Volkswagen bada przyszłość autonomicznej mobilności

Pojazd bez kierownicy testowany w ruchu miejskim Volkswagen Group

Grupa Volkswagen rozpoczyna w Wolfsburgu kolejną fazę testów z wykorzystaniem swojego autonomicznego pojazdu badawczego Gen.Urban¹. Po intensywnych próbach Gen.Urban może teraz poruszać się autonomicznie w rzeczywistym ruchu miejskim. Projekt ma na celu zbadanie, jak pasażerowie doświadczają jazdy autonomicznym pojazdem pozbawionym tradycyjnej kierownicy i pedałów oraz jakie wymagania rodzi to dla przyszłych koncepcji samochodów. 

Interdyscyplinarny zespół Volkswagen Group Innovation, w skład którego wchodzą projektanci, specjaliści ds. czynników ludzkich, inżynierowie oprogramowania oraz eksperci od materiałów, gromadzi kompleksowe dane dotyczące zachowań użytkowników oraz ich interakcji z pojazdem Gen.Urban. Wyniki tych badań zostaną wykorzystane przy opracowywaniu przyszłych koncepcji wnętrz oraz doświadczeń użytkownika (UX) w markach Grupy. 

Autonomiczny pojazd testowy Gen. Urban 

Kluczowe pytania nurtujące badaczy to m.in.: Jak ludzie spędzają czas w autonomicznym pojeździe? Które funkcje cyfrowe najlepiej wspierają pracę, rozrywkę i relaks? Jak powinna wyglądać interakcja pomiędzy pojazdem a pasażerami, zwłaszcza w przypadku osób starszych lub dzieci? Mówiąc najprościej: czy pasażerowie czują się komfortowo? 

Gen.Urban zapewnia spersonalizowane doświadczenie podróży jeszcze przed jej rozpoczęciem 

Jeszcze przed rozpoczęciem jazdy pasażerowie mogą dostosować swoje preferencje za pośrednictwem aplikacji lub bezpośrednio w pojeździe – od temperatury w kabinie strona 2 z 3 po oświetlenie ambientowe. Po wejściu do środka Gen.Urban wita pasażera, a fotel automatycznie ustawia się w wybranej pozycji. Dodatkowo cyfrowe wnętrze pojazdu może zostać dopasowane do indywidualnych preferencji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI). Szeroki przedni ekran, prezentujący szereg informacji, a także światło oraz dźwięk są dostosowywane do wybranego motywu. 

Gen.Urban został nie ma tradycyjnej kierownicy i pedałów. Uczestnik testu zajmuje miejsce kierowcy, natomiast przeszkolony kierowca asystujący monitoruje pojazd z fotela pasażera. W razie potrzeby kierowca asystujący może w każdej chwili przejąć kontrolę, korzystając ze specjalnie opracowanego panelu sterowania z joystickiem. 

Obecna faza testów obejmuje w pierwszej kolejności pracowników Grupy Volkswagen. Testy zaplanowano na okres kilku tygodni. 

Technologia autonomicznej jazdy rozwija się w bardzo szybkim tempie. Dzięki naszemu pojazdowi badawczemu Gen.Urban chcemy dokładnie zrozumieć, jak pasażerowie doświadczają autonomicznej jazdy. Kluczem do pozytywnego doświadczenia klienta jest budowanie zaufania, m.in. poprzez sensowną interakcję, relaksującą atmosferę oraz inteligentne systemy wspomagania, które precyzyjnie odpowiadają na potrzeby pasażerów. Ostatecznie technologia powinna dopasowywać się do ludzi, a nie odwrotnie. Z pozyskanych danych cała Grupa będzie czerpać korzyści w długim okresie – mówi dr Nikolai Ardey, dyrektor Volkswagen Group Innovation

Trasa testowa w obszarze miasta Wolfsburg z typowymi scenariuszami ruchu drogowego 

Punktem startowym trasy testowej jest parking dla gości przy budynku centrali Grupy. Stamtąd niemal dziesięciokilometrowa pętla prowadzi przez obszar miejski Wolfsburga, mijając bramę zakładu Sandkamp, ulice Saar i Lessing, Brandenburger Platz, ulicę Breslauer, Grauhorststraße, a następnie wracając ulicą Heinrich-Nordhoff-Straße. Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, ronda, aktualne tereny remontów drogowych, obszary mieszkalne, strefy przemysłowe oraz potencjalnie zakorkowane fragmenty – trasa została dobrana tak, aby odpowiadała typowym wyzwaniom ruchu miejskiego. Każdy przejazd testowy trwa około 20 minut.

 Źródło: Volkswagen Group

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę