Uszkodzenie tarczy przez klocki?

Wibracja kierownicy to ogromny problem często zgłaszany przez kierowców. Zdarza się, że przyczyna jest trudna do ustalenia. Wibracja przenoszona jest najczęściej z kół lub innych elementów wirujących w układzie zawieszenia koła i hamulców.

Drgania odczuwalne na kierownicy najczęściej generowane są przez koła pojazdu, a dokładnie przez niejednorodność masy na ich obwodzie, co powoduje niewyważenie. Mogą być również spowodowane brakiem symetrii kół. Jednak jeśli wszystkie elementy są sprawne i pracują prawidłowo, a wibracja nadal jest wyczuwalna szczególnie podczas hamowania, należy skupić się na analizie poprawności pracy układu hamulcowego.

Różne rodzaje klocków, różne parametry

Zdarza się, że odkształcenie tarcz hamulcowych jest bezpośrednią przyczyną problemu. Co jednak może powodować takie deformacje, mimo że wykonaliśmy wszystko zgodnie z procedurami i zastosowaliśmy podzespoły wysokiej jakości?

Najczęściej to okładzina cierna o zbyt niskim zakresie odporności termiczne, która uszkadza się powierzchniowo, powodując przegrzanie tarcz hamulcowych i w efekcie ich deformację. Wielu mechaników - mimo dużego doświadczenia i wiedzy - nie wie, że producenci stosują różne mieszanki okładzin ciernych, co oznacza, że w handlu dostępnych jest wiele rodzajów klocków hamulcowych (różne twardości i odporności na temperaturę) mimo takiego samego kształtu.

Producenci w swoich ofertach mają klocki o różnych parametrach. To sprzedawca bądź mechanik musi odpowiednio dobrać okładziny z uwagi na właściwości techniczne. Niektórzy producenci wprowadzili kodowanie kolorem swoich klocków hamulcowych. Dzięki temu już na pierwszy rzut oka można odróżnić od siebie ich różne właściwości.

Przykładem może być tutaj asortyment firmy EBC Brakes. Standardowe klocki hamulcowe mają kolor czarny i odporność na temperaturę na poziomie 400oC. Są to klocki odpowiadające zastosowaniom OE, jednak w przypadku bardziej agresywnej jazdy istnieje możliwość przegrzania tarcz hamulcowych. Jeśli kierowca ma zamiar jeździć w terenie górskim lub w sposób bardziej sportowy, powinien pomyśleć o klockach hamulcowych o podniesionych parametrach.

Dobieranie klocków

Zawsze podczas dobierania klocków należy uwzględnić materiał, z jakich są one wykonane oraz wziąć pod uwagę, w jaki sposób będzie użytkowany pojazd. Okładziny hamulcowe mogą być niemetaliczne, organiczne, ceramiczne, mogą też posiadać różne rodzaje włókien, a także domieszki włókien aramidowych czy nawet pyłu diamentowego. Klocki, które w swej mieszance będą posiadały więcej metalicznych elementów, będą szybciej zużywały tarczę hamulcową. Natomiast klocki o mieszance ceramicznej będą mniej pyliły. Producenci podają dokładne informacje o współczynnikach tarcia i materiałach, z których dany spiek jest wykonany. Dlatego też, aby dobrze dobrać odpowiedni rodzaj klocków, trzeba dokładnie zapoznać się ze wszystkimi parametrami, jakie podaje producent. Pamiętać należy o tym, że w układzie hamulcowym najważniejsza jest skuteczność i temperatura, dlatego stosowanie odpornych termicznie klocków hamulcowych ma ogromny wpływ zarówno na skuteczność, jak i oporność na uszkodzenia tarcz hamulcowych.

Na zdjeciu otwierającym przedstawiono zakres odporności temperaturowej klocków hamulcowych (z oferty EBC Brakes). Przy montażu klocków hamulcowych należy zapewnić klientowi prawidłową pracę układu hamulcowego w warunkach, w jakich będzie się on poruszał.

O Autorze

Doradca techniczny EBC Brakes

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę