W co warto wyposażyć kabinę lakierniczą?

W co warto wyposażyć kabinę lakierniczą? Adobe Stock – romaset

Kabina lakiernicza odgrywa olbrzymią rolę w późniejszej działalności warsztatu lakierniczego. Dlatego ważny jest nie tylko optymalny wybór samej kabiny, ale również elementów dodatkowych, które z jednej strony mają ułatwić pracę lakiernikom i zapewnić wysoką jakość produktu, a z drugiej – sprawić, że proces lakierowania będzie wydajniejszy lub bardziej energooszczędny. 

 

  • Dobór odpowiedniego rodzaju kabiny lakierniczej ma znaczenie nie tylko dla komfortu i bezpieczeństwa pracy lakiernika, a także dla finalnego efektu całego procesu.
  • Ważnym krokiem na etapie wyboru kabiny jest także wybór odpowiedniego jej wyposażenia.
  • Bardziej rozbudowana oferta będzie z pewnością sporo droższa, ale w dłuższej perspektywie może zapewnić niższe koszty eksploatacyjne.
  • Duży wpływ na ograniczenie kosztów związanych z działalnością kabiny lakierniczej mają system rekuperacji powietrza i inwertorowe sterowanie silnikami agregatów.
  • Koszt rekuperatora uzależniony jest od parametrów kabiny lakierniczej.
  • Przy zastosowaniu falowników możliwe jest dokładniejsze ustawianie nadciśnienia w kabinie, wydłużenie żywotności filtrów oraz ograniczenie zużycia paliw.

Kabiny małogabarytowe, wielkogabarytowe, uniwersalne i specjalistyczne. Dobór odpowiedniego rodzaju kabiny lakierniczej ma znaczenie nie tylko dla komfortu i bezpieczeństwa pracy lakiernika, a także dla finalnego efektu całego procesu. Niezwykle istotny jest zatem wybór właściwego wyposażenia, które nie zawsze jest oferowane w standardzie, a często odgrywa kluczową rolę w późniejszych pracach.

– Bez wątpienia rosnąca z roku na rok mnogość rozwiązań na rynku lakierniczym może być przyczyną narastających wątpliwości. Klienci, próbując wybrać najkorzystniejszą ofertę, napotykają nie tylko wahania cenowe, ale również wiele różnorodnych technologii – mówi Karolina Loter, asystentka zarządu w firmie Saima Service Poland.

Karolina Loter Saima Service PolandRosnąca obecnie świadomość ekologiczna oraz nowe przepisy środowiskowe nakładają na lakiernie obowiązek wprowadzania energooszczędnych rozwiązań.

 

Karolina Loter
Asystentka zarządu w firmie
Saima Service Poland

Właściwe ogrzewanie i wentylacja

Wybór odpowiedniego modelu kabiny determinuje jej podstawowe parametry, takie jak wielkość, izolacja czy szczelność. Ważnym krokiem na tym etapie jest także wybór odpowiedniego wyposażenia. Większość dostępnych w sprzedaży modeli kabin oferowana jest z niezbędnym wyposażeniem, jednak w ofercie rynkowej znajdziemy wiele możliwości jej doposażenia. Warto już na tym etapie dokładnie przeanalizować ten wybór.

Bardziej rozbudowana oferta będzie z pewnością sporo droższa, ale w dłuższej perspektywie może zapewnić niższe koszty eksploatacyjne. Z kolei doposażenie kabiny w niektóre elementy w późniejszym czasie może być albo niemożliwe, albo kosztować dużo drożej.

– Na pewno w pierwszej kolejności należy przyjrzeć się następującym kwestiom: wydajności zespołów filtracyjno-wentylacyjnych, rodzajowi ogrzewania, trwałości i odporności temperaturowej materiału wykonania konstrukcji oraz mocy oświetlenia (na poziomie min. 1500 lx) – wylicza Karolina Loter.

Według niej kabina lakiernicza musi gwarantować równomierny przepływ czystego powietrza dla utrzymania prawidłowego ciśnienia, zapewnienia bezpyłowego lakierowania oraz bezpieczeństwa lakiernika. Warto też z wyprzedzeniem sprawdzić potencjał serwisowy firmy na rynku.

Szybki czas działania niweluje ryzyko występowania przestojów pracy kabiny. W tej kwestii opłaca się korzystać z usług profesjonalistów, których usługi gwarantują bezpieczeństwo pracy – dodaje Karolina Loter.

Równie istotna efektywność energetyczna

W czasach, w których ceny energii elektrycznej galopują w górę i jeszcze nie widać końca tych podwyżek, niezwykle istotna jest także kwestia energochłonności rozwiązań, które są wykorzystywane w procesie lakierowania.

Na problem ten zwraca uwagę także Karolina Loter, według której rosnąca obecnie świadomość ekologiczna oraz nowe przepisy środowiskowe nakładają na lakiernie obowiązek wprowadzania energooszczędnych rozwiązań.

– Jednak wato zainteresować się nimi nie tylko ze względu na troskę o środowisko, ale również w celu obniżenia kosztów eksploatacyjnych kabiny lakierniczej, zwłaszcza w aktualnej sytuacji gwałtownych podwyżek cen energii – tłumaczy przedstawicielka firmy Saima Service Poland. – Rekuperacja, system falownikowy czy bezpośrednie media grzewcze to tylko niektóre z rozwiązań, które pozwolą na znaczne oszczędności. Już na etapie projektowym warto decydować się na trwalsze rozwiązania, które posłużą nam przez lata, jak np. oświetlenie LED, które w stosunku do oświetlenia jarzeniowego zużywa mniej energii i cechuje się większą trwałością. To inwestycja, która przynosi długotrwałe korzyści.

Bartek Górecki, kierownik projektów w firmie FBD, zwraca uwagę na dwa rozwiązania w tym kontekście. Według niego duży wpływ na ograniczenie kosztów związanych z działalnością kabiny lakierniczej mają system rekuperacji powietrza i inwertorowe sterowanie silnikami agregatów.

– Obie technologie są jednymi z droższych w dostępnych konfiguracjach kabiny lakierniczej i wiążą się z początkowo wyższym kosztem inwestycji. Jednak w perspektywie wielu lat użytkowania kabiny poziom oszczędności, który możemy uzyskać w zakresie obniżonych rachunków miesięcznych, sprawia, że są to najczęściej rekomendowane przez nas rozwiązania technologiczne – mówi Bartek Górecki.

Systemy rekuperacji

Do najczęściej spotykanych rozwiązań, których nadrzędnym celem jest poprawa ekonomii pracy kabiny lakierniczej, należą systemy rekuperacji, czyli wentylacja z odzyskiem ciepła.

Bartek Górecki FBDJednymi z podstawowych technologii stosowanych w kabinach lakierniczych, których celem jest ograniczenie miesięcznych kosztów eksploatacji, są system rekuperacji powietrza i inwertorowe sterowanie silnikami agregatów.

Bartek Górecki
Kierownik projektów w firmie FBD

Zasadę działania tego typu systemu tłumaczy Bartek Górecki: – Rekuperator to wymiennik ciepła, który ma za zadanie odzyskiwać energię cieplną ze zużytego powietrza technologicznego, wywiewanego na zewnątrz kabiny i przekazywać je powietrzu zasysanemu przez agregat grzewczo-wentylacyjny. Odzysk ciepła z powietrza wywiewanego to rozwiązanie zarówno bardzo ekonomiczne (mniejsze zużycie nośnika energii  (olej lub gaz), szybsze uzyskanie wymaganych temperatur), jak i ekologiczne (mniejsza emisja zanieczyszczeń do atmosfery).

– Koszt rekuperatora uzależniony jest od parametrów kabiny lakierniczej. Możemy przyjąć, że gdy inwestor decyduje się na instalację rekuperatorów w nowej kabinie lakierniczej, cena jej zakupu zwiększa się o ok. 10–15%. Biorąc pod uwagę przewidywany czas eksploatacji kabiny lakierniczej i oszczędności związane z ogrzaniem powietrza (zwłaszcza w sezonie zimowym), inwestycja ta jest wręcz niezbędna z poziomu optymalizacji kosztów serwisu lakierniczego – przekonuje przedstawiciel firmy FBD. I jeszcze raz podkreśla kluczowe korzyści przy wykorzystaniu rekuperatorów, do których należą:

  • zmniejszenie ilości czasu potrzebnego do uzyskania odpowiednich temperatur w kabinie lakierniczej, zwłaszcza w okresach zimowych,
  • zmniejszenie kosztów zużycia nośnika grzewczego, jakim najczęściej jest olej lub gaz.

Jakiej sprawności powinniśmy oczekiwać od dobrego rekuperatora? Według Bartka Góreckiego – na poziomie powyżej 50%. Tym samym, zakładając, że w okresie zimowym temperatura na zewnątrz budynku wynosi 0°C, a temperatura powietrza wylotowego w fazie lakierowania to około 20°C, powietrze zewnętrzne po przejściu przez rekuperator osiągnie temperaturę ok. 10°C.

Falowniki

Zmniejszenie zużycia energii niezbędnej do przeprowadzenia procesu lakierniczego można uzyskać również, wykorzystując falowniki. Są to urządzenia, które służą do regulacji prędkości obrotowej oraz momentu obrotowego silnika elektrycznego wentylatorów.

Falowniki w szafie sterującej kabiny lakierniczej zrodlo FBD
Falowniki w szafie sterującej kabiny lakierniczej. Źródło: FBD

– Zazwyczaj silniki w kabinach lakierniczych mają rozruch metodą gwiazda–trójkąt. Rozwiązanie to wymaga wysokiego prądu startowego, a dodatkowo wymaga niskiego momentu startowego – wyjaśnia Bartek Górecki. – Falowniki (inwertory) zapewniają łagodny rozruch silników oraz ich hamowanie. Umożliwiają także regulację wydajności wentylatorów kabiny lakierniczej, co znacznie zmniejsza zużycie energii elektrycznej potrzebnej do przeprowadzenia procesu lakierownia. Przy zastosowaniu falowników możliwe jest dokładniejsze ustawianie nadciśnienia w kabinie, wydłużenie żywotności filtrów oraz ograniczenie zużycia paliw dzięki możliwości ustawienia wydajności pracy wentylatorów w zależności od prac wykonywanych w kabinie.

Kabiny lakiernicze zestawienie

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę