Wyraźny wzrost rejestracji samochodów elektrycznych w pierwszym półroczu 2025 r., trwa ekspansja chińskich marek w Polsce

Podsumowanie półrocza 2025: wzrost rejestracji elektryków Freepik – frimufilms

Dane z drugiego kwartału 2025 r. wskazują na stabilny wzrost rejestracji nowych samochodów – jednocześnie zauważalny jest wyraźny wzrost rejestracji samochodów elektrycznych (zarówno bateryjnych jak i hybryd plug-in). Z najnowszego raportu KPMG w Polsce oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w pierwszym półroczu br. zarejestrowano w Polsce 14,4 tys. nowych samochodów w pełni elektrycznych, czyli o ponad 62% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Chińskie marki konsekwentnie zwiększają udział w polskim rynku. W ciągu pierwszych dwóch kwartałów br. zarejestrowano ponad 16,5 tys. pojazdów osobowych z Chin, co stanowi ponad 4-krotny wzrost r/r.

W ciągu pierwszego półrocza 2025 r. w Polsce zarejestrowano 285,3 tys. samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 3% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym czasie 191,9 tys. pojazdów, czyli o 0,7% więcej r/r. Z kolei klienci indywidualni nabyli 93,4 tys. nowych pojazdów osobowych, co przekłada się na wzrost o 8,1% r/r. Rynek odnotował także wzrost rejestracji w segmencie premium, który rozwija się w szybszym tempie niż segment marek popularnych.

W pierwszym półroczu 2025 r. zarejestrowano 76 tys. aut marek premium, co oznacza wzrost o 6,4% r/r. Segment marek popularnych utrzymał stabilny poziom, z wynikiem ponad 209,3 tys. rejestracji – o 1,8% więcej niż w tym samym okresie 2024 r. Pierwsze półrocze 2025 r. można uznać za bardzo udane, ponieważ rynek wzrósł o kilka procent w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę spektakularny, ponad 16-procentowy wzrost rynku samochodów osobowych w całym 2024 r., to Polska znajduje się w gronie krajów o najwyższej dynamice rejestracji. Na tle stagnacji, a nawet lekkiej tendencji spadkowej obserwowanej na rynkach europejskich, wynik w Polsce cieszy tym bardziej. Wzrost dotyczy również udziału klientów indywidualnych w rejestracjach – o ponad 8% rok do roku – oraz segmentu premium, w którym odnotowano ponad 6-procentowy wzrost.

Spektakularnie rosną także rejestracje pojazdów z napędem elektrycznym i hybryd plug-in, odpowiednio o ponad 60% i 80% rok do roku. Ponadto w ostatnich miesiącach w salonach pojawiły się bardzo atrakcyjne ceny zarówno na samochody elektryczne jak i hybrydowe. Trend ten jest związany z koniecznością osiągnięcia przez producentów w 2025 r. niższych o 15% poziomów emisji, a sprzedaż pojazdów elektrycznych i hybrydowych pomaga w realizacji tego celu – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Wzrost rejestracji pojazdów z napędami alternatywnymi W pierwszym półroczu 2025 r. w Polsce zarejestrowano 166,6 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, co oznacza wzrost o 14,1% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Największe wzrosty odnotowano w przypadku Hybryd Plug-in (+80,3% r/r) oraz samochodów z napędem elektrycznym (+62,2% r/r).

Pierwsze półrocze 2025 r. przyniosło istotne wzrosty rejestracji samochodów elektrycznych co jest trendem obserwowanym w wielu krajach UE. W przypadku Polski duży wpływ ma uruchomienie programu „NaszeAuto” pozwalającego na uzyskanie dotacji na zakup i leasing bateryjnych samochodów elektrycznych. W efekcie na rynku pojawiło się wiele ofert wynajmu takich pojazdów gdzie po uwzględnieniu dotacji miesięczna rata może wynieść kilkaset złotych.

Dodatkowo dynamicznie rozwija się infrastruktura ładowania – sukcesywnie oddawane są do użytku stacje ładowania, na które wsparcie udzielone zostało przez NFOSiGW lub bezpośrednio przez Komisję Europejską. Operatorzy stacji wskazują, że obecnie potrzebna jest większa liczba samochodów elektrycznych aby zapewnić utylizację stacji oraz ich dalszą rozbudowę. Czas pokaże czy podobny efekt dla rozwoju rynku przyniosą programy NFOSiGW dotyczące elektryfikacji transportu ciężkiego.

Tylko do 31 sierpnia 2025 r. można składać wnioski pozwalające na dofinansowanie nawet do 100% kosztów inwestycji w stacje ładowania ciężarowych samochodów elektrycznych w lokalizacjach obejmujących główne trasy, a także centra logistyczne, bazy eksploatacyjne, terminale intermodalne oraz w odległości do 3 km od tych miejsc. Równolegle uruchomiony został nabór wniosków na dotacje do zakupu lub leasingu elektrycznych samochodów ciężarowych pozwalające na uzyskanie do 750 tys. zł dofinansowania – mówi Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Chińskie marki podbijają rynek

Samochody chińskich marek szybko zdobywają popularność nad Wisłą, co pokazują imponujące wzrosty rok do roku. Wg danych PZPM w połowie lipca 2025 r. na krajowym rynku było obecnych 25 chińskich marek. Łącznie w pierwszym półroczu br. zarejestrowano 16 616 pojazdów osobowych z Chin, a dostawczych – 155. To ponad czterokrotnie więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, co daje chińskim producentom 5,3% udziału w rynku rejestracji.

Za przytłaczającą większość rejestracji samochodów osobowych odpowiedzialnych jest 5 najlepiej sprzedających się w Polsce chińskich marek: MG, Omoda, Jaecoo, BAIC i BYD. Liczba rejestracji chińskich marek w kolejnych miesiącach będzie się zwiększać, biorąc pod uwagę, że kolejne firmy z Państwa Środka mają swoje debiuty w Polsce. Polacy najczęściej sięgają po chińskie małe i średnie SUV-y i crossovery, które stanowią 92% udziału w rejestracjach pojazdów producentów z tego kraju.

Wzrost liczby rejestracji przyczep i naczep, spadek w segmencie pojazdów ciężarowych W pierwszym półroczu 2025 r. zarejestrowano w Polsce 10,3 tys. nowych przyczep i naczep, co przekłada się na wzrost o 4,1% r/r. Liczba rejestracji motocykli również wzrosła i wyniosła 24,1 tys. sztuk (+8,6% r/r), a motorowerów 7,8 tys. sztuk (+11,6% r/r). Spadek rejestracji odnotowano natomiast w segmencie pojazdów ciężarowych, których zarejestrowano 3,3% mniej r/r (15 tys. sztuk).

Źródło: PZPM & KPMG

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę