Kierownica do wymiany

Kierownica do wymiany Yanfeng

Firma Yanfeng International Automotive Technology Co. Ltd. (z siedzibą w Szanghaju oraz z oddziałami w USA i w Niemczech) zaprezentowała nową technologię produkcji kierownic samochodowych podczas tegorocznych, styczniowych targów CES. Ma to być remedium na wysokie koszty wymiany tego elementu pojazdu, a także odpowiedź na proekologiczne hasła branży motoryzacyjnej.

Consumer Electronics Show (CES) to największe na świecie targi elektroniki i nowych technologii, odbywające się co roku, w styczniu, w Las Vegas w Nevadzie. Podczas tegorocznego eventu zademonstrowano technikę montażu i demontażu innowacyjnej kierownicy. Podkreślono przy tym oryginalność rozwiązania i jego proekologiczny wymiar.

W prezentowanym przez Yanfeng rozwiązaniu obręcz samochodowej kierownicy składa się bowiem ze spiętych ze sobą elementów. Ułatwia to wszelkie prace wykonywane w zakresie tej istotnej samochodowej części. Sprawia też, że możemy wymieniać jej poszczególne komponenty, zamiast utylizować cały uszkodzony układ, narażając się tym samym na wysokie koszty przeprowadzonej naprawy.

Kierownica jest przecież najważniejszym punktem kontaktu kierowcy z samochodem, a zniszczona (np. porysowana podczas codziennego użytkowania) obręcz obniża wartość sprzedawanego pojazdu. Dlatego tak wielu kierowców stosuje różnego rodzaju osłonki czy pokrowce zakładane na kierownicę, żeby nie ścierać jej podczas częstego „kręcenia” kilometrów. Wymiana całego elementu lub zastąpienie go częścią zamienną wciąż są bardzo kosztowne ze względu na zastosowaną w konstrukcji elektronikę i technologię.

Kręcenie półskorupą 

Nowy produkt od firmy Yanfeng może stworzyć ciekawą perspektywę dla rynku części zamiennych i akcesoriów samochodowych. Chiński producent, który swój asortyment produkuje również w Niemczech, uchylił rąbka tajemnicy, jak mogą wyglądać kierownice przyszłości. W ramach koncepcji ClickRim firma opracowała segmenty czy też półskorupy, które są doczepiane do obręczy kierownicy i ze sobą łączone.

Liczba segmentów oraz ich materiał powierzchniowy są dowolnie wybierane. Wszystkie dodatkowe funkcje, takie jak rozpoznawanie ręki czy mata grzewcza, zostały zamontowane fabrycznie i bezpośrednio zintegrowane w półskorupach. Ozdobne szwy na łączeniach nie są konieczne, ale mogą być dodane, jeśli producent samochodu ma takie życzenie, kierując się względami estetycznymi bądź stałymi upodobaniami swoich klientów.

Oszczędność na okrągło 

Powodem wprowadzenia nowego rozwiązania nie była silna potrzeba rynku części zamiennych, lecz chęć oszczędzenia czasu produkcyjnego. Według zarządu firmy Yanfenga samo wytwarzanie kierownicy jest bardzo czasochłonne, pracochłonne i angażuje ekspertów z wielu dziedzin. Średnio na zmontowanie jednej kierownicy potrzeba ok. 60 min.

Przy czym większość czasu poświęca się na ręcznie wykonywany proces pokrycia metalowego szkieletu specjalną pianką, na którą następnie naklejana jest mata grzewcza, a na końcu – odpowiednio dobrany materiał powierzchniowy. Każdy krok wymaga, niestety, ręcznej obróbki, tak by nakładane warstwy ściśle przylegały do szkieletu.

Nowy zautomatyzowany proces pokrywania kierownicy pianką ma wyeliminować ok. 2/3 tradycyjnego czasu wytwarzania gotowego elementu. Producenci dążą zatem do szybszego osiągnięcia efektów, bez utraty jakości otrzymanego towaru. Poszczególne segmenty kierownicy marki Yanfeng jeszcze nie trafiły (i nie wiadomo, kiedy trafią) na rynek części zamiennych.

Ale z pewnością ta modułowa struktura usprawnia cały proces produkcyjny, a w przypadku uszkodzenia kierownicy i konieczności jej wymiany – dostęp do tego elementu będzie zdecydowanie ułatwiony. Oczywiście, komponenty nadają się do pełnego recyklingu, co jeszcze bardziej może przekonać klientów do zakupu takich „ekologicznych” kierownic. Pierwsza produkcja pojazdów wyposażonych w system ClickRim ma ruszyć w 2025 r.

Od modułu do ogółu 

Podczas produkcji kierownicy modularnej Yanfeng realizowane są 2 procesy: automatyzacji i optymalizacji działań.
Korzystanie z gotowych modułów i zespalanie ich ze sobą przebiega sprawnie dzięki odpowiednim maszynom, z kolei współpraca między poszczególnymi oddziałami firmy dostarcza cennych informacji np. z zakresu testów bezpieczeństwa przeprowadzanych na tym elemencie pojazdu.
Spełnienie norm, a także kompatybilność kierownicy z konkretnymi modelami aut stanowią priorytety produkcyjne firmy.
Patrick Nebout, dyrektor technologiczny w Yanfeng Technology zapewnia, że zwieńczeniem całej pracy nad tym nowatorskim modelem kierownicy jest umieszczenie logotypu danej marki na gotowym, złożonym produkcie. I jego seryjny montaż „u klienta”.

Źródło: Yanfeng.com

Opracowano na podstawie informacji od firmy Yanfeng International Automotive Technology.

 

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę