BMW, Audi i Volkswagen – te używane samochody najbardziej interesują Polaków w 2025

BMW, Audi, VW – najchętniej kupowane używane auta w Polsce CARFAX

Aż 63% aut, których historię Polacy sprawdzali w tym roku w bazie CARFAX, ma na swoim koncie kolizje, a 84% jest obciążone różnego rodzaju ryzykami, jak np. nietypowe wskazania licznika. Statystyczny używany samochód budzący zainteresowanie polskiego odbiorcy ma 11 lat i 161 tys. km przebiegu. Jednocześnie są to często auta marek z segmentu premium, jak BMW, Audi czy Mercedes.

Od początku roku Polacy szukali informacji o dziesiątkach tysięcy aut w liczącej ponad 23 mln używanych samochodów w Polsce bazie danych CARFAX, firmy dostarczającej użytkownikom raporty o historii używanych aut z wiarygodnych oraz certyfikowanych źródeł. Najczęściej poszukujemy informacji o autach marek:

  • BMW – 9% wyszukiwań; średnio 13 lat i 180 tys. km przebiegu,
  • Audi – 8% wyszukiwań; średnio 11 lat i 176 tys. km przebiegu,
  • Volkswagen – 7% wyszukiwań; średnio 12 lat i 190 tys. km przebiegu,
  • Mercedes – 6% wyszukiwań; średnio 13 lat i 166 tys. km przebiegu, 
  • Ford – 6% wyszukiwań; średnio 11 lat i 160 tys. km przebiegu.

Natomiast jeśli chodzi o konkretne modele, są to:

  • BMW serii 3 – 2% wszystkich wyszukiwań i 27% wyszukiwań aut tej marki,
  • Audi A4 – 2% wszystkich wyszukiwań i 24% wyszukiwań aut tej marki,
  • Volkswagen Golf – 2% wszystkich wyszukiwań i 25% wyszukiwań aut tej marki,
  • BMW serii 5 – 2 %. wszystkich wyszukiwań i 19% wyszukiwań aut tej marki,
  • Opel Astra – 2% wszystkich wyszukiwań i 35% wyszukiwań aut tej marki.

Patrząc na aktualne dane z rynku wtórnego w Polsce widać wyraźnie, że mimo wysokiego ryzyka zakupu, wynikającego z dużego odsetka aut powypadkowych i niepewnych przebiegów, wciąż dominują marki niemieckie. Ten trend ma głębokie podłoże, gdyż od lat niemieckie samochody kojarzą się z jakością, solidnością, świetnymi właściwościami jezdnymi i komfortem, a ich reputacja jest tak silna, że często przeważa nad racjonalną oceną stanu technicznego pojazdu. Nawet starsze egzemplarze, o ile były odpowiednio serwisowane, potrafią oferować lepsze wrażenia z jazdy niż młodsze samochody marek budżetowych, a rozbudowana sieć warsztatów i łatwy dostęp do części zamiennych czynią ich utrzymanie bardziej opłacalnym – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska.

Nie bez znaczenia jest też czynnik aspiracyjny. Dla wielu osób posiadanie BMW czy Audi wciąż stanowi symbol statusu, nawet jeśli auto ma kilkanaście lat. Wiele samochodów jest importowanych, głównie z rynków zachodnich, gdzie auta flotowe i leasingowe są intensywnie eksploatowane i po naprawach trafiają do Polski. Kluczową rolę w kształtowaniu struktury rynku odgrywa także podaż. Handlarze sprowadzają przede wszystkim to, co jest łatwo dostępne i opłacalne w zakupie hurtowym, a dominacja marek niemieckich na rynkach pierwotnych w Niemczech, Belgii czy Holandii sprawia, że to właśnie one masowo trafiają do Polski. Inne marki, zwłaszcza francuskie, włoskie, koreańskie czy chińskie, są trudniej dostępne w odpowiedniej cenie i ilości, co dodatkowo ogranicza ich obecność w ogłoszeniach w Polsce.

Ponad 60% sprawdzanych aut jest po wypadkach

Statystyczny używany samochód sprawdzany przez polskich użytkowników CARFAX ma 11 lat i 161 tys. km przebiegu. W przypadku 63% odnotowano kolizje i uszkodzenia, a 84% jest obciążonych różnego rodzaju ryzykami, jak np. Nietypowe wskazania licznika. Połowa sprawdzanych samochodów została sprowadzona z zagranicy. Również w ich przypadku 63% jest po wypadkach. 

– Decyzje zakupowe Polaków to często kompromis między marzeniami a realiami finansowymi. Część nabywców świadomie akceptuje fakt, że auto jest powypadkowe i ma duży przebieg, uznając, że w tej cenie i tak lepiej wziąć dobrze wyposażony model z segmentu premium niż młodszy, mniej prestiżowy samochód w podstawowej wersji. Inni wierzą, że negatywne opinie o „złomach z importu” są przesadzone, a jeśli pojazd wygląda dobrze i ma atrakcyjną cenę, to warto podjąć ryzyko – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska.

Budżet często determinuje wybór i sprawia, że kupujący kierują się zasadą „mniejszego zła”, a ich preferencje cenowe skupiają się dziś w średnim segmencie. Rośnie zainteresowanie autami w przedziale 50-100 tys. zł, podczas gdy segment do 20 tys. zł sukcesywnie się kurczy. Wynika to z poprawy sytuacji finansowej części społeczeństwa, dużej podaży kilkuletnich aut pokontraktowych oraz kalkulacji, że wyższa cena zakupu może oznaczać niższe koszty eksploatacji w przyszłości. Dla jednych 50-70 tys. zł to próg pozwalający kupić kilkuletnie auto z segmentu C lub D, dla innych górna granica budżetu, wymuszająca wybór starszego, ale lepiej wyposażonego modelu premium.

Jeśli chodzi o przyszłość, rosnąca liczba rejestracji samochodów elektrycznych może w perspektywie kilku lat zmienić obecną strukturę. W ciągu trzech do pięciu lat w statystykach wyszukiwań obok BMW serii 3 czy Audi A4 coraz częściej zobaczymy Teslę, Hyundaia KONA Electric czy Volkswagena ID.3, co będzie powolną, ale nieuniknioną zmianą oblicza rynku – dodaje.

Źródło: CARFAX 

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę