ZF na IAA 2025: systemy by-wire i platforma SELECT dla elektromobilności
ZFPodczas tegorocznych targów IAA Mobility 2025 koncern ZF prezentuje swoje najnowsze rozwiązania technologiczne, które mają kształtować przyszłość motoryzacji. Firma skupiła się na trzech kluczowych obszarach: pojazdach definiowanych programowo, elektromobilności oraz zaawansowanych systemach bezpieczeństwa.
Dr Holger Klein, CEO ZF, podkreślił podczas targów, że firma konsekwentnie dostosowywała swoją ofertę do przyszłości mobilności i dziś jest doskonale przygotowana na stabilne trendy motoryzacyjne. Szczególny nacisk położono na innowacje w zakresie układów podwozia, gdzie ZF odnotowuje znaczące sukcesy rynkowe.
Przełomowe systemy by-wire
Firma ZF umocniła swoją pozycję jako wiodący dostawca rozwiązań steer-by-wire i brake-by-wire, realizując już zamówienia seryjne dla producentów z Chin, Europy i Ameryki Północnej. Wśród klientów znajdują się zarówno globalni producenci samochodów, jak i młode, dynamiczne firmy z Dalekiego Wschodu oraz start-upy motoryzacyjne.
W ramach koncepcji „Chassis 2.0” ZF realizuje holistyczne podejście do następnej generacji inteligentnych układów podwozia. Oprócz systemów by-wire obejmuje to również inne komponenty wykonawcze, takie jak układ kierowniczy tylnej osi AKC, aktywne i półaktywne układy amortyzacji oraz elektroniczną stabilizację przechyłu. Kluczową rolę odgrywa oprogramowanie cubiX, które inteligentnie łączy w sieć wszystkie siłowniki, umożliwiając producentom korzystanie z kompleksowej wiedzy systemowej ZF.
Chassis 2.0, źródlo: ZFPlatforma SELECT dla napędów elektrycznych
Na rynku elektromobilności ZF wprowadza platformę SELECT e-drive, która umożliwia tworzenie wysoce zintegrowanych rozwiązań systemowych o szerokiej gamie wariantów. Platforma obejmuje silniki elektryczne, falowniki, przetworniki, przekładnie redukcyjne i oprogramowanie, a także rozwiązania hybrydowe, w tym nową 8-biegową automatyczną skrzynię biegów 8HP evo oraz przedłużacz zasięgu.
Szczególną uwagę przyciąga system zarządzania temperaturą TherMaS, opracowany specjalnie dla pojazdów w pełni elektrycznych. Wykorzystanie propanu jako czynnika chłodniczego zapewnia znacznie lepszą wydajność termiczną w różnych temperaturach oraz mniejszą i lżejszą konstrukcję systemu. W testach zoptymalizowane zarządzanie temperaturą zwiększyło zasięg elektryczny w warunkach zimowych nawet o 10%, a w ekstremalnych warunkach nawet o 30%.
Monitorowanie stanu pojazdu w czasie rzeczywistym
ZF wykorzystuje swoje kompetencje w zakresie oprogramowania do tworzenia nowych produktów cyfrowych. Firma może na bieżąco monitorować i dokumentować stan techniczny ważnych układów w podwoziu lub układzie napędowym, wykorzystując te informacje do prognozowania funkcjonalności. Aplikacje te dostarczają informacji o przewidywanych awariach oraz zawierają zalecenia dotyczące napraw lub zwiększenia wydajności.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Rozwiązania ZF można również optymalizować za pomocą sztucznej inteligencji. Przykładem jest TempAI, które precyzyjnie mierzy temperaturę w głębi silnika elektrycznego bez dodatkowego sprzętu. Adaptacyjny model temperatury TempAI poprawia dokładność prognozowania o ponad 15%, umożliwiając bardziej precyzyjne wykorzystanie termiczne maszyny elektrycznej.
Skalowalne komputery centralne ProAI
W odpowiedzi na rosnące wymagania dotyczące systemów wspomagających, ZF oferuje rodzinę ProAI jako skalowalne komputery centralne. Dzięki modułowości ProAI można konfigurować indywidualnie dla wszystkich klas, typów i architektur pojazdów - od ekonomicznych modeli podstawowych po superkomputery dla w pełni autonomicznych aplikacji.
Równolegle ZF oferuje ponad 30 funkcji ADAS i parkowania jako niezależne oprogramowanie, które można wybierać i integrować modułowo, niezależnie od sprzętu. Producenci zyskują wysoką elastyczność, skalowalność i krótsze czasy rozwoju.
Innowacje w bezpieczeństwie pasywnym
Firma ZF LIFETEC zaprezentowała pas bezpieczeństwa z regulacją temperatury Heat Belt 2.0 oraz koncepcję chowanej kierownicy. Heat Belt 2.0 wykorzystuje zintegrowane przewody grzewcze i algorytm adaptacyjny, zapewniając ciepło przy niskim zużyciu energii. Pozwala to zmniejszyć moc grzewczą układu klimatyzacji nawet o 1000 W i zwiększyć zasięg nawet o sześć procent.
Koncepcja kierownicy składanej odpowiada na trendy związane z personalizacją wnętrz pojazdów. Kierownicę można złożyć i schować w ciągu kilku sekund za pomocą napędu elektrycznego, tworząc przestrzeń dla elastycznych koncepcji wnętrza.
Źródło: ZF









