Wymuszona regeneracja filtra DPF

TEXA

Zdarza się, że eksploatacja samochodu z silnikiem Diesla w mieście czy na krótkich trasach skutkuje potrzebą częstszej regeneracji filtra cząstek stałych. W sytuacji, gdy sterownik wtrysku nie wykona regeneracji filtra podczas normalnej eksploatacji samochodu, musimy wykonać procedurę regeneracji wymuszonej.

W przypadku pojazdów, w których regeneracja filtra odbywa się przy pomocy dodatku do paliwa (preparat na bazie tlenku ceru), należy zwrócić uwagę na poziom dodatku w zbiorniku oraz na prawidłowe jego podawanie. Często zdarza się, że problem z zapełnieniem filtra cząsteczkowego wynika z braku preparatu w zbiorniku dozującym. W przypadku niektórych systemów napełnienie pustego zbiornika dodatku wymaga rozszerzonej procedury diagnostycznej.
Procedura napełniania elastycznego przewodu doprowadzającego dodatek do paliwa zostanie wyjaśniona na przykładzie samochodu Volvo S80 II (09-10), silnik 1.6D DRIVe 80kW.

W tym celu należy posłużyć się testerem diagnostycznym, np. TEXA Navigator TXTs z oprogramowaniem IDC5 CAR v64. Zaczynamy od funkcji TGS3s, aby sprawdzić stan i zapamiętane usterki we wszystkich sterownikach pojazdu. Następnie w sterowniku ADM (moduł dozowania dodatku) należy sprawdzić, jaki jest poziom dodatku, i uzupełnić go, jeżeli jest to konieczne. W tym celu podczas diagnostyki ADM należy wybrać regulację: Przewód elastyczny doprowadzający dodatek.

UWAGA: należy zapoznać się z informacjami dotyczącymi przebiegu procedury.

Wprowadzenie

Po wymianie lub naprawie komponentów układu dozującego dodatek, przewód zasilający między zbiornikiem dodatku a dodatkowym wtryskiwaczem (zainstalowanym na zbiorniku paliwa) może być pusty. Przed dostarczeniem pojazdu do klienta należy wypełnić kanał za pomocą tej regulacji. Pozwala ona na napełnianie dodatkowego kanału doprowadzającego (objętość dodatku dostosowana jest do wielkości kanału). Czynność należy wykonywać tylko w przypadku wymiany/naprawy elementów w systemie dodatków do paliwa.

Procedura

  1. Włączyć zapłon,
  2. uruchomić regulację testerem i postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie,
  3. na żądanie testera diagnostycznego uruchomić silnik,
  4. upewnić się, że napełnianie się rozpoczęło, odczytując status parametru „Pompa dodatku aktywowana” (potwierdzeniem rozpoczęcia operacji napełniania jest wyświetlony status „TAK”),
  5. gdy stan zmieni się na „NIE”, oznacza to zakończenie procedury napełniania przewodu (zakończone powodzeniem).

Jeżeli status parametru „Pompa dodatku aktywowana” nigdy nie przełącza się na „TAK”, oznacza to że przewód zasilający dodatku nie może być napełniony (regulacja nieudana): jedną z możliwych przyczyn jest usterka (zapisana w ADM).

Możliwe rozwiązania:

  1. odczytać rodzaj usterki i usunąć jej przyczynę,
  2. skasować informację o usterce,
  3. powtórzyć procedurę regulacji: „Przewód elastyczny doprowadzający dodatek”.

Następnie poprzez sesję diagnostyczną ze sterownikiem wtrysku silnika (Bosch EDC 16C31) należy wykonać regulację: „Regeneracja filtra cząsteczkowego”.
Również i w tym przypadku oprogramowanie diagnostyczne TEXA IDC5 CAR v64 podaje dodatkowe informacje związane z przebiegiem tej procedury.

Proces regeneracji obejmuje cztery fazy:

1. Faza rozruchu – polecenie startu zostanie odebrane od użytkownika za pośrednictwem testera diagnostycznego.
Warunki początkowe są następujące:

  • silnik włączony przez co najmniej 5 s,
  • temperatura płynu chłodzącego
  • musi wynosić co najmniej 45°C,
  • temperatura oleju silnikowego
  • musi wynosić co najmniej 30°C,
  • temperatura paliwa – powyżej 80°C,
  • napięcie akumulatora – co najmniej 11,5 V,
  • żaden pedał nie powinien być naciśnięty,
  • prędkość obrotowa silnika pomiędzy 600 a 2200 obr./min,
  • brak kodu usterki związanej z czujnikiem temperatury w filtrze cząstek stałych/czujnikiem temperatury katalizatora,
  • działaniem wentylatora chłodzenia silnika,
  • brak kodu usterki związanego z temperaturą płynu chłodzącego.

2. Faza grzania – wszystkie warunki początkowe zostały spełnione, a prędkość obrotowa silnika wzrasta do około 2000 obr./min.

3. Faza spalania – temperatura filtra cząstek stałych wzrasta do ok. 600°C. Faza spalania trwa około pół godziny.

4. Faza chłodzenia – aby nie dopuścić do przegrzania, silnik będzie pracować z prędkością obrotową 1200 obr./min, aż temperatura w filtrze cząstek stałych spadnie poniżej 300°C, a temperatura katalizatora poniżej 230°C.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę