Wyszkolony zespół to przewaga nad konkurencją, zadowolony klient i spokojniejszy sen właściciela

Masz dość reklamacji w swoim warsztacie? PZPO

To ostatni moment przed sezonem wiosennym, żeby sprawdzić, czy załoga nie potrzebuje szkoleń. Dla autoserwisów niezależnych, sieciowych czy autoryzowanych stacji obsługi rozwój kadry i jej świadomość techniczna to konieczność. Jednak szkolenia nie mogą dotyczyć tylko nowości warsztatowych. Także obsługi elementów kluczowych dla bezpieczeństwa klienta i łatwych do zniszczenia przy zbyt pospiesznej i nieuważnej obsłudze. Tak jest właśnie z oponami do samochodów osobowych i dostawczych oraz felgami do nich. Kosztują coraz więcej – a ich zniszczenie to kwestia kilku nieuważnych ruchów na montażownicy. Za skutki odpowiada oczywiście właściciel serwisu.

Akademia PZPO to partner, który wspiera przedsiębiorców branży motoryzacyjnej w podnoszeniu kwalifikacji swoich zespołów – także w zakresie samochodów dostawczych, ciężarowych, rolniczych, motocyklowych, do samochodów hybrydowych i elektrycznych.

W 2022 roku w Polsce istniały 22.123 warsztaty samochodowe[1]. Rozwój rynku warsztatów samochodowych napędzany jest rosnącą liczbą pojazdów. W 2023 r. w Polsce zarejestrowanych było ponad 26 milionów samochodów osobowych. Wraz z powiększaniem się parku samochodowego wzrasta również zapotrzebowanie na usługi warsztatowe – szczególnie, że pojazdy stają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie.

Serwisy odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu pojazdów w doskonałej kondycji. Dla kierowców korzystanie z usług profesjonalistów oznacza gwarancję obsługi oraz dostęp do wysoko wykwalifikowanych specjalistów – ich wiedza jest zawsze aktualna, a obsługa dopasowana do specyfiki samochodu. Dodatkowo pracują na nowoczesnym sprzęcie diagnostycznym, co umożliwia skuteczne i precyzyjne określenie usterki oraz naprawę.

Skoro i tak z mocy prawa serwis daje klientowi gwarancję na usługi – to warto, żeby zminimalizować konieczność reklamacji z jego strony. To właśnie wyszkoleni mechanicy zapewniają profesjonalną obsługę i zmniejszają ryzyko odpowiedzialności. Muszą nie tylko wiedzieć, jak postępować z samochodem czy oponami, ale też dlaczego trzeba to robić w określony sposób – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Dlaczego pracownicy serwisów samochodowych powinni się doszkalać?

Technologia w sektorze motoryzacji znacznie przyspieszyła na przestrzeni ostatnich dekad. Samochody stały się o wiele bardziej zaawansowane technologicznie – a to wymaga od pracowników serwisów ciągłego podnoszenia kwalifikacji. Dodatkowo jesteśmy u progu transformacji napędowej i współistnienia na rynku napraw napędów spalinowych, hybrydowych, elektrycznych oraz wodorowych. To stawia przed warsztatami wiele wyzwań – nie tylko pod kątem kadry, ale też sprzętu czy przygotowania całego serwisu, tak aby wszystkie operacje przebiegały bezpiecznie. W ostatecznym rozrachunku klient ma otrzymać profesjonalną obsługę – w taki sposób, żeby odpowiedzialnością nie obciążyć właściciela.

Obsługa opon to odpowiedzialność

Profesjonalizm w serwisach dotyczy również ogumienia. Opony to jeden z najważniejszych elementów pojazdu, bo jako jedyny element bezpieczeństwa samochodu mają kontakt z drogą. Na autostradzie obracają się z prędkością ponad 1000 obr./min. – co oznacza, że ich prawidłowy montaż i serwis jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa podróżnych.

Właściciel serwisu powinien dbać o to, aby jego pracownicy mieli dostęp do szkoleń również z zakresu obsługi opon. Szkolenia powinny być regularne i obejmować zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną. Serwisanci powinni być w stanie prawidłowo ocenić stan opon, dobrać odpowiedni rozmiar i typ opony do konkretnego pojazdu, a także przeprowadzić prawidłowy montaż i serwis opon. Dobrze przeszkolony serwisant jest w stanie wykryć potencjalne problemy z oponami i zapobiec wypadkom. Ten, któremu tylko się wydaje, że umie obsługiwać opony i nie był na profesjonalnym szkoleniu, często jest powodem dodatkowych kosztów oraz odpowiedzialności dla właściciela.
Rzetelne szkolenia to inwestycja w wiedzę i umiejętności

Takie szkolenia są np. w ofercie Akademii Oponiarskiej PZPO. Powstały w odpowiedzi na rosnące wymagania branży motoryzacyjnej. Dzięki kompleksowym programom i najwyższej jakości kadry szkoleniowej są gwarantem zdobycia kluczowej wiedzy i umiejętności do profesjonalnej obsługi samochodu. Co ważne podkreślenia z perspektywy wysyłających na szkolenie serwisów – dyplom Akademii jest przyznawany nie za obecność, ale za zaliczenie egzaminu teoretycznego i praktycznego pod okiem szkoleniowców.
 
Akademia Oponiarska PZPO to jedyny w Polsce ośrodek szkoleniowy, który zapewnia profesjonalne szkolenia z obsługi opon do wszystkich głównych segmentów pojazdów, ale także obsługi samochodów elektrycznych. Wspólnie z ekspertami stworzyliśmy kursy dostosowane do potrzeb serwisów samochodowych. Nasze nowoczesne, klimatyzowane sale treningowe wyposażone są w najnowocześniejszy sprzęt, w tym wyważarki, montażownice, stanowiska do naprawy opon, sprzęt do obsługi czujników ciśnienia oraz podnośnik dla motocykli. Nasi doświadczeni instruktorzy przekazują niezbędną wiedzę i umiejętności, aby zapewnić klientom serwisów najwyższą jakość usług – zachwala Piotr Sarnecki.

W ofercie Akademii Oponiarskiej znajdują się m.in. szkolenia, które dostępne są formule 1- bądź 2-dniowej:

  • Obsługa serwisowa kół i naprawa opon osobowych i dostawczych
  • Obsługa opon motocyklowych
  • Obsługa opon ciężarowych
  • Obsługa opon rolniczych
  • Obsługa instalacji 48 V (dla aut mild-hybrid)
  • Obsługa aut elektrycznych (instalacje wysokiego napięcia HV)

Szkolenia kończą się egzaminem końcowym – teoretycznym i praktycznym.

Szkolenia dedykowane są również właścicielom warsztatów i obejmują one m.in.: planowanie zadań, zarządzanie zespołem, sensowną wycenę usług i efektywną współpracę z flotami. Skierowane są także do przedsiębiorców, którzy chcą zwiększyć zyski w warsztacie przez lokalne strategie marketingowe, wykorzystanie mediów społecznościowych i reklamę online. Naszą unikatową wiedzę adresujemy też do serwisantów, którzy chcą doskonalić umiejętności w zakresie montażu, demontażu, wyważania i naprawy opon. Wśród wybranych tematów szczegółowo omawiamy i uczymy wymiany, kalibracji i kodowania czujników ciśnienia – to kluczowe zagadnienia w obszarze nowoczesnych systemów monitorowania ciśnienia w oponach. Ponadto szkolimy w zakresie serwisu oponiarskiego nowoczesnych pojazdów hybrydowych i elektrycznych – wylicza dyrektor PZPO.

Skuteczność szkoleń

Inwestycja w szkolenia pracowników to nie tylko sposób na dostosowanie się do dynamicznych zmian w branży motoryzacyjnej, ale również klucz do budowania zaufania klientów i zdobywania przewagi konkurencyjnej. Akademia Oponiarska PZPO to partner, który wspiera rozwój branży motoryzacyjnej, jednocześnie podnosząc poziom profesjonalizmu serwisów samochodowych w Polsce.

Analizy ankiet od uczestników pokazują, że po zakończeniu naszych szkoleń kursanci oceniają je bardzo wysoko i deklarują, że zdobyta wiedza przyczyniła się do poprawy jakości obsługi w ich serwisachkonkluduje Sarnecki.

 [1] Gipa Automotive Aftermarket Intelligence

Źródło: PZPO

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę