Zdaniem EXPERTa: Łukasz Kelar, Z-ca Dyr. ds. Rozwoju Portfolio Produktów w NOVOL Sp. z o.o.
Raven MediaZdaniem EXPERTa: Łukasz Kelar, Z-ca Dyr. ds. Rozwoju Portfolio Produktów w NOVOL Sp. z o.o., odpowiada na pytania o zrównoważone lakiernictwo na rynku polskim.
Jak rosnące koszty energii i zaostrzające się przepisy środowiskowe wpływają na decyzje zakupowe warsztatów w segmencie produktów do napraw lakierniczych?
– Olbrzymi wzrost cen energii w ostatnich latach istotnie zmienił rynek materiałów lakierniczych. Zdecydowana większość warsztatów przestawiła się na stosowanie produktów o bardzo szybkim schnięciu, wymagających krótszego wygrzewania w kabinie, lub nawet na produkty typu air dry, przystosowane do utwardzania w temperaturze pokojowej.
Jeśli chodzi o dbałość o środowisko – to niestety jest już dużo gorzej. Na polskim rynku, mimo że dyrektywa emisyjna obowiązuje już prawie 20 lat, wciąż obecne jest mnóstwo produktów nie spełniających jej wymagań. Oczywiście, widać wyraźny postęp przez ten czas, ale do ideału wciąż bardzo daleko, i zeroemisyjna lakiernia to wciąż – obawiam się – dość odległa przyszłość.
Jakie innowacje wprowadza NOVOL w swoich produktach, aby pomóc warsztatom w redukcji kosztów operacyjnych i spełnieniu wymogów środowiskowych bez kompromisów jakościowych?
– NOVOL był liderem zmian i nowych, szybkich technologii lakierniczych na długo zanim warsztaty zostały do tego zmuszone rosnącymi cenami energii. To nasz lakier Spectral Klar 565, już ponad 10 lat temu jako pierwszy na rynku zaoferował 15-minutowe schnięcie zachowując długi czas otwarcia i dając możliwość lakierowania nawet całych samochodów. Gdy 15 minut stało się standardem, Klar 565-00 przesunął tę granicę na 5 minut schnięcia w 60 stopniach C.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Mamy nadzieję, że teraz zapoczątkujemy kolejną rewolucję w branży – wprowadzając na rynek pakiet produktowy BE GREEN. Uzupełnia on doskonale znaną na rynku bazę wodorozcieńczalną Spectral Wave 2.0 o podkład Aqua Prime oraz lakier Aqua Shine, również na bazie wody. Pozwala to na redukcję emisji LZO o ok 80% w porównaniu do klasycznych technologii rozcieńczalnikowych. I to zachowując doskonały wygląd oraz trwałość całej powłoki lakierniczej.
Źródło: NOVOL










