Regeneracja akumulatorów samochodów elektrycznych – czy jest możliwa?

Regeneracja akumulatorów samochodów elektrycznych Volkswagen
Bogdan Kruk
13.12.2023

Efektowny rozwój elektryfikacji w motoryzacji zasadniczo wywołuje entuzjazm. Zwłaszcza jeśli pod uwagę weźmiemy efekty tego procesu: redukcję emisji gazów cieplarnianych i zmniejszenie uzależnienia od paliw kopalnych. Jednak wraz z innowacjami na rynku pojazdów z napędem elektrycznym, pojawia się ważne zagadnienie: regeneracja akumulatorów litowo-jonowych. 

  • Koszt nowego akumulatora trakcyjnego często wynosi dziesiątki, a nawet setki tys. zł i jest zależny od modelu pojazdu, producenta oraz od zastosowanej technologii wykonania i pojemności baterii. 
  • Rozwój technologii regeneracji akumulatorów otwiera nowe perspektywy dla właścicieli pojazdów. Proces ten pozwala na przywrócenie częściowej lub nawet pełnej sprawności akumulatora za znacznie niższą cenę niż koszt zakupu nowego.
  • Aby maksymalnie wydłużyć żywotność baterii w samochodzie elektrycznym, mechanicy powinni zwrócić kierowcom uwagę na kilka ważnych zasad.

Wymiana baterii w samochodach hybrydowych i elektrycznych może być dla właścicieli pojazdów bardzo dużym wydatkiem. Koszt nowego akumulatora trakcyjnego często wynosi dziesiątki, a nawet setki tysięcy złotych i jest zależny od modelu pojazdu, producenta oraz od zastosowanej technologii wykonania i pojemności baterii. To istotne wyzwanie finansowe, zwłaszcza po wygaśnięciu okresu gwarancyjnego, gdy właściciele elektrycznych pojazdów staną przed koniecznością wymiany akumulatora.

Warto wiedzieć, że spadek pojemności akumulatora trakcyjnego, wynikający z uszkodzenia pojedynczych ogniw, niekoniecznie wymaga wymiany całej baterii. Rozwój technologii regeneracji akumulatorów otwiera nowe perspektywy dla właścicieli pojazdów.

Proces ten pozwala na przywrócenie częściowej lub nawet pełnej sprawności akumulatora za znacznie niższą cenę niż koszt zakupu nowego. Daje to możliwość oszczędności finansowej przy odzyskaniu sprawności baterii trakcyjnej. 

Ponadto, proces regeneracji może nie tylko przynieść korzyści finansowe, ale również pomóc w redukcji liczby odpadów elektronicznych i zanieczyszczenia środowiska związanego z utylizacją starych akumulatorów. W ten sposób właściciele pojazdów mogą nie tylko zaoszczędzić pieniądze, ale także przyczynić się do bardziej zrównoważonego zarządzania zasobami. Warto zaznaczyć, że regeneracja ma swoje ograniczenia i nie zawsze jest możliwa do zrealizowania – szczególnie w przypadku zaawansowanych uszkodzeń akumulatorów. 

Budowa akumulatora samochodu elektrycznego

Akumulator trakcyjny w samochodzie hybrydowym i elektrycznym stanowi serce napędowe tego pojazdów, a jego skomplikowana konstrukcja odgrywa kluczową rolę w efektywnym magazynowaniu i dostarczaniu energii.

Baterie litowo-jonowe składają się z kilku istotnych elementów, które zapewniają ich funkcjonalność oraz wysoką gęstość gromadzonej mocy. Centralnym elementem baterii są pojedyncze ogniwa, które składają się z anody i katody zanurzonych w elektrolicie i oddzielonych separatorem. 

Budowa akumulatora litowo-jonowego Raven Media

Elektrolit umożliwia przewodzenie jonów między anodą a katodą, co pozwala na wygenerowanie przez akumulator prądu elektrycznego. Separator zapobiega fizycznemu kontaktowi między anodą i katodą, uniemożliwiając ich zwarcie, a jednocześnie umożliwia przepływ jonów niezbędny do procesów chemicznych, magazynowania i uwalniania energii.

Poszczególne ogniwa są grupowane w moduły, a te z kolei łączone w większe pakiety. Struktura modułowo-pakietowa zapewnia zarządzanie energią oraz kontrolę temperatury i napięcia, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i wydajności baterii. W przypadku uszkodzenia pojedynczych ogniw można wymienić jedynie te moduły, które zawierają uszkodzone ogniwa, co znacznie obniża koszty naprawy. 

Regeneracja akumulatorów litowo-jonowych

Proces regeneracji akumulatorów trakcyjnych jest obiecującą alternatywą dla kierowców, których nie stać na montaż nowej baterii lub gdy wymiana baterii jest nieopłacalna. Modułowa budowa akumulatora trakcyjnego umożliwia wymianę jedynie niesprawnych sekcji, co ogranicza koszt naprawy. 

Degradacja baterii litowo-jonowych często objawia się poprzez zmniejszenie pojemności lub spadek zasięgu pojazdu. Gdy jedno z ogniw wykazuje gorszą sprawność, komputer zarządzający baterią dostosowuje wydajność pozostałych ogniw w module do najsłabszego ogniwa.

Dzięki temu zachowana jest stabilność działania baterii, co umożliwia dalsze korzystanie z pojazdu, pomimo potencjalnych uszkodzeń w jednym z komponentów baterii.  

Znalezienie uszkodzeń w baterii trakcyjnej to zadanie wymagające precyzji. Szczegółowe badania i testy pozwalają określić poziom zużycia baterii oraz zlokalizować najsłabsze ogniwa. Mechanicy w warsztatach napraw akumulatorów dysponują specjalistycznymi urządzeniami, które umożliwiają przeprowadzenie analizy stanu baterii

Typowe metody diagnostyczne obejmują testy napięcia, skanowanie diagnostyczne, a także analizę wewnętrznej rezystancji ogniwa. Te zaawansowane techniki pozwalają na dokładne określenie stanu akumulatora oraz na wykrycie najsłabszych ogniw. Dzięki nim możliwa jest wymiana jedynie pojedynczych modułów – obniża to koszty przeprowadzonej naprawy baterii. 

Koszty regeneracji akumulatora trakcyjnego

Przeciętny koszt regeneracji baterii to zazwyczaj kilka tys. zł, co stanowi istotną oszczędność w porównaniu z zakupem całej nowej baterii. W tym drugim wypadku cena inwestycji byłaby wielokrotnie wyższa. 

Warto jednak pamiętać, że koszt regeneracji może być uzależniony od kilku czynników, takich jak:

  • stopień zużycia, 
  • rodzaj uszkodzeń, 
  • specyfika samej baterii. 

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na cenę samej diagnostyki, która również mogą wpłynąć na ogólny koszt naprawy.

Jak dbać o akumulator trakcyjny

Akumulatory trakcyjne w samochodach elektrycznych i hybrydowych typu plug-in zazwyczaj objęte są gwarancją na 8 lat lub 160 tys. przejechanych km. Jeśli pojemność akumulatora spadnie poniżej 70% wartości początkowej, wcześniej niż wskazuje gwarancja, producent jest zobowiązany do wymiany uszkodzonego akumulatora na swój koszt. 

Aby maksymalnie wydłużyć żywotność baterii w samochodzie elektrycznym, mechanicy powinni zwrócić kierowcom uwagę na kilka ważnych zasad:

  1. Utrzymuj stan naładowania baterii w zakresie 20 – 80%. Unikaj skrajnych poziomów naładowania, gdyż nadmiernie pełne lub całkowicie rozładowane baterie mogą przyspieszyć proces degradacji i utraty pojemności. 
  2. Unikaj długotrwałego parkowania samochodu elektrycznego w skrajnych temperaturach. Ekstremalne wartości, zarówno wysokie, jak i niskie temperatury, mogą negatywnie wpływać na stan baterii. Zaleca się parkowanie pojazdu w umiarkowanych temperaturach, zwłaszcza jeśli nie jest używany przez dłuższy czas.
  3. Unikaj nadmiernego obciążenia baterii. Ciągłe obciążanie baterii większymi prądami niż zalecane może przyspieszyć jej degradację.
  4. Preferuj wolniejsze ładowanie. Szybkie ładowanie może generować większe obciążenia dla baterii. Ładowanie z niższym prądem może być łagodniejsze i bardziej stabilne dla baterii. 
  5. Regularnie serwisuj pojazd elektryczny. Systematyczne sprawdzanie stanu technicznego pozwala na wczesne wykrycie problemów, w tym także problemów z systemem chłodzenia baterii

Regeneracja akumulatorów trakcyjnych staje się obiecującą alternatywą dla posiadaczy pojazdów elektrycznych. Ten proces umożliwia odnowienie sprawności baterii przy kosztach znacznie niższych niż zakup całkowicie nowej baterii. Aby wydłużyć jej żywotność, istotne jest właściwe dbanie o baterię w codziennej eksploatacji oraz regularne serwisowanie pojazdu. 

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę