Zdaniem EXPERTa: Łukasz Czauderna, Product and Technical Training Specialist, NTN Europe & NTN Polska Sp. z o.o.

Zdaniem EXPERTa: Łukasz Czauderna, NTN Europe & NTN Polska Raven Media
19.2.2025

Jak rozpoznać pierwsze objawy zużycia zawieszenia w pojazdach elektrycznych, nim wpłyną one na komfort jazdy?

Układ zawieszenia w samochodach elektrycznych jest znacznie bardziej obciążony, niż w podobnej wielkości pojazdach spalinowych. Ciężka bateria, szerokie i ciężkie koła – to duże wyzwanie dla podwozia samochodu. Zawieszenie samochodów elektrycznych, konstrukcyjnie, niewiele się różni od tych w samochodach tradycyjnych. Należy jednak pamiętać, że w „elektryku” pracuje ono pod zupełnie innymi obciążeniami.

Dlatego też każda wizyta w serwisie (w tym także wymiana opon) powinna zawierać kontrolę stanu:

  • wahaczy,
  • sprężyn
  • i amortyzatorów.

Innym elementem, który powinien podlegać kontroli, a przynajmniej diagnozie organoleptycznej (na tzw. „słuch”) są łożyska kół. Powszechnie stosowane zawieszenie wielowahaczowe długo nie daje oznak zużycia, trudno jest więc wyczuć, czy coś uległo uszkodzeniu. Jeśli jednak usłyszymy stuk albo zmienia się zachowanie samochodu podczas jazdy, to zwykle jest to informacja o konieczności pilnej interwencji mechanika.

Tagi artykułu

autoExpert 1–2 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę