięki najbardziej zaawansowanym technologiom by-wire, firma ZF kształtuje przyszłość mobilności, podnosząc standardy komfortu, bezpieczeństwa i innowacji w motoryzacji.

Źródło: ZF

Tagi artykułu

autoExpert 03 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę